SARAJEVO – Agencija za zaštitu ličnih podataka BiH naredila je brisanje odredbi iz, u najmanju ruku, kontroverznog Pravilnika o registraciji vozila BiH u kojima je propisana obrada ličnih podataka, a koji ministar komunikacija i transporta BiH Vojin Mitrović pokušava “progurati” i pored velikog otpora javnosti.
Prema rješenju ove institucije u koji je portal CAPITAL imao uvid, naređeno je brisanje odredbi o obradi jedinstvenog matičnog broja vlasnika i korisnika vozila u potvrdi o registraciji i potvrdi o vlasništvu vozila.
Brisaće se i odredba o jedinstvenom informacionom sistemu za stiker naljepnice, kao i ona o evidenciji o vozilima.
Pozivajući se i na praksu Evropskog suda za ljudska prava, u odluci se navodi da bi određeno miješanje u privatnost bilo zakonito samo ako bi se ispunila sva tri uslova i to da je propisano zakonom, da je to nužno društveno potrebno i da ograničavanje nekog prava mora biti srazmjerno legitimnom cilju kome se teži.
“Ministarstvo komunikacija i transporta BiH propisalo je odredbe koje ne proizilaze iz zakona, pa je potrebno da izmijeni predmetni pravilnik u relevantnom dijelu“, navodi se između ostalog u rješenju.
Donošenje novog pravilnika od prvog dana izazvalo je negodovanje javnosti jer predviđa takozvane RFID (Radio-frequency identification) stikere sa čipom i antenom na motornim vozilima putem kojih vozači mogu biti praćeni i to za potrebe trećih lica koja bi bila izabrana na tenderu, a što je u suprotnosti sa zakonom.
Iz Agencije za identifikacione dokumente, evidenciju i razmjenu podataka BiH (IDDEEA) su još ranije upozorili da je ovaj dokument nezakonit, ali su ministarstvu predložili da se primjena pomjeri na 1. februar 2023. godine. Predložili su da se prihvate sugestije koje su stigle iz više nadležnih organa i da se mijenjaju odredbe koje su neprimjenjive.
Interesantno je da su na pravilniku pravilniku radili šef odsjeka za drumski i željeznički transport Samir Džaferović, stručni savjetnik za međunarodnu saradnju Miroslav Ćerić, stručni saradnik za licence Dragan Radović i stručni saradnik za cjevovodni transport Saša Mijanović.
Mijanović je diplomirani inženjer mašinstva, a ostali članovi grupe su diplomirani inženjeri saobraćaja, a iz iz radne grupe izostavili su predstavnike ministarstava unutrašnjih poslova i IDDEEA-e, dakle nijedan pravnik.
Zbog ovog slučaja Transparency Internationa BiH podnio je krivičnu prijavu protiv ministra Vojina Mitrovića.
CAPITAL: A. P.
11 komentara
Molimo Vas da pročitate sledeća pravila prije komentarisanja:
Komentari koji sadrže uvrede, nepristojan govor, prijetnje, rasističke ili šovinističke poruke neće biti objavljeni. Nije dozvoljeno lažno predstavljanje, ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara. Molimo Vas da se u pisanju komentara pridržavate pravopisnih pravila. Komentare pisane isključivo velikim slovima nećemo objavljivati. Zadržavamo pravo izbora i skraćivanja komentara koji će biti objavljeni. Mišljenja sadržana u komentarima ne predstavljaju stavove poslovnog portala CAPITAL.ba. Komentare koji se odnose na uređivačku politiku možete poslati na adresu [email protected]
Pa da li ima iko u ovoj zemlji apsurda da se zapita od kada to agencija za zastitu licnih podataka moze za neki pravilnik da kaze da li je u skaladu sa zakonom ili nije, a pri tome ni taj zakon ni pravilnik nemaju veze sa nadleznostima agencije? Pa za sta onda sluze sudovi? Ovo je cisti apsurd onog neznalice i politrona Dragoljuba Reljica koji blage veze o zivotu nema.
Znanje je krhko. Treba učiti. Nadležnost agencije je svugdje gdje neko drugi koristi tvoje ime, JMBG, datum rođenja, vjersko opredjeljenje, zdravstvene podatke itd bez tvoje pismene saglasnosti. U EU se taj zakon zove skraćeno GDPR i prema njemu se i fotografija na kojoj se može prepoznati lice smatra ličnim podatkom. Zbog tog zakona se npr. u Austriji ne smiju koristiti deshboard kamere u autima.
Pa onda agencija moze da kaze da za obradu tih i tih podataka treba biti procedura takva i takva, odnosno da li se PODACI prikupljaju, obradjuju i skladiste u skladu sa zakonom, a ne ovako, da Reljic pise bljuvotine da pravilnik nije u skladu sa zakonom… kakav Direktor takva i agencija….
Vidi ovako, neko želi progurati projekat, nazovi “privatno partnerstvo”… gdje će u svakom trenutku znati gdje se nalazi tvoje vozilo… a zašto će im to? Ja ne želim da se zna kuda ja idem, šta to nekoga interesuje?
Potrebno je da vode računa kuda se šetaju i voze krimosi, a gle čuda, tih podataka nema – sve im prolazi ispred nosa.
Pune su ceste i grad kamera, i opet se dešavaju krađe automobila, motocikala… i niko ne zna ništa, niti ko reaguje.
Sinoć lika ubio ispred pumpe – previše kamera svuda, kladim se da ga nikada neće naći, pitamo se svi zašto!
Da završim, hoće pare da uzmu dok još mogu se uzimati, sve pod velom IT tehnologija, a mi nikakve koristi od toga, samo po džepu nas udaraju!
Bljuvotine? A možda Pravilnik stvarno nije u skladu sa Zakonom o zaštiti podataka. Trebali su im to saopštiti tiho na uvo u kakvoj kafani? Doduše, kod nas se zakoni tumače i provode u zavisnosti od partijske pripadnosti.
Naravno da to ne moze da bude, moze da bude da se podacima ne upravlja po zakonu o zastiti licnih podataka, sto znaci da se ukaze na stvari koje treba izmijeniti u upravljanju podacima. Taj pravilnik nije regulisan zakonom o zastiti licnih podataka nego drugim zakonima i sud cijeni da li je u skladu sa zakonom ili ne a ne tamo neka agencija.
To je prica za neuke i nepismene. Svi znamo da takve stvari ne mogu raditi na ovaj nacin, jer onda GPS ne treba da postoji. Da li se preko tagova sa autoputa u svakom trenutku zna gdje se koje vozilo nalazi? To su smijesne price. Pored toga postoji ogroman broj kamera koje svakodnevno snimaju saobracajnice, tako da ako zelis da ne zna kuda se kreces, najbolje da ni ne vozis.
Mirko, u vezi neukih i nepismenih što ih spominješ, nije problem što su oni takvi, već što nastupaju kao da sve znaju i pametuju.
Garant projekat tvog šefića nije prošao
Zemo, znaš li kojem od nas trojice se obraćaš?
Treba mi sudski tumac Jasna Filipovic Bojic da mi rastumaci ovu odluku.