BEOGRAD, Banke u Srbiji nisu bile ugrožene u krizi zahvaljujući visokom stepenu regulacije, višem nego u drugim zemljama u okruženju. Novo „pravilo“ namjenjeno bankarima, koje će stupiti na snagu ako bude usvojen zakon o zaštiti korisnika finansijskih usluga, je jako dobra ideja, ali je primjena zakona loše osmišljena, kaže Antoan Tusan, predsjednik Upravnog odbora Societe Generale banke, za magazin Bankar.
Societe Generale banka u 2011. planira da sumu kredita poveća za petinu. Antoan Tusan naglašava da je u planu i otvaranje do 20 filijala, što znači više od 100 novih radnih mjesta. Cilj dodatnih investicija je, prema riječima prvog čovjeka banke, da se još više približe klijentima, da bi i privredi i stanovništvu što lakše ponudili nove usluge. Što ne znači da je kriza prošla jer Tusan smatra da ni sljedeća godina neće biti laka.
„Očekuju nas značajne turbulencije na svjetskom tržištu, čiji se uticaji po principu domino-efekta moraju osjetiti i na domaćem tržištu. Spremni smo da se nosimo i s domaćim izazovima, kao što su borba sa inflacijom, nestabilnošću kursa i dinarske kamatne stope, novi kapitalni zahtjevi i izazovi deevroizacije“, kaže on.
Srbija nije bila direktno pogođena krizom, više se osjećao posredan uticaj iz regiona i šire. Pri tom, zbog prilične rezistentnosti domaćeg bankarskog sektora, više problema, posebno s tekućom likvidnošću, imale su kompanije koje ovdje posluju. Neke poslovne banke su povećale tokom posljednje dvije godine svoje tržišno učešće, a neke smanjile, što je prije svega rezultat globalnih poslovnih filozofija grupacija kojima pripadaju, ali i rezultat adekvatnog upravljanja rizicima, kaže Tusan.
Donošenje zakona o zaštiti korisnika finansijskih usluga bio bi dobar potez jer je neophodno uvesti pravila kojim će se zaštiti korisnici bankarskih usluga. Ali bez obzira na to što je ideja dobra, način primjene je loš. Na primjer, po tom se zakonu ostavlja mogućnost klijentu da se predomisli dvije nedjelje pošto podigne kredit u banci. Date nekom novac, on kupi auto i onda se predomisli? U Francuskoj postoji sličan zakon, ali tamo banka isplaćuje kredit tek nedjelju dana pošto on bude odobren, a u međuvremenu klijent ima pravo da se predomisli i odustane od kredita, što je mnogo bolje rješenje za obe strane. Zbog toga je potrebno da se uspostavi još bolji dijalog NBS-a i banaka, posebno stranih koje ovde posluju i koje već imaju prethodno iskustvo u mjerama koje se sada donose. Mi znamo kako su ove promjene primjenjene u drugim zemljama, pa možemo da pomognemo svojim iskustvom, kaže Tusan. Emg.rs