BANJALUKA, Poreska uprava Republike Srpske prekršila je u svom radu u prošloj godini Zakon o javnim nabavkama BiH i Zakon o radu RS, pokrivala rashode iz sredstava prinudne naplate te dijelila stimulacije pojedinim radnicima u visni od 110, pa čak i do 1.700 KM.
Zbog uočenih nepravilnosti Glavna služba za reviziju javnog sektora u RS dala je mišljenje s rezervom Poreskoj upravi RS.
Utvrđeno je da u glavnoj poreskoj instituciji u RS sistematizacija i zapošljavanje (broj izvršilaca) nisu prilagođeni poslovima, te da u obavljanju svojih zakonom definisanih poslova Poreska uprava zapošljava značajan broj osoba po ugovoru o radu na određeno vrijeme i to u prosjeku 73 radnika mjesečno.
Takođe, po osnovu ugovora o privremenim i povremenim poslovima potpisana su 194 ugovora, a po osnovu ugovora o djelu čak oko 117 ugovora. Revizija upozorava da je ovakav način zapošljavanja prisutan duži period.
“S izvršiocima posla (po ugovorima o privremenim i povremenim poslovima) zaključivani su ugovori na duži period od 60 dana u toku kalendarske godine (s istim osobama zaključivan je ugovor više puta) i za poslove za koje se zaključuju ugovori o radu na određeno ili neodređeno vrijeme, što nije u skladu sa Zakonom o radu”, ukazuje Glavna služba za reviziju javnog sektora RS.
Zapošljavanjem državnih službenika i namještenika duži period (bez javnog konkursa), na određeno vrijeme, po osnovu ugovora o privremenim i povremenim poslovima i ugovora o djelu, narušava se princip jednakosti u pravima o pitanju zapošljavanja, odnosno radnopravnog statusa, definisanog Zakonom o državnim službenicima.
U februaru 2012. Poreska uprave je potpisala sporazum o preuzimanju 15 radnika iz Ministarstva finansija bez definisanog plana kadrova.
Navedenim sporazumom 11 radnika je ostalo neraspoređeno i određen im je koeficijent (na osnovu kojeg primaju platu) radnog mjesta s kojeg su preuzeti iz Ministarstva finansija.
Na ovaj način isplaćuje im se plata po osnovu statusa “neraspoređen”.
Uočeno je i da su za pojedine zaposlene isplaćivane jednokratne novčane naknade za posebne rezultate rada, što nije u skladu sa Zakonom o platama zaposlenih u organima uprave RS.
Naime, tokom 2012.godine isplaćivane su jednokratne novčane naknade uz platu za određeni mjesec (većinom za pojedine zaposlene u Sektoru za IT) u različitim iznosima, od 110 do 1.704 KM. U obrazloženjima donesenih rješenja naknade su isplaćivane za poseban napor koji su pojedinci uložili za rad na određenim aplikacijama.
Za zaposlenog koji ima pravo na rad s jednom polovinom punog radnog vremena (na osnovu nalaza i mišljenja ovlaštenog ljekara), od februara do jula 2012. godine, isplaćivane su naknade uz platu u iznosima od 100 do 450 KM.
Rashodi za lična primanja su iskazani u iznosu od 19.166.241 KM, što je za pet odsto više u odnosu na prethodnu godinu.
Troškovi zakupa su iskazani u iznosu od 2.941.809 KM i odnose se na zakup skladišnog prostora, zakup kancelarijske opreme i operativni lizing. Troškovi zakupa u iznosu od 106.053 KM odnose se na zakup više kopir aparata (u zavisnosti od potrebe) od “Alfom” d.o.o Banjaluka, s kojim se sklapa ugovor na godišnjem nivou.
Rashodi za usluge održavanja čistoće u administrativnom centru Poreske uprave u Banjaluci iskazani su u iznosu od 130.241 KM. Od marta pružalac usluga čišćenja i snabdijevanja sredstvima za higijenu je “SM 99” d.o.o Kotor Varoš, s kojim je potpisan ugovor na godinu dana u vrijednosti od 91.260 KM.
Rashodi po osnovu putovanja i smještaja iskazani su u iznosu od 191.351 KM i odnose se na rashode u okviru redovne budžetske potrošnje (155.287 KM) i sa računa prinudne naplate (36.064 KM).
Rashodi se odnose na troškove dnevnica u zemlji i inostranstvu, smještaj, prevoz, hranu i piće za inspektore koji obavljaju posao na terenu i koji ne ostvaruju pravo na dnevnicu i druge troškove u vezi s putovanjima. Inoputovanja su finansirana iz sredstava s računa prinudne naplate.
Rashodi za bruto naknade za rad van radnog odnosa su u odnosu na prethodnu godinu viši za 54 odsto i isplaćivani su na teret budžetskih sredstava, za razliku od prethodne godine kada su korištena sredstva prinudne naplate.
Za usluge medijskog predstavljanja Poreske uprave u iznosu od 17.150 KM nabavka je izvršena putem više direktnih sporazuma, što nije u skladu sa Zakonom o javnim nabavkama Bosne i Hercegovine, dok je u postupku nabavke Integrisanog informacionog sistema ukupne vrijednosti od 11.141.172 KM, nakon provedene prve faze nabavke (za oba LOT-a), nastavljen daljnji postupak, tako što je pozvan jedan kvalifikovani podnosilac zahtjeva i prihvaćena je ponuda pozvanog ponuđača, s kojim je potpisan ugovor.
Pri dodjeli ugovora nije ispoštovan Zakon o javnim nabavkama Bosne i Hercegovine, odnosno nije vršena ocjena (prema definisanim kriterijumima) i poređenje ponuda, niti odabir ponuđača na osnovu ekonomski najpovoljnije ponude ili najniže cijene, jer je bio samo jedan ponuđač (u oba postupka) pa je time isključena mogućnost odabira ili poređenja.
Postupak nabavke integrisanog informacionog sistema nije u potpunosti proveden u skladu sa Zakonom o javnim nabavkama Bosne i Hercegovine, jer nije vršena ocjena (prema definisanim kriterijumima) i uporedivost ponuda a time nije ni osigurana stvarna konkurentnost.
U postupku nabavke putničkih automobila po sistemu “staro za novo”, procijenjene vrijednosti od 94.000 KM (bez PDV-a), donesena je Odluka o otkazivanju postupka.
Uslovi za obustavu postupka nisu bili ispunjeni iz razloga što je u postupku nabavke dostavljena kvalifikovana ponuda (82.470 KM), koja nije bila veća od predviđenog budžeta za tu nabavku.
Glavna služba za reviziju javnog sektora RS dala je niz preporuka poreznicima koje treba da provode da bi uskladili svoj rad sa zakonima. Fena