– Za članove Predsjedništva samo najbolje – “Audi A 8”
– U planu nabavka četiri nova automobila
– Ne štede na održavanju, gorivu, putovanjima…
SARAJEVO – Predsjedništvo BiH na raspolaganju ima 33 automobila čija je knjigovodstvena vrijednost 747.510 maraka. Međutim, nabavka ovih automobila stanovnike BiH koštala je mnogo više i to čak 2,7 miliona maraka.
Pored toga, članovi Predsjedništva BiH ove godine planiraju da vozni park obnove sa nova četiri automobila.
Višemjesečno istraživanje poslovnog portala CAPITAL potvrdilo je da izvršna i zakonodavna vlast u BiH nemilice novac izdvaja za nabavku automobila i da u teškom vremenu ne štede na njihovo održavanje kao ni na putovanja službenika.
Njihovu praksu slijede i članovi Predsjedništva BiH, koji ove godine pored obnove voznog parka, prognoziraju i da će im trebati više novca za održavanje automobila, gorivo ali i putovanja službenika.
Za limuzine i do 200.000 KM
Svi članovi Predsjedništva BiH – Mladen Ivanić, Dragan Čović i Bakir Izetbegović koriste istu klasu automobila, isključivo visoke klase – “Audi A8“.
“Nabavna vrijednost automobila koje koriste članovi Predsjedništva BiH, kreće se od 183.000 do 199.000 maraka” kazali su za CAPITAL u Predsjedništvu BiH.
Naveli su i da planiraju u ovoj godini da nabave četiri nova automobila, za koje će izdvojiti 171.000 maraka, a u ovaj iznos nije uključen indirektni porez.
Za Predsjedništvo automobil sa dječijom sjedalicom
Predsjedništvo BiH početkom aprila ove godine raspisalo je javni poziv za nabavku “Škodu Superb” čija je cijena oko 60.000 KM.
To i ne bi izazvalo toliku pažnju javnosti da Predsjedništvo nije tražilo da ovaj automobil posjeduje pripremu za montažu dječje sjedalice i sisteme za dolazak i odlazak od kuće.
Predsjedništvo je tek nakon pisanja Balkanske istraživačke mreže BiH (BIRN BiH) izmijenilo tendersku dokumentaciju u kojom je, između ostalog, izbacilo iz opisa mehanizam za montiranje dječije sjedalicu kao i pomoć pri dolasku kući i odlasku od kuće.
“Za nabavku nova četiri automobila koristićemo i dio novca koji planiramo ostvariti prodajom četiri postojeća automobila”, kazali su u Predsjedništvu BiH.
Troškovi isključivo uzlaznom putanjom
Članovi Predsjedništva BiH kao ni njihove kolege u izvršnoj i zakonodavnoj vlasti ne planiraju da posegnu za štednjom, pa su u ovoj godini više novca planirali za održavanje, gorivo i putovanja službenika.
Tako je samo za održavanje službenih vozila Predsjedništva BiH u 2016. godini utrošeno 114.668 maraka, dok je za te namjene u ovoj godini planirano više novca, tačnije, 122.000 maraka.
Za nabavku goriva u prošloj godini utrošeno je 133.913 maraka, dok je za točenje rezervoara limuzina u ovoj predviđen iznos od 166.000 maraka.
Najviše novca u 2016. godini otišlo je za službena putovanja zaposlenih i to čak 185.492 marke, dok je u ovoj godini takođe za te namjene predviđeno više novca, odnosno 264.000 maraka.
Najmanje novca Predsjedništvo BiH izdvojilo je za korištenje vlastitog automobila u službene svrhe i to 323 marke, dok je u ovoj godini za to planirano 1.000 maraka.
Sebija Izetbegovič u automobilu Predsjedništva
Predsjedništvo BiH u ovoj godini dospjelo je u centar pažnje javnosti, jer je supruga člana Predsjedništva BiH Bakira Izetbegovića, Sebija, koja je i direktorica Kliničkog centra u Sarajevu prilikom posjete Tuzli koristila automobil registrovan na Predsjedništvo.
Izetbegović je aferu korištenja “službenog automobila” objasnio tek nakon sedam dana, „prijetnjama upućenim njemu i njegovoj porodici“.
“Moja supruga doživljava određene neprijatnosti tako da nemam namjeru pustiti je nezaštićenu. Ako je neće štititi država onako kako štiti supruge drugih državnika, onda ću se ja snaći”, kazao je tada Izetbegović.
Ekonomisti: Pogrešna politika na djelu u BiH
Ekonomisti i stručnjaci saglasni su da vlasti u BiH previše novca ulažu u nabavku automobila, te da se ponašaju kao da su na vlasti u bogatoj, a ne u siromašnoj zemlji, kakva je BiH.
“Bilo bi bolje da BiH ulaže u infrastrukturu, istraživanje i razvoj, a ne da svako malo obnavljaju vozne parkove. Vlast u BiH ne ulaže u produktivne javne rashode, već u neproduktivne. BiH mora odrediti prioritet kako bi poboljšala efikasnost javnog sektora. Prema svemu onome što je javno vlasti u BiH trebali bi se odnositi kao prema vlastitoj imovini” poručio je profesor ekonomije na fakultetima u Sarajevu i Mostaru Vjekoslav Domljan.
Sa njim se slažu i ostali stručnjaci koje navode da bi vlasti u BiH trebale da se ugledaju na primjere daleko razvijenih zemalja, u kojima se njihovi predstavnici voze na biciklu, javnim prevozom, pa čak i pješice odlaze na radno mjesto.
A, da će to uraditi, nije za očekivati. Bar su nam do sada pokazali da je tako. Rijetki su i mogu se izbrojiti na prste jedne ruke oni političari koji bi posegnuli za štednjom i prošetali na posao.
Istraživački tim CAPITAL-a