NIŠ, Aerodrom “Konstantin Veliki” u Nišu nikako da dostigne brojku od 100.000 putnika. Ni subvencije nisu pomogle da se dođe do pozitivne nule.
Ta civilna vazdušna luka nikako da postane ozbiljna razvojna šansa ne samo Niša već cijele jugoistočne i centralne Srbije.
Iako se ambiciozno planiralo da se godišnje “uknjiži” 100.000 putnika i tako niški aerodrom konačno postane samoodrživ, takva priželjkivanja pokazala su se do sada nerealnim.
Prošlog mjeseca je objelodanjeno da “Konstantin Veliki” posluje sa gubicima i da je račun bio u blokadi zbog duga od 19 miliona dinara. Direktor niškog aerodroma Dragan Bugarinović predočio je da je poslovanje opterećeno dugovanjima iz ranijeg perioda od 70 miliona dinara.
“Iznos ranije uzetih kredita sa 2,5 miliona evra sveden je na 1,9 miliona evra, ali je za prvih sedam mjeseci ove godine za kursne razlike aerodrom izdvojio 14 miliona dinara”, kaže prvi čovjek ovog javnog preduzeća.
Na pistu niškog aerodroma od januara do jula ove godine ateriralo je oko 17.000 putnika, što je povećanje u odnosu na 2009. za 20 odsto. Očekivani broj putnika do kraja godine je oko 22.500 putnika, ali je očigledno da ni ta brojka neće pomoći “Konstantinu” da izađe iz velikog minusa.
Niški aerodrom ni subvencije grada nisu dovele na pozitivnu nulu. Zbog činjenice da ovo JP od osnivanja nije nikada imalo dovoljan broj letova i putnika, grad Niš je odriješio kesu i pristupio novom načinu subvencionisanja.
Najprije je krajem prošle godine potpisan ugovor sa italijanskom kompanijom “Vind džet”, kojoj se plaća 120 miliona dinara da bi održavala liniju Niš – Forli – Niš, za koju grad “garantuje” 100 mjesta u avionu, a razliku, ukoliko postoji, pokriva iz budžeta.
Zatim je u februaru grad Niš sa “Montenegro erlajnsom” potpisao ugovor o poslovnoj-tehničkoj saradnji o svakodnevnoj liniji od Niša do Podgorice, a potom i do devet evropskih destinacija. Niš je od crnogorskog avioprevoznika za svaki let zakupio 40 mjesta u ekonomskoj klasi, po cijeni od 199 evra za povratnu kartu.
Ugovorom sa “Montenegro erlajnsom” se predviđa da grad Niš snosi trošak transfera (aerodrom – hotel – aerodrom), kao i smještaj na bazi noćenja sa doručkom za osoblje “Montenegro erlajnsa” (sedam-osam članova), koje boravi u Nišu.
“Popunjenost aviona kompanija ‘Vindž džet’ i ‘Montenegro erlajns’, koji se subvencionišu iz gradskog budžeta, iznosi oko 55 odsto. Do sada su se pokrivala sva mjesta u avionima koje finansira grad Niš”, ocijenio je direktor Bugarinović.
Međutim, prema podacima koje je upravo aerodrom dostavio gradskoj Upravi za privredu, podaci o popunjenosti aviona se drastično razlikuju. Tako je za april, maj i jun ove godine navedeno da su u redovnom saobraćaju bila 224 leta, sve stranih aviona. Ukupno je tokom ova tri mjeseca prevezeno 6.312 putnika, odnosno u prosjeku – 28 po letu!
Prijeti ukidanje letova?
Niškom aerodromu, zbog nelikvidnosti, prijeti isključenje struje, a pristižu i svakodnevne prijetnje dobavljača da će prekinuti saradnju. U JP aerodrom “Konstantin Veliki” ukazuju da ukoliko grad i republika ne priskoče u pomoć, već od 15. oktobra neće moći da organizuju vadušni saobraćaj, odnosno da će biti obustavljeni svi letovi iz niške vazdušne luke. Novosti