BANJALUKA – Najveći broj od 2.062 zaplijenjena vozila, koja godinama propadaju u skladištima Uprave za indirektno oporezivanje (UIO) BiH, biće prodat u staro željezo.
UIO je to rješenje, poslije dugogodišnjeg odlučivanja šta učiniti sa automobilima od kojih niko nema koristi dok trunu na lagerima, predložio Savjetu ministara BiH, koji će ga danas razmatrati.
U skladišnima UIO trenutno se nalazi 3.285 putničkih vozila, među kojima su 2.062 pravosnažno, a 1.223 privremeno oduzeta. Vlast sa automobilima za koja je donesena pravosnažna presuda o pljenidbi može da čini šta želi, ali je rješenje stalno odgađano. Za to vrijeme sa automobila je skidano šta je kome trebalo, pa su od mnogih ostale samo školjke.
– Većina automobila je u lošem stanju i ona bi produžavanjem skladištenja još više propadala. Imajući u vidu njihovo stanje, nedostatak skladišta i potrebu da što prije bude riješeno ovo pitanje, sačinili smo zaključke i dostavili ih Savjetu ministara. Predložili smo da vozila koja ispunjavaju uslove za registraciju u BiH budu prodata, ali najveći broj njih nije moguće registrovati jer ne ispunjavaju zakonske uslove i zbog toga treba da budu uništena – kazao je načelnik Odjeljenja za komunikacije u UIO Ratko Kovačević.
UIO je predložio da vozila budu uništena na način regulisan uputstvom o uništenju i ustupanju carinske robe.
– Ta vozila bismo prodali u staro željezo, a određeni dijelovi bili bi uništeni u skladu sa važećim propisima. Na ovaj način bi konačno bio riješen problem pravosnažno oduzetih vozila – kazao je Kovačević.
S godinama je u skladištima ponestalo i mjesta za oduzeta vozila, pa je dio automobila smješten i u prostorije koje pripadaju policijskim stanicama.
– Za novopristigla vozila potrebna su nova skladišta, a to zahtijeva izdvajanje dodatnog novca, ali ga nemamo. Trenutno godišnje za zakup skladišta za smještaj ovih vozila plaćamo 84.000 KM – kazao je Kovačević.
Proteklih godina izneseno je više prijedloga i inicijativa u vezi sa mogućim iskorišćavanjem hiljada vozila, ali je sve ostalo na prijedlozima. Jedna od inicijativa je bila da automobili koji su u voznom stanju budu podijeljeni ustanovama i organizacijama koja kubure sa voznim parkom.
Na inicijativu Ministarstva komunikacija i transporta BiH još krajem 2012. godine formirana je grupa koja je trebalo da donese prijedlog šta će biti učinjeno sa oduzetim automobilima, ali njihovi prijedlozi nisu ugledali svjetlo dana.
Komisije za carine
U UIO BiH su naveli da je dio vozila koja se nalaze u skladištima oduzet pravosnažnim rješenjima koja su donijele bivše entitetske komisije za carinske prekršaje i Komisija za carinske prekršaje UIO.
– Ove komisije su do 2006. godine bile nadležne za vođenje prekršajnog postupka i donošenje prekršajnih rješenja – kazali su u UIO.