BEOGRAD, Vlada Srbije bi na današnjoj sjednici trebalo da donese odluku o formiranju novog avio-preduzeća izdvojenog iz „Jat ervejza“.
Ministarstvo za infrastrukturu će putem javne nabavke poslije toga odabrati konsultanta za sprovođenje aktivnosti oko pronalaženja strateškog partnera i tek onda slijedi tender o prodaji novoformirane kompanije. Može se očekivati da će sve biti gotovo za nekoliko mjeseci.
Ovim potezom nadležni očekuju da će domaću avio-kompaniju konačno učiniti primamljivom za potencijalne kupce s obzirom na to da neće imati dugove i višak zaposlenih. Ovo je, kako ocjenjuju stručnjaci i predstavnici vlasti, posljednji trenutak za modernizaciju Jata.
Državni sekretar za vazdušni saobraćaj Miodrag Miljković kaže da se radi o novoj nacionalnoj avio-kompaniji koja će iz Jata preuzeti ono što će ga učiniti atraktivnim za budućeg strateškog partnera.
„Na sednici Vlade prvo će uslediti odluka kojom se osniva nova kompanija, a onda će Ministarstvo infrastrukture raspisati javnu nabavku kako bi našlo konsultanta za posao procesa traženja partnera koji bi je dokapitalizovao“, dodaje on.
Miljković navodi da je „ideja da se dokapitalizacija sprovede kao što je nedavno urađena u grčkom ’Olimpik ervejzu’ koji se sada zove ’Olimpik er’. Očekuje se da kompanija ovako bude atraktivna, sa kvalitetnim ljudima i bez tehnoloških viškova, pa bi trebalo da se pojavi i više zainteresovanih kupaca“.
U planu je da svi dugovi ostanu na staroj firmi i oni bi bili vraćeni prodajom imovine. Ipak, nije još sasvim poznato kakva će biti sudbina viška zaposlenih u kompaniji. Miljković upravo podsjeća da neće svi zaposleni u sadašnjem Jatu preći u novu firmu, već „onoliko radnika koliko bude definisano novim ugovorom sa strateškim partnerom“.
Ipak, ne radi se o novoj ideji i veliko je pitanje zašto na ovom planu ništa nije urađeno ranije. Da je ovakva mogućnost razmatrana u Jatu i prije 10 godina, potvrdio je i Nebojša Starčević, direktor Direktorata civilnog vazduhoplovstva i bivši direktor domaće avio-kompanije.
„Bilo je takvih ideja, ali nije postojala politička volja da se tako nešto i uradi. Naravno da Jat ima više šansi da nađe strateškog partnera bez dugova. Ideja je dobra, jer ga je tako lakše prodati“, ističe Starčević.
Pored toga što je jasno da je nacionalnoj avio-kompaniji preko potreban jak partner, koji bi trebalo da investira u novu flotu, još jedan od razloga zašto se Vlada baš sada odlučuje na ovakav potez može da bude i činjenica da domaća avio-kompanija ima više prednosti na svojoj strani.
To je, prije svega, povećanje broja putnika koji bi ove godine zbog vizne liberalizacije samo mogao da raste. A tu je i položaj beogradskog aerodroma. To bi za potencijalne kupce svakako trebalo da budu dobri razlozi, pored činjenice da većina avio-kompanija polako izlazi iz krize i želi da proširi posao na druga tržišta.
U „Jat ervejzu“ nisu bili mnogo rječiti kada je nova strategija u pitanju. Oni kažu da su uvjereni tim rješenjem biti zadovoljni svi zaposleni „Jat ervejza“ i njegovi poverioc.
da će Vlada pronaći najbolje moguće rješenje za budućnost nacionalnog avio-prevoznika i da će
Brojke
– 2009. godinu završio sa dugom od 25 miliona evra
– akumulirani gubitak iz devedesetih 146 miliona evra
– 1.200 zaposlenih
– 12 aviona u vlasništvu i tri u zakupu Blic