BEOGRAD, Direktori srpske i mađarske željeznice potpisali su u petak memorandum o razumijevanju, što je prvi korak u realizaciji projekta modernizacije pruge Beograd – Budimpešta.
Ukupna vrijednost izgradnje drugog i obnove postojećeg kolosjeka je oko 1,5 milijardi evra, od kojih je za prugu kroz Srbiju potrebno oko 870 miliona. Nakon modernizacije, vozovi će saobraćati brzinom od 160 kilometara na sat.
Ovo je zajednički projekat Srbije i Mađarske, a novac bi trebalo da se obezbijedi iz kineskog kredita, koji je na raspolaganju centralnoevropskim zemljama. Prema riječima Milutina Mrkonjića, ministra saobraćaja Srbije, vozom se sada između Beograda i Budimpešte putuje osam sati, a za dvije do tri godine, nakon realizacije projekta, ovih 400 kilometara prelaziće se za tri do četiri sata.
– Svaki minut uštede u vožnji željeznicama Evrope donosi tri miliona evra koristi – kaže Mrkonjić. – Ako putujemo osam sati do Budmpešte, a to vrijeme smanjimo na ta tri do četiri sata, to govori o značaju ovog projekta.
Generalni direktor “Železnica Srbije” Dragoljub Simonović, kaže da je pruga projektovana za brzine od 160 kilometara na sat, pri čemu postoje uslovi za brzine od 200 kilometara na jednoj dionici, dok na manjem dijelu postoje uslovi za 120 kilometara na sat, jer nije mogla da se mijenja postojeća struktura. Idejni projekat postoji, a glavni tek treba da se radi, zašta je potrebno oko godinu dana. Izrada tog projekta još nije naručena, “Železnice” za to nemaju novac, pa očekuju pomoć države. U međuvremenu, iz ruskog kredita radiće se dionica Stara Pazova – Novi Sad, a posao počinje na proljeće sljedeće godine.
– U drugoj polovini juna u Beograd će doći naši stručnjaci za projektovanje – ističe Ilona David, direktor Mađarskih državnih željeznica. – U strategiji razvoja saobraćaja Mađarske, koja je u izradi, jedan od prioriteta biće pruga između Beograda i Budimpešte.
Brza veza
– Sramota je da se od Beograda do Budimpšete putuje osam sati – kaže Oskar Nikovic, ambasador Mađarske. – Ovaj projekat je veoma važan za dvije zemlje, jer je saobraćajna veza nedostojna nivoa naših dobrih političkih odnosa. Drago mi je što je Srbija prihvatila naš prijedlog i za manje od dva mjeseca od prvih razgovora već imamo potpisan memorandum. Bolju saobraćajnu vezu imaćemo od 16. maja, kada će biti otvoren još jedan granični prelaz Bački Vinograd – Ašothalom. Novosti