BANJALUKA, Većina trgovačkih centara u RS proizvođačima je znatno pooštrila uslove pod kojima mogu izlagati artikle na njihovim policama, čime su im otežali ionako teško poslovanje u uslovima ekonomske krize, žale se privrednici.
Zahtjevi maloprodajnih lanaca za uspostavljanje ili nastavak saradnje, navode proizvođači, prvenstveno se ogledaju u produženim rokovima plaćanja, većim rabatima, te uslovljavanju brojnim akcijskim popustima. Proizvođači, koji su uglavnom zahtijevali anonimnost u strahu da će im veletrgovine otkazati saradnju, tvrde da su im u ponuđenim ugovorima za 2009. godinu rokovi plaćanja koji su ranije iznosili do 60 dana, sada produženi na 90 dana i više.
“Sa trgovačkom centrom “Fructa Trade” iz Dervente prošle godine imao sam ugovoren rabat od devet odsto, a za ovu godinu traže 11 odsto, uz uvođenje brojnih akcijskih popusta za praznike. Žele čak dva odsto rabata ako ispoštuju rok plaćanja, što je nevjerovatno”, kazao je jedan proizvođač.
U firmi “Fructa Trade” nisu željeli komentarisati svoju poslovnu politiku, navodeći tek da nisu dobili prijedloge dobavljača i da još nemaju zaključenih ugovora za ovu godinu.
Mario Derajić, direktor banjalučkog preduzeća “Fratello Trade”, koje se bavi pakovanjem i distribucijom zamrznute hrane, potvrdio je da su trgovački centri nagovijestili nepovoljnije uslove saradnje.
“Upravo smo u procesu pregovora s marketima u kojima oni pokušavaju uzeti što veće procente za sebe, te odužiti rok plaćanja sa prethodnih do 60 dana na 75 do 90. Sada oni otežu s pregovorima kako bi ostvarili svoje ciljeve, ali smo mi utvrdili granicu ispod koje nećemo ići”, istakao je Derajić.
Banjalučki privrednik Radomir Predojević ukazuje da su u najgoroj situaciji male porodične manufakture koje, za razliku od velikih proizvođača, nemaju mogućnost cjenkanja s veletrgovinama.
“Megamarketi su male proizvođače ucijenili da moraju prihvatiti ponuđene uslove ili će raskinuti saradnju. Proizvođačima su naprosto poručili – ‘ako nećeš ti, imaju drugi'”, tvrdio je Predojević.
U Privrednoj komori (PK) RS kažu da u najskorije vrijeme planiraju zajednički sastanak s menadžerima megamarketa i proizvođačima sa osnovnom temom iznalaženja načina većeg učešća domaće robe na policama marketa.
“Tada ćemo se dotaći i uslova sklapanja novih ugovora. Trgovačkim lancima predložićemo da ne budu rigorozni u zahtjevima, ali je to ipak u domenu njihove poslovne politike, na koju ne možemo uticati”, kazala je Dragana Šobot, sekretar Udruženja trgovine pri PK RS. Nezavisne novine
1 komentar
Molimo Vas da pročitate sledeća pravila prije komentarisanja:
Komentari koji sadrže uvrede, nepristojan govor, prijetnje, rasističke ili šovinističke poruke neće biti objavljeni. Nije dozvoljeno lažno predstavljanje, ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara. Molimo Vas da se u pisanju komentara pridržavate pravopisnih pravila. Komentare pisane isključivo velikim slovima nećemo objavljivati. Zadržavamo pravo izbora i skraćivanja komentara koji će biti objavljeni. Mišljenja sadržana u komentarima ne predstavljaju stavove poslovnog portala CAPITAL.ba. Komentare koji se odnose na uređivačku politiku možete poslati na adresu [email protected]
Zasto se neuvede zakon koji procentualno odreduje plasman domaceg proizvodaca u jednom velikom marketu?Kao npr.45% domaceg i 55% stanog proizvoda,ili obratno.Jer ako nema domaceg proizvoda nema proizvodnje a ako nema proizvodnje nema zaposlenja ako nema zaposlenja nema potrosaca(nema para).Ipak domaca proizvodnja osigurava i stabilizuje jednu drzavu.Niko nema nista protiv uvoza cak je i neophodan ali domace daje sigurnost i onom ko ga ucjenjuje.Bilo bi dobro da se o tom malo razmisli!!!!!!!!!!