BANJALUKA, Naredba o nadležnosti carinskih ispostava za carinjenje određenih vrsta robe iz azijskih i afričkih zemalja neće biti stavljena van snage, rekao je danas načelnik Odjeljenja za komunikacije Uprave za indirektno oporezivanje /UIO/ BiH Ratko Kovačević.
Kovačević kaže da je UIO BiH dobio informaciju od carinskih službi Hrvatske i Slovenije da veliki broj kontejnera sa pošiljkama koje dolaze sa dalekog istoka, od 10. oktobra, kada je naredba stupila na snagu, stoji u lukama Kopar, Rijeka i Ploče, te da čekaju da određene grupe blokadama i štrajkovima izvrše pritisak na UIO BiH da mjeru ukine.
On je istakao da postoje dva rješenja za te kontejnere – da uđu u BiH i ocarine se na onim carinskim ispostavama u skladu sa naredbom ili da se vrate u zemlje odakle su poslati.
Prema njegovim riječima, UIO BiH smatra da će ova naredba, koja ima privremeni karakter, konačno uvesti red u carinjenje određenih vrsta robe koje dolaze sa Dalekog istoka.
Kovačević je rekao da naredbom UIO BiH želi, u određenom vremenskom razdoblju, povećati carinsku vrijednost za robu koja predstavlja osnovicu za uvozno carinjenje, odnosno da je dovede na normalnu vrijednost.
“Ta normalna vrijednost će, u narednom vremenskom periodu, poslužiti kao mjera po kojoj će se ravnati i svi ostali uvozi roba u BiH. Onda kada to uspijemo, Naredba će biti stavljena van snage, a ne pod pritiscima grupa koje su izbjegavale plaćanje uvoznih dažbina, carina i PDV-a”, kaže Kovačević.
On je dodao da UIO BiH želi da vjeruje da su pojedine privredne komore u BiH samo iz neznanja dale podršku određenim grupama ljudi koje “na sve moguće načine pokušavaju stvoriti pritisak da se naredba stavi van snage” i da “nastave suprotno zakonskim propisima i izbjegavajući plaćati uvozne dažbine koje su predviđene zakonom, uvoziti robu u BiH”.
Kovačević je onima koji čekaju sa kontejnerima robe poručio da neće “svojim uhodanim pravcima, kojima su to radili do sada, opet izbjegavati plaćati uvozne dažbine na način kako su naučili do sada”.
On je podvukao da se naredba odnosi na carinjenje određene vrste roba – tekstila, kože, obuće, autodijelova, bicikala i druge koje imaju porijeklo iz Afrike i Azije – u pet carinskih ispostava – Novi Grad, Gradiška, Tuzla, Sarajevo i Grude.
“Niko ko kaže da će ova naredba prouzrokovati enormne troškove i slično nije u pravu, jer smo se vodili idejom da za carinjenje ovih roba budu nadležne isključivo one carinske ispostave koje se nalaze na putevima odakle ta roba stiže”, objasnio je Kovačević.
On je dodao da se Naredbom ne zatvaraju carinske ispostave, kako mnogi žele pokazati, već da će se navedena roba cariniti na određenim ispostavama, a sva ostala roba na svim ispostavama.
Autoprevoznici i špediteri iz Republike Srpske zaprijetili su blokadom ukoliko ova naredba ne bude stavljena van snage. Srna