SARAJEVO, Komisija za koncesije BiH od svog osnivanja 2005. godine do danas potrošila je ukupno 5.741.782 KM, a nije uradila gotovo ništa, jer su u njenoj nadležnosti koncesije na nivou BiH kojih uopšte nema.
Komisija za koncesije BiH je nezavisno regulatorno tijelo osnovano Zakonom o koncesijama. Broji sedam članova, koji mjesečno primaju preko 3.500 KM, a koje imenuje Parlamentarna skupština BiH, na prijedlog Savjeta ministara BiH. Predsjedavajućeg i zamjenika predsjedavajućeg Komisije imenuje predsjedavajući Savjeta ministara iz reda članova Komisije.
Mandat članova Komisije traje pet godina. Petorici članova, među kojima i predsjedniku i zamjeniku predsjednika, mandat je istekao 2010. godine, a jednom članu čak 2008. godine.
Teoretski BiH može da reguliše samo koncesije na granici dva entiteta ili susjednih država, a samim tim i Komisija za koncesije nadležna je da prati samo realizaciju koncesija izdatih od strane države, a kojih uopšte nema.
Od svog osnivanja Komisija je imala, ili do pola uradila samo jedan zadatak, a to je odobravanje studije izvodljivosti za izgradnju koridora 5c, koju je uradilo Ministarstvo komunikacija i transporta BiH. Međutim, ova koncesija s nivoa BiH nikada nije dodijeljena jer je nije potvrdio paralament BiH, iako su radovi na izgradnji koridora 5c uveliko započeli.
Kao regulatorno tijelo, ova komisija prošle godine potrošila je 1.076.151 KM, od čega je na plate otišlo 743.259 KM, na naknade 126.477 KM, zatim na putne troškove, telefonske usluge i troškove održavanja vozila 45.664 KM. Komisija u svom vlasništvu ima tri automobila, a privilegiju dvadesetčetvoročasovnog korištenja imaju predsjedavajući Komisije i njegov zamjenik.
Jedna od najvećih stavki u budžetu Komisije za koncesije jeste iznajmljivanje poslovnog prostora od 401 metra kvadratnog, koji se mjesečno plaća 9.000 KM, a trenutno ima 14 zaposlenih, tako da svaki zaposleni na raspolaganju ima više od 30 metara kvadratnih.
Na ime usluga reprezentacije ova komisija potrošila je 6.342 KM, od čega se većina odnosi na usluge bifea. Na ugovore o djelu potrošeno je 8.400 KM iako zaposleni u ovoj komisiji ne rade gotovo ništa.
U izvještaju o radu za 2011. godinu Komisije za koncesije navedeno je da je od postojanja Komisije dostavljena samo jedna studija ekonomske opravdanosti i to ova koja se odnosi na izgradnju autoputa na koridoru 5c.
Takođe, Komisija je u izvještaju navela da nema informacije o trenutnom stanju ranije podnesenih samoinicijativnih ponuda za dodjelu koncesije koje su u nadležnosti državnih ministarstava jer se nadležna ministarstva nisu ni obraćala Komisiji. Isto tako, u ovoj komisiji nije zaprimljen nijedan zahtjev za rješavanje spornih pitanja u vezi sa dodjelom koncesije, što zaposlene ne sprečava da redovno primaju plate.
Planirani i realizovani zadaci ove komisije tokom cijele prošle godine bili su “aktivnosti” u vezi sa zahtjevom za dodjelu koncesija, unapređenje zakonskog okvira, iniciranje i sprovođenje edukativnih aktivnosti, učestvovanje u međunarodnim projektima i inicijativama i obezbjeđenje efikasnog funkcionisanja Komisije.
Kada je riječ o opravdanosti postojanja ovakve jedne komisije, u RS ističu da ovakva kakva je uopšte nije potrebna, a u FBiH naglašavaju da je neophodna.
Prema riječima predsjednika Komisije za koncesije BiH Hameda Mešanovića, Komisija na čijem je čelu osnovana je na osnovu zakona i po standardima EU, a to što ne rade nije do njih, već do državnih institucija koje nisu stvorile pretpostavke za tako nešto.
“Mora postojati regulatorno tijelo. Zakon je rekao da Komisija broji sedam članova, odnosno sedam regulatora. Kada smo formirani po platama smo bili u rangu državnog ministra, međutim novim zakonom o platama to je daleko manje”, kaže Mešanović i dodaje da oni ne mogu stvoriti niti namaknuti posao, te da ga ne mogu ni promovisati jer ne smiju po zakonu.
Sa druge strane, Predrag Aškrabić, predsjednik Komisije za koncesije RS, ipak kaže da je budžet Komisije za koncesije daleko veći nego entitetski, a da je pitanje šta su njihove nadležnosti.
“I kada bi trebalo da se osnuje ta zajednička komisija – ne osnuje se i entiteti opet rade po svome. U ovakvoj situaciji kakva je sada takva komisija nam ne treba”, kaže Aškrabić.
Šefik Koričić, predsjednik Komisije za koncesije FBiH, kaže da jedna takva komisija treba BiH te da nije do nje što ne izdaje koncesije, jer to daju resorna ministarstva koja su nadležna, pišu Nezavisne novine.
Komisija za koncesije BiH (2011. godina)
Budžet – tražili 1.210.000 KM, potrošili 1.076.151 KM
Bruto plate – 743.259 KM (14 zaposlenih)
Naknade – 126.477 KM
Putni troškovi – 13.248 KM
Telefonske i poštanske usluge – 19.251 KM
Troškovi za službena vozila (3) – 13.145 KM
Iznajmljivanje zgrada – 108.000 KM
Troškovi po godinama od osnivanja
2005. – 226.601 KM
2006. – 687.998 KM
2007. – 810.594 KM
2008. – 925.990 KM
2009. – 999.838 KM
2010. – 1.014.610 KM
2011. – 1.076.151 KM
———————————
Ukupno: 5.741.782 KM