BANJALUKA, Najsavremenija oprema koju je Vlada Kine prije dvije godine donirala BiH, vrijedna 10 miliona maraka, za kontrolu robe na graničnim prelazima, još nije stavljena u funkciju iako bi se njenom upotrebom neuporedivo lakše otkrivala roba koja se švercuje u kamionima i drugim vozilima, potvrđeno je “Nezavisnim”.
Naime, Vlada Kine je još u avgustu prošle godine donirala Upravi za indirektno oporezivanje (UIO) BiH dva specijalizovana velika skener vozila i kontejnera za kontrolu uvoza robe. Ta donacija je trebalo da pomogne da se BiH snažnije uhvati u koštac sa organizovanim kriminalom i korupcijom, kao i sprečavanjem carinskih i trgovinskih prekršaja.
Donirana vozila omogućavaju da se detaljno, bez fizičkog kontakta, izvrši pregled kontejnera i kamiona i da budu otkrivene bilo kakve sumnjive stvari u njima, bez skidanja tereta iz kamiona i ulaska u njih. Međutim, odmah nakon uručenja donacije pojavili su se prvi problemi.
Ratko Kovačević, portparol UIO BiH, rekao je da je prvo izgubljeno više od pola godine u rješavanje procedura oslobađanja donirane opreme od PDV-a i carine, što, ako se uzme vrijednost donacije, nije mali iznos.
On je dalje naveo da su 22 službenika UIO BiH već prošla obuku za upavljanje ovim vozilima. Nakon završetka te procedure, problem je nastao u obezbjeđivanju dozvole od Regulatorne agencije za radijacijsku i nuklearnu bezbjednost BiH.
“S obzirom na to da su to vozila koja imaju puno veća zračenja od nekih običnih, tu dozvolu smo morali dobiti i mi smo krenuli u prikupljanje sve neophodne dokumentacije”, rekao je Kovačević.
Jedna od stvari koju su morali napraviti je da urade izvještaj sa samog terena u kojem bi se utvrdio nivo zračenja.
“S obzirom na to da se tu radi o velikim količinama zračenja, to ne može uraditi bilo ko, već neko ko ima licencu za to”, kazao je Kovačević i dodao da upravo tu nastaje glavni problem, jer se ispostavilo da u BiH nijedna ustanova nema potrebne licence da izvrši ta mjerenja visokih nivoa zračenja.
U prilog tome, Kovačević ističe da je UIO BiH u avgustu prošle godine raspisao i tender, na kojem su očekivali da im se jave, prije svega entitetski instituti za javno zdravstvo, ali odgovora nije bilo.
“Međutim, peh u cijeloj toj priči je to što je njima upravo istekla licenca i sad u BiH nema nikoga ko može da izvrši taj uslov koji se od nas traži”, rekao je Kovačević i dodao da su u UIO BiH dobili uvjeravanja da bi se stvari u narednih mjesec dana mogle pomjeriti sa mrtve tačke.
Zoran Tešanović, zamjenik direktora Regulatorne agencije za radijcijsku i nuklearnu bezbjednost BiH, juče nije mogao da nam kaže zašto ova vozila još nisu dobila dozvolu od strane ove agencije, istakavši da se mora preciznije upoznati sa ovim slučajem, nakon čega ćemo imati kompletnu informaciju.
Inače, proizvođač ovih vozila je “Nuctech Company Limited”, koja je vodeći svjetski proizvođač opreme za provjeru prtljaga, putnika i tereta na kopnenim graničnim prelazima, aerodromima, morskim pristaništima i željeznici.
Prema planu, vozila su trebala da budu locirana na najfrekventnijim carinskim ispostavama u Sarajevu i Gradišci, a s obzirom na to da je riječ o mobilnim skener vozilima, ona su trebala često da budu korištena za provjere teretnih vozila i kontejnera na raznim mjestima širom BiH.
U prilog svemu ovome treba reći da je Vlada Makedonije, koja raspolaže sličnim kamionima, već nakon godinu počela da ostvaruje značajan finansijski priliv u budžet. Takvih 10 kamiona već nekoliko godina ima i Srbija, koja je, uzgred, te kamione platila oko 30 miliona evra.
Zahvaljujući toj opremi, Srbija je dosad otkrila veliki broj ilegalaca, spriječila nezakonite transporte zlata, cigareta i druge robe.
Kako radi skener kamion
Specijalni mobilni skener kamion, sa iks zracima, omogućava brže i sigurnije carinjenje, sprečavajući krijumčarenje i suzbijajući kriminal. On detektuje sve organske materije i odmah na monitoru obilježava u kom dijelu automobila ili kamiona se nalazi sumnjiva roba.
Vrši kontrolu ljudi i robe na carinskim prelazima radi smanjenja korupcije i sprečavanja nelegalne trgovine. Skener sa velikom elektronskom rukom omogućava kompletan pregled velikih kamiona za desetak minuta i u stanju je da otkrije svu robu upakovanu mimo deklaracije i čak živa stvorenja. Nezavisne novine