BANJALUKA – Na benzinskim pumpama u Srpskoj cijene goriva od juče su više uglavnom za 0,18 maraka po litru, a novi cjenovnik sa sobom je donio dnevni pad prometa naftašima, jer su mnogobrojni vozači iskoristili dan pred poskupljenje da rezervoare napune do vrha.
Za razliku od distributera goriva i gasa u Srpskoj, vlasnici pumpi na području FBiH akcize su iskoristili za dodatno bogaćenje pa su cijene uvećali i do 0,25 KM po litru. Zbog poskupljenja goriva sa korekcijom cijena odmah su krenuli i prevoznici u FBiH, ali i taksisti, dok u Srpskoj malo ko o tom sada razmišlja.
Sekretar Grupacije za promet naftom i naftnim derivatima u Privrednoj komori RS Zoran Berak je istakao da se cijene goriva i gasa razlikuju u pojedinim dijelovima Srpske zbog udaljenosti od rafinerije, troškova distribucije, poslovnih objekata i slično.
– Trenutne cijene na benzinskim pumpama u RS će biti na snazi sve do promjene cijena barela sirove nafte na svjetskom tržištu i kursa dolara, od kojih u najvećoj mjeri zavisi cijena goriva – kazao je Berak.
Banjalučanin Milenko Svjetlanović jedan je od rijetkih vozača kojeg smo juče zatekli da toči gorivo na jednoj od pumpi u gradu.
– U srijedu, kada je gorivo bilo jeftinije, nisam stigao da natočim, jer su gužve na pumpama bile ogromne. Mogao sam uštedjeti najmanje deset maraka na rezervoaru, ali šta je tu je – kazao je Svjetlanović.
Predsjednik Udruženja saobraćaja i veza RS Dejan Mijić je istakao da su Autobuskoj stanici u Banjaluci pojedini prevoznici dostavili nove cjenovnike, dok su, kaže, u FBiH već svi korigovali cijene karata.
– Izmjena cijena karata kod nas još nije bilo, ali prema najavama prevoznika do poskupljenja od deset do 15 odsto na međugradskim i regionalnim linija moglo bi doći ubrzo. Kad su u pitanju gradske i prigradske linije, karte bi trebalo da budu skuplje od marta – kazao je juče Mijić.
Za razliku od prevoznika, taksisti i kamiondžije u Srpskoj za sada ne razmišljaju o poskupljenju, jer ni, kako kažu, do sada nisu imali posla.
Predsjednik Udruženja prevoznika za unutrašnji i međunarodni transport RS Nikola Grbić je istakao da im i ono malo posla što imaju u RS i FBiH uzimaju nelegalni i strani prevoznici.
– Pitam se šta bi bilo tek kada bismo povećali cijene naših usluga – kazao je Grbić.
Vlasnik jednog trebinjskog taksija Vidoje Bošković ističe da, iako bi trebalo korigovati cijene, to neće uraditi, jer, kako kaže, sugrađani i onako nemaju novca.
– Cijena taksi usluge po kilometru u Trebinju bila je i ostaće marka – kazao je Bošković.
Cijene taksi usluga u narednom periodu neće rasti ni u Banjaluci, a predsjednik Udruženja “BL taksi” Dragan Purišić kaže će trpjeti dok mogu.
– Od 20. januara gotovo da nemam posla, a kad bismo još povisili cijene nigdje nas ne bi bilo – kazao je Purišić.
Poskupljenje goriva i gasa posljedica je usvajanja izmjena Zakona o akcizama BiH kojima je povećana putarina za 0,15 KM po litru goriva, akciza na lož-ulje porasla je sa 0,30 na 0,45 KM po litru, a uvedena je i akciza od 0,30 KM po litru biogoriva i biotečnosti. Novac prikupljen na osnovu tih nameta namijenjen je za izgradnju autoputeva i za gradnju i rekonstrukciju puteva. Vršilac dužnosti direktora “Putevi RS” Nenad Nešić rekao je juče da nije poznato koliki dio treba da dobije ovo preduzeće od povećanih akciza.
Akcize
Premijerka RS Željka Cvijanović rekla je da je kroz donošenje Zakona o akcizama i kroz Reformsku agendu utvrđeno da su akcize namjenska sredstva za koja se zna čemu treba da služe.
– Odlučili smo se za reformu te vrste upravo zbog toga što je na taj način trebalo da se oslobode ogromna sredstva, prvenstveno od Evropske banke za obnovu i razvoj – kazala je Cvijanovićeva, dodajući da su za to, prije svega, zainteresovani ljudi u FBiH, zato što su zastale sve aktivnosti koje se odnose, između ostalog, na koridor 5C. Glas Srpske