BEOGRAD, Ove godine se očekuje uvoz oko 100.000 polovnih vozila u Srbiju, ali iako je ta cifra za dvadesetakak hiljada manja nego ona iz 2013. država će inkasirati neuporedivo više novca zahvaljujući mjerama koje je preduzela u regulisanju ove oblasti.
Računica je jasna: Ako je prosječna cijena uvezenih vozila 3.000 evra, u budžet Srbije će se samo na osnovu PDV (carina na polovna vozila iz EU je ukinuta) sliti 60 miliona evra.
– Srbija je od početka godine uvela niz mjera u nastojanju da uredi tržište polovnih vozila i to je veoma dobro – kaže za “Novosti” Jovan Radić, generalni direktor kompanije “V8”, koja se dugi niz godina bavi uvozom vozila.
Od 1. januara se vrijednost vozila koje se uvozi procjenjuje na osnovu kataloga AMSS na svim carinarnicama čime su izbjegnute brojne manipulacije, tvrdi Radić.
Ranije su, recimo, mnogi “papirološki” uvozili vozila iz Njemačke preko Italije, pa se onda primjenjivao italijanski katalog za procjenu koji je dosta povoljniji od njemačkog. Sada toga više nema.
Druga mjera je izazvala dosta nezadovoljstva, a stupila je na snagu 19. aprila ove godine. Prvih dana je uvoz skoro potpuno stao, da bi se, ipak uskoro vratio ” u normalu”.
– Država je propisala da prvo dovezete automobil u carinsko skladište. Zatim da na osnovu potvrde koju uzmete od Agencije za bezbjednost saobraćaja dobijete pravo da izuzmete vozilo sa carine i da ga odvezete do jedne od šest ovlašćenih institucija koje će obaviti kontrolu. Tek kada dobijete sve potvrde da je automobil regularan i saobrazan papirima, pristupate carinjenju – kaže Radić.
Međutim ta uredba, koja je i dalje na snazi, počela je da se sprovodi nešto drugačije.
– Sada je omogućeno da odmah platite carinu pa da poslije obavljate pregled. To je znatno ubrzalo čitav proces, smanjilo gužve na carinskim skladištima, ali je donijelo i određene rizike.
Radić kaže da je do sada u praksi zabilježeno dosta slučajeva da ocarinjeno vozilo ne može da prođe kontrolu ni ovlašćenih ustanova, ni Agencije za bezbjednost saobraćaja, jer ne ispunjava određene kriterijume.
To je rizik sa kojim svi koji se odluče da izmjene “red poteza“ moraju da računaju. Zato je preporuka kupcima da kupuju vozila koja su prošla kompletnu proceduru.
Po džepu kupca
Jasno je da su nove mjere države uticale na poskupljenje polovnih vozila u prosjeku za 300 do 500 evra. Izdaci za Agenciju za bezbednost saobraćaja (3.280 din plus takse), ustanovama za kontrolu (5.900 plus PDV), ležarina na carini, šlepovanje sa carine na kontrolu i nazad, na kraju, zna se, plaća kupac. – Najviše su pogođeni oni koji kupuju najjeftinija vozila. I tu bi država morala da nađe neku mjeru da ne bude isto opterećen onaj ko je kupio vozilo od dvije-tri hiljade evra i onaj ko pazari polovnjaka od 50 hiljada evra – kaže Radić. Novosti