FRANKFURT, Trend djelenja i razmijene imovine u Evropu je, kao i mnogo toga, došao iz Sjedinjenih Američkih Država i Australije. To rade poljoprivrednici, rade to i turisti, vozači, ali i zanatlije. Razmjenjuju mašine, stanove ili automobile.
Zahvaljujući internetu zajedničko korišćenje i razmjena imovine su u porastu. “U sektoru b2b (business to business), odnosno između preduzetnika je ovaj vid razmijene posebno interesantan”, smatra Majkl Kuhndt, rukovodilac Instituta za istraživanje potrošnje.
“Preduzetnik naprimjer kaže: Imamo čitavu paletu opreme koju ne koristimo stalno. Zašto je ne bismo s nekim dijelili i tako smanjili troškove?”, kaže Kundt. Za jednog je poljoprivrednika, nastavlja on, možda preskupo da sam kupi kombajn, ali ako se više njih udruži, onda cijena već postaje pristupačna. A koliko je samo takvih stvari koje ostaju neiskorišćene.
Nedavno je Frankfurter algemajne cajtung objavio statističke podatke da se jedna bušilica u “svom životu” koristi samo 13 minuta. I zašto onda imati sopstvenu u podrumu??? A i mnogi automobili stoje po 23 sata dnevno na kojekakvim parkinzima.
Posebno mladi ljudi dolaze na ideju da u velikim gradovima gdje je stanarina preskupa dijele stan. Prema procjenama Mihaela Kundta samo u Njemačkoj do sada ima oko 200 različitih preduzetnika koji nude neku vrstu zamjena ili šeringa (delenja). No, sve ovo je postalo moguće zahvaljujući internetu. “Sada možete putem aplikacije na smartfonu ili u internetu da vidite da možda baš Vaš komšija, s kojim do sada niste imali kontakt, nudi karšering (Carsharing- dJelenje auta)”, kaže Kundt.
Karšering vodeća tema CeBIT-a
Šanse za to se povećavaju iz godine u godinu. Početkom 2011. u Njemačkoj je bilo 190.000 registrovanih korisnika karšeringa. No, treba li stara ekonomija i klasična privreda da se boje novih trendova. “Upravo za njih je to interesantno”, kaže Mihael Kundt.
“Jer, na taj način dolaze u dodir sa grupama ljudi s nižim primanjima, koji će na primjer putem karšeringa moći da priušte sebi BMW.
I veliki koncerni rade upravo na tom”. A pojedincima se životna situacija može toliko okrenuti da preko noći dođu do novca i možda se odluče upravo za taj auto.
“Šer-ekonomija” ili ekonomija dJelenja će tako biti vodeća tema na narednom CeBIT-u, najvećem svjetskom sajmu informatičkih tehnologija u Hanoveru. Ideja je da ono što funkcioniše u realnim okvirima u internetu nailazi na što manje barijera. U svakom slučaju tema “šering” postala je tema o kojoj se sve više i više diskutuje na portalu CeBIT-a. Ali, svijet razmijene je složen i čitava priča je još uvijek u povojima. Deutsche Welle