BEOGRAD, Ministarstvo trgovine predložilo je u utorak i zvanično da određivanje cijena goriva u Srbiji od 1. januara bude potpuno slobodno. Dok naftaši mahom smatraju da će u borbi za kupce morati da obuzdaju cijene, vozačima niko ne garantuje da gorivo neće plaćati znatno više nego sada. Benzin i dizel u Srbiji, tako, mogli bi da koštaju različito na svakoj benzinskoj pumpi.
Prema nadanjima ministra trgovine Slobodana Milosavljevića, ovakve regulacije tržišta donijeće potrošačima bolji kvalitet goriva po prihvatljivijoj cijeni, a svim učesnicima na tržištu omogućiti ravnopravne uslove i kvalitetniju tržišnu utakmicu.
A novi cjenovnik goriva u Srbiji, tako, diktiraće državne akcize, PDV, berzanska cijena, odnos dolara i dinara i troškovi transporta, i – zarada prodavca.
– U Srbiji postoji dovoljno konkurenata – kaže Vuk Radović, izvršni direktor “EKO Srbija”. – Ovde rade NIS, “Lukoil”, OMV, “Mol”, EKO i oko 35 odsto malih prodavaca koji su dobar kontrolni mehanizam za konkurentnost. U većini mjesta imamo po nekoliko pumpi različitih kompanija, pa bi zato cijene mogle da se zadrže na nekom optimalnom nivou. Ako neko bude podizao cijenu, velike su šanse da drugi zadrže nižu i privuku mušterije.
Kako kaže, problem sa visokom cijenom bi mogao da bude samo u izolovanim mjestima, kao što je Bosilegrad, gdje je konkurencija mala, a sljedeća pumpa veoma udaljena.
Slobodno formiranje cijena bi, s druge strane, moglo loše da utiče na male benzinske stanice, koje bi na kraju, izgubile trku sa velikim igračima.
– Ako država ne bude propisivala marže, male benzinske pumpe, bez velikog brenda iza sebe, mogle bi da se suoče sa problemima – kaže Aleksandar Mileusnić, direktor “Petrobart Avija”. – Da bi preživjele na tržištu, morale bi da otvore prateće prodavnice, perionice ili vulkanizerske radnje.
Već je izvjesno da će pumpe na autoputu imati veće cijene nego na drugim mjestima. Jer, trgovci to pravdaju većim troškovima uz ove saobraćajnice. Naftaši očekuju da bi NIS, koji će i sljedeće dvije godine proizvoditi gorivo ispod evropskog kvaliteta, mogao da obori cijene.
Marža
Trgovci gorivom već sada se žale da je dosadašnja propisana marža od pet dinara bruto po litru bila premala.
– Kompanije su na većoj cijeni evrodizela kompenzovale gubitke na drugim derivatima – objašnjava Vuk Radović, izvršni direktor “EKO Srbije”.
– Prema proračunima konsultantske kuće “Mekinzi”, razlika u cijeni bi trebala da bude 10,3 dinara. Novosti