BERLIN – Kuće, stanovi i poslovni prostor u Njemačkoj su ove godine značajno pojeftinili u prodaji, ali životni prostor za iznajmljivanje je ponovo poskupio, navodi se u izvještaju udruženja domaćih hipotekarnih banaka VDP.
Stambene nekretnine na prodaju su u trećem kvartalu od prethodnog pojeftinile za prosječnih 1,9 odsto i za 6,3 odsto godinu-na-godinu, navodi VDP u izveštaju predstavljenom u petak.
Cijene su u drugom kvartalu pale za zaprepašćujućih skoro 10 odsto godinu-na-godinu, najviše od 2000. Statistički podaci za treći kvartal još nisu gotovi.
VDP uključuje najvažnije finansijske institucije u Njemačkoj, poput Dojče banke, Komercbanku, pokrajinske državne banke i velike štedionice.
Novi podaci i peti uzastopni kvartal cijena u recesiji ukazuju da će stabilizacija tržišta nekretnina trajati duže nego što se očekivalo. Isto važi za poslovni prostor.
“Dugo se čeka oživljavanje tržišta,” rekao je direktor VDP Jens Tolkmit.
VDP Indeks cijena nekretnina zasniva na transakcijama više od 700 banaka i precizniji je od analiza baziranih na oglasima, jer te cijene su podložne promjeni pri pregovorima prodavca i kupca.
Ekonomisti pad cijena pripisuju slabijoj tražnji, koja je pak, posljedica kupcima obeshrabrujuće skupljeg finansiranja i naduvanih troškova gradnje.
Nekretnine su pojeftinile i u sedam najvećih nemačkih gradova, uprkos oskudnoj ponudi, za 1,3 odsto kvatalno i 5,7 odsto za godinu: Najviše u Frankfurtu, 9,1 i najmanje u Berlinu, 4,7 odsto.
Manjak stambenog prostora se reflektuje na tržište izdavanja, gdje su cijene iz trećeg kvartala bile oko 5,8 iznad onih od godinu dana ranije.
“Sve izraženiji manjak stambenog prostora i ogromna tražnja podgrevaju cijene zakupa”, rekao je Tolkmit.
Posebno je, međutim, oštar pad cijene komercijalnih nekretnina, koje su u trećem kvartalu pojeftinile međugodišnjih 10,6 odsto. To je prvi put u Njemačkoj od 2009. da je poslovni prostor više pojeftinio od stambenog.
Cijene na tom tržištu potiskuju trend rada od kuće i oštriji propisi o energetskoj efikasnosti. Dalje, objekti maloprodaje gube na atraktivnosti zbog rasta onlajn trgovine i recesije potrošnje pod pritiskom inflacije. b92