BERLIN, Za njegovu izgradnju potrošili su sedam milijardi evra, a svečano otvaranje 2012. neslavno je propalo.
To što je Der Spiegel nedavno objavio o projektu koji je progutao već sedam milijardi evra, Berlincima već godinama više nije vijest.
A objavio je da će, prema internim podacima do kojih su novinari došli, novi berlinski aerodrom Berlin Brandenburg “Willy Brandt” biti otvoren tek 2020. godine.
Nekoliko nedjelja ranije Der Tagesspiegel je objavio da nadzorna agencija Tüv računa da bi aerodrom mogao s radom početi tek 2021.
Razlog zašto se odjednom pojavila 2020. jeste to što voditelji projekta računaju da naprosto zanemare to što jedan terminal još neće biti gotov, kao i da sve ostalo što bi moglo da kasni, u rad puste “industrijski dovršeno”.
Priča s apsolutno najgorim projektom za jedan aerodrom u Evropi postala je javni skandal 2012. kada je Angela Merkel s cjelokupnom političkom i industrijskom svitom ostala uskraćena za spektakularno otvaranje i pokazivanje još jednog čuda jedne od vodećih svjetskih ekonomija.
Uglavnom, Lufthansa je na otvorenje planirala da pošalje jedan svoj nov krilati div A380s sa 525 putničkih mjesta. Organizatori su nedjeljama pripremali zadatke za više od 1000 volontera na svečanosti.
Ukupno 10.000 Berlinaca koji su se dobrovoljno javljali na javni poziv, odazvalo se kako bi se aerodrom testirao koliko je spreman za rad pod punim kapacitetom.
Proslava otvorenja trebalo je da počne 2012, i da košta dva miliona evra i narednih dana na njoj je trebalo da se pojavi ukupno 40.000 gostiju.
Odjednom, sve je to otkazano jer su organizatori bili prisiljeni javno da priznaju da protivpožarni sistem, koji je dim trebalo da pumpa prema dolje, umjesto prema gore, ne funkcioniše kako treba.
Mediji pišu da ako Merkelova tada nije nekome „došla glave“, vjerovatno neće nikad.
Odjednom su počeli da ispadaju sve jedan za drugim kosturi iz ormara. Ispalo je da su dizalice prekratke, da se električne instalacije pregrijavaju u tom megakompleksnom aerodromskom divu koji je trebalo da psotane glavno evropsko središte za avio saobraćaj.
Slijedilo je otkriće da čak ni građevine statički nisu u redu i na kraju da je projekat koji je proogutao milijarde bio korupcijski sveti gral na raznim privatnim industrijskim i političkim nivoima.
Sa sve novim odlaganjima puštanja aerodroma u rad mnoge kooperantske kompanijee su bankrotirale i mnoge gorke suze prolivene su zbog projekta koji je trebalo da bude logičan nastavak uspješnog političkog ujedinjenja Zapadne i Istočne Nemačke, Zapadnog i Istočnog Berlina.
A kako je 2012. godine na površinu isplivao sav haos koji se godinama gomilao na ovom gradilištu, prosto je neverovatan za jednu Njemačku, procjena troškova vinula se na više od sedam milijardi.
Korupcijske afere prerasle su u pravosudne procese.
O kakvom ogromnom gradilištu je riječ svedoči i popis žrtava među radnicima. Do kraja 2012. poginula su četiri radnika, 46 ih je teško povrijeđeno, 197 lakše. Od datuma kad je aerodrom trebalo da se otvori, prošlo je već 2000 dana.
Danas u Berlinu više niko od nadležnih nije tako glup da se zafrkava s utvrđivanjem datuma, nego se govori o proljeću ili jeseni 2020.
A iz interne komunikacije, kako prenose tamošnji mediji, iščitavaju se i scenariji po kojima bi glavni berlinski aerodrom mogao kasniti skoro cijelu deceniju. B92, EXPRESS