NJUJORK, Apelacioni sud u Njujorku odobrio je prodaju američke automobilske industrije “Krajsler” italijanskom “Fijatu”.
Sud će sačekati do ponedjeljka da vidi da li će se neko možda žaliti na takvu transakciju.
Ukoliko se procedura prodaje završi u ponedjeljak kompanija “Novi Krajsler” će izaći iz procedure bankrotstva i okonačaće proces reorganizacije poslovanja u toku narednih 60 dana, kao što je to ranije zatražila američka vlada.
Primjer brze prodaje “Krajslera” mogao bi da se primjeni i u slučaju najveće američke auto-kompanije “Dženeral motors” – koja je bankrotirala 1. juna, nakon neuspješnog pokušaja da se održi uz obilnu vladinu finansijsku pomoć.
U okviru dogovorenog aranžmana, “Fijat” se saglasio da sa “Krajslerom” podijeli tehnologiju potrebnu za razvoj manjeg i štedljivijeg vozila, čija tražnja na američkom tržištu je u naglom porastu.
Takav uslov ispunjava najmanji model italijanske kompanije, inovinirani “Fijat 500”, koji je nešto veći od originalne verzije i već je dobio niz priznanja zbog male emisije ugljen dioksida u atmosferu.
To vozilo je italijanski generalni konzul u SAD Frančesko Talo dovezao na njujorški Volstrit i to u istom danu kada je Stečajni sud odobrio da se većina aktive “Krajslera” proda “Fijatu” i kada se očekivalo da najveći američki automobilski gigant “Dženeral motors” proglasi bankrot, najveći u istoriji automobilske industrije u SAD.
Poslednjeg dana maja je, naime, Stečajni sud u Njujorku odobrio prodaju praktično kompletne “Krajslerove” imovine u SAD grupi kompanija koje predvodi italijanski “Fijat”.
Sudija Artur Gonzales odobrio je tom prilikom prodaju dvije milijarde dolara vrijedne imovine “Krajslera” novoj kompaniji u kojoj će 68 odsto akcija kontrolisati fond zadravstvenog osiguranja i Ujedinjeni sindikat zaposlenih u autoindustriji (UAV).
“Fijat” će biti vlasnik 20 odsto dionica “Krajslera”, a kanadska vlada će kontrolisati ostalih 12 odsto.
Odluka Stečajnog suda, koju su podržale vlade SAD i Kanade, trebalo je da omogući “Krajsleru” da izađe iz procesa sudske zaštite od bankrota. Prema uslovima ugovora, kreditori će za 6,9 milijardi dolara “Krajslerovog” duga dobiti svega dvije milijarde dolara.
Vlade SAD i Kanade su se u međuvremenu dogovorile da obezbjede oko osam milijardi dolara kredita novom “Krajsleru”, podsećaju agencije.
“Fijat”, kako je tada dogovoreno, neće platiti ništa za udio od 20 odsto u akcijama “Krajslera”, ali će, zauzvrat, obezbediti pristup novoj tehnologiji izrade manjih, ekoloških automobila.
Italijanska fabrika će, zauzvrat, dobiti pristup američkom tržištu automobila, preko “Krajslerove” prodajne mreže, a ima mogućnost da kasnije i poveća udio u akcijama novog “Krajslera” i to do 35 procenata.
Odluka da se dozvoli prodaja imovine “Krajslera” jedina je alternativa “hitnoj likvidaciji” te kompanije, rekao je Sudija Gonzales, ukazujući da se takvim dogovorom najbolje štiti “javni interes” i da je neophodno uključivanje dvije vlade u taj proces pošto “samo tržište ne može da ponudi” alternativu.
Gonzales je svojom odlukom odbacio stotine prigovora na dogovor, uključujući i grupu “Krajslerovih” prodavaca koji strahuju da će biti otpušteni.
Izvršni direktor “Krajslera” Robert Nardeli izjavio je prije te sudske odluke da jedino udruživanje s italijanskim “Fijatom” može da spase prezaduženu firmu od likvidacije.
Nardeli je dodao da komapnija traži od suda odobrenje za plan restrukturisanja kroz udruživanje sa “Fijatom”, naglašavajući da je taj program, iza koga stoji i američka vlada, jedini način da “Krajsler” izađe iz krize.
On je rekao da “ne može da zamisli” da će sud donijeti odluku kojom će se likvidirati kompanija sa oko 60.000 zaposlenih.
“Krajsler” – treći veliki američki proizvođač automobila, pored “Dženeral motorsa” i “Forda” – bio je prinuđen da podnese zahtjev za sudsku zaštitu od bankrota 30. aprila.
Uprava firme je prihvatila nalog američkih vlasti da se udruži sa “Fijatom”, kome bi se u zamjenu za novu tehnologiju izrade manjih i štedljivih vozila, ustupila petina od ukupnog broja dionica.
“Fijat” bi “Krajsleru” zauzvrat obezbjedio tehnologiju koja bi omogućila američkoj kompaniji da izrađuje “zelenije” automobile, za kojima potražnja sve više raste.
Američko ministarstvo finansija već je odobrilo “Krajsleru” oko devet milijardi dolara hitne pomoći za preživljavanje, a “Fijat” mora da vrati taj novac ako želi da postane većinski vlasnik firme iz Detroita.