BEOGRAD, S približavanjem novogodišnjih i božićnih praznika sve je veća i dilema oko izbora poklona.
Međutim, ono što je sigurno je da, pokazuje istraživanje, treba izbjeći darivanje gotovine, zlatnih ribica i soli ili šampona za kupanje.
Da li će se poklon dopasti onome kome je namijenjen, mnogo više zavisi od pažnje koja se pridaje prilikom odabira poklona, nego od njegove cijene, a davanje novca može čak i da uvrijedi, rezultati su istraživanja koje je sprovela kompanija Masterkard (MasterCard).
Istraživanje kojim je obuhvaćeno više od 15.000 ljudi u 17 evropskih zemalja imalo je za cilj da otkrije šta ljudi vole, a šta mrze pri davanju i primanju poklona.
Gotovo trećina Evropljana smatra da je novac kao poklon, znak nepažnje što može biti uvrijedljivo, a jedna od deset osoba smatra da je to potencijalni razlog za svađu s voljenim osobama, navedeno je u saopštenju kompanije Masterkard.
Glavni razlozi zbog kojih će neko cijeniti poklon su razumijevanje onoga šta primalac poklona zaista želi (87 odsto) i ukazana pažnja (86 odsto). Da cijena poklona koje dobijaju od dragih ljudi, uopšte nije bitna smatra 97 odsto anketiranih.
Najviše pažnje kupovini poklona u Evropi pridaju Česi – 91 odsto smatra da je pažnja odlučujući faktor prilikom odabira poklona.
Šveđani i Poljaci se najviše stide kada kupe poklon u koji nije uloženo dovoljno pažnje, dok za lošim poklonima koje su nekome dali, najmanje žale Francuzi i Belgijanci.
Poklanjanje novca smatra se najneprikladnijim u Španiji (52 odsto) i Italiji (45). Gotovina kao poklon iniciraće prepirku kod svakog četvrtog stanovnika Turske, više nego u bilo kojoj drugoj evropskoj zemlji.
Pored novca, pokloni koje Evropljani, takođe smatraju posljedicom nepažnje, su zlatne ribice (52 odsto), kućni aparati (35), posteljina (26) i kozmetički proizvodi za kupanje (26).
Svaki četvrti ispitanik zažalio je što nekada nije pridao više pažnje odabiru poklona, a gotovo polovina anketiranih izjavila je da je bila razočarana kada su primili nepažljivo odabran poklon.
Istraživanje je pokazalo i da trećina Evropljana počinje s kupovinom poklona mjesec dana unaprijed, a 45 odsto u potragu za poklonima kreće nedjelju dana ili manje prije praznika.
Poklon u zadnji čas češće kupuju muškarci nego žene, a gotovo trećina ispitanika vjeruje da je to razlog što su primili nepažljiv poklon. Najbolji u planiranju praznične kupovine su Britanci, budući da 38 odsto poklone kupuje čak mjesecima ranije.
Istraživanje je sprovedeno anketom na internetu, od 1. do 15. oktobra 2014. godine. Beta