BERLIN, Odluka američkog “General Motorsa” (GM) da odustane od prodaje svoje evropske filijale “Opel” kanadskom konzorciju “Magna” i ruskoj “Sperbanci” predstavlja veliki udarac za njemačku kancelarku Angelu Merkel, pošto se uoči izbora odlučno zalagala za “Magnu”, a veliki gubitnik je i Moskva, ocjenjuje danas komentator agencije “Dojče Vele”.
Rusija se nadala da će, kada “Magna” kupi “Opel”, doći do najnovije tehnologije za svoju zastarjelu automobilsku industriju. Tome treba dodati da je u poslu učestvovala i poludržavna “Sperbanka” pa je i ta konstrukcija svakako uticala na odluku Detroita da ne proda “Opel”.
Merkelova se, imajući u vidu i mogućnost očuvanja velike koalicije, uoči izbora odlučno zalagala za “Magnu” kao partnera “Opela”, podsjeća komentator “Dojče Velea”.
Liberali, koji su sada u vladi, bili su protiv, što bi moglo olakšati predstojeće pregovore s GM-om.
Prije samo šest sedmica, na Frankfurtskom sajmu automobila, izgledalo je da je sve u najboljem redu – kompanija “Magna”, uz podršku ruske “Sperbanke”, kupuje “Opel” i radna mjesta su spašena. Ali, za preuzimanje “Opela”, nedostajala je samo saglasnost vlasnika – GM-a iz Detroita, koji je rekao da od prodaje nema ništa.
“Deutsche Welle” ocjenjuje da je GM, nekada najveća fabrika automobila u svijetu, iznenadujuće brzo izašla iz krize i brdo dugova prebacila na američke poreske platiše.
Predsjednik Barack Obama odobrio je 70 milijarda dolara za spašavanje kompanije, ali je istovremeno promijenjena i uprava koncerna koja je vrlo brzo zaključila da ne može prodati “Opel”, jer se u razvojnom centru fabrike u Russelsheimu kod Frankfurta radi na tehnologijama koje su od suštinskog značaja za GM.
Odluka GM-a da odustane od prodaje “Opela” šokirala je i naljutila njemačku vladu, a bio je to i svojevrstan šamar kancelarki Angeli Merkel, smatra komentator “Glasa Amerike” (VOA) i ističe da su njemački političari ogorčeni i da zahtijevaju da GM vrati svaki cent zajma od milijardu dolara koji je vlada u Berlinu dala “Opelu.”
Povrh svega, GM je najavio je da će otpustiti skoro 10.000 radnika u svojim evropskim pogonima, ubrzo nakon što je odustao od dogovora da kanadskoj kompaniji za proizvodnju auto dijelova “Magna” proda svoj evropski ogranak “Opel”-a u Njemačkoj i “Voksol” u Velikoj Britaniji.
VOA podsjeća da se Angela Merkel najviše zalagala za prodaju “Opela” kanadskoj “Magni” – njemačka vlada bila je spremna da zajmom od više od šest milijardi dolara podupre taj posao, prvenstveno zato što je kanadska firma obećala da neće zatvoriti nijednu od četiri fabrike “Opela” u Njemačkoj.
Prije dva mjeseca, predsjednik sindikata “Opela” optužio je GM da je kriv za sve nevolje koje su snašle tu kompaniju i zaprijetio da će radnici svojim tijelima braniti fabrike, ako ne budu prodate “Magni.”
Povodom odustajanja od prodaje, za četvrtak je zakazan štrajk 25 hiljada radnika “Opela”.
Za razliku od njemačkih radnika, njihove britanske kolege u “Voksolu” su zadovoljne što je propao posao s “Magnom”, uvjereni da to znači da će biti manje otpuštanja, navodi VOA.