PEKING, Kina je, poslije pauze od 18 mjeseci, poslala jasan signal da je spremna da ponovo dozvoli jačanje juana, ukazavši da će pri utvrđivanju kursa svoje uzeti u obzir i druge velike valute, a ne samo dolar.
Narodna banka Kine je u najnovijem izvještaju o monetarnoj politici napustila dobro poznati stav o zadržavanju juana na uglavnom stabilnom nivou i, umjesto toga, nagovijestila preorijentaciju sa prakse vezivanja domaće valute za dolar, koja je bila na snazi od sredine prošle godine.
“Poboljšaćemo mehanizme utvrđivanja kursa juana”, ukazala je centralna banka u izvještaju.
Ove najave, objavljene samo nekoliko dana uoči posjete američkog predsjednika Baraka Obame Šangaju i Pekingu, otvaraju mogućnost povratka povećanja vrijednosti juana, koja je počela revalvacijom iz jula 2005. godine. Juan je ojačao gotovo 20 odsto prema dolaru prije nego što je zabrinutost zbog uticaja globalne finansijske krize primorala Peking da sredinom prošle godine praktično “zamrzne” kurs radi zaštite domaćih izvoznika. Od tada se vrijednost juana kretala oko 6,83 za dolar, što izaziva sve veći gnjev drugih zemalja, prije svega zbog toga što je kineska valuta pratila slabljenje dolara prema ostalim valutama. Dolar je od sredine februara oslabio 13 odsto u odnosu na korpu velikih valuta, uključujući japanski jen i evro.
“Za juan nije održivo da uvijek bude vezan za dolar. Ponovno vezivanje pred kraj 2008. bilo je samo dio kineskih mjera za otklanjanje uticaja globalne finansijske krize. Kako je sada taj uticaj u slabljenju, juan bi trebalo da prije ili kasnije nastavi da jača”, ukazao je jedan od ekonomista kompanije “China International Capital”.
Pojedini analitičari smatraju da bi ovo saopštenje moglo biti tempirano da pošalje signal pred Obaminu posjetu Kini od 15. do 18. novembra. Američki predsjednik je početkom ove sedmice izjavio da planira da pokrene pitanje kursa juana tokom te posjete. Peking je suočen sa sve češćim žalbama na račun svoje valute iz zemalja s privredama u naglom usponu koje smatraju da potcijenjeni juan slabi njihovu poziciju na globalnom tržištu.