BEOGRAD, Iako se već nekoliko godina zna da će tržište biti otvoreno u januaru 2011, privatni trgovci se bune jer ne znaju kako da se pripreme za liberalizaciju.
Oni strahuju da bi ovo mogao da bude još jedan način da se produži monopol Naftne industrije Srbije.
Još više zbunjuje to što u Ministarstvu energetike nemaju objašnjenje za to što propisi kasne. Država, naime, još nije donijela sve propise koji bi uredili tržište naftnih derivata.
Trgovci navode da se uredba o zabrani uvoza derivata ne može ukinuti a da se ne znaju vrste goriva koje će moći da se uvozi. Kažu da se svi propisi donose u posljednjem trenutku kako privatnici ne bi mogli kasnije da se bune.
U Ministarstvu energetike se pravdaju time da su uputili u proceduru novu uredbu o cijenama i tvrde da proces usvajanja nije jednostavan i pored toga što se već gotovo deceniju zna da ovakve propise treba donijeti.
Vojkan Janićijević iz kompanije Naftahem kaže da su propisi i pravilnici još uvijek na nivou prijedloga i da kompanije ne znaju koja su pravila igre. Njegov kolega Ðorđe Ðuković požalio se da je ovoj kompaniji trebalo godinu i po dana da dođe do svih dozvola za gradnju skladišta, a da ne znaju koliko skladište treba praviti.
“Imaćemo zastoj u snabdijevanju šest mjeseci jer nam toliko treba da izgradimo skladište” , ističe on i dodaje da nije jasno da li je dozvoljen uvoz mazuta sa većim procentom sumpora jer lako može biti nestašica mazuta, a da se mora uvoziti samo mazut koji će biti skuplji 50 do 70 dolara po toni.
Nebojša Atanackovic, predstavnik “Nafta a.d.”, kaže da država snosi odgovornost za to što se čeka posljednji dan pred Novu godinu sa donošenjem propisa.
“Rok za investicije u skladišta je kratak, pa bi umjesto otvaranja tržišta, mogli doći u situaciju da samo nekoliko učesnika koji ispunjavaju uslove kartelski nastupaju”, kaže on.
Po najavama, od 1. januara cijena nafte će se određivati kroz praćenje kotacije referentnih derivata nafte umjesto kotacije sirove nafte. Referentni derivati su motorni benzin premijum, dizel goriva i lož-ulje Gasoil 1. Prag za promjenu je tri odsto. Obračun bi se radio svakog prvog i petnaestog.
Benzin bi trebalo da poskupi dva dinara
Gorivo bi na pumpama u Srbiji prema važećoj Uredbi o cijenama derivata trebalo da poskupi u prosjeku oko 2,5 dinara po litru, s obzirom na to da je od posljednje promjene cijena nafta na svjetskom tržištu poskupjela više od 3,5 odsto. Poskupljenje bi trebalo da uslijedi odmah, ali čini se da ovoga puta u Ministarstvu energetike oklevaju sa novom korekcijom kako ne bi dodatno pogurali naviše ionako visoku inflaciju. U naftnim kompanijama kažu da bi benzin trebalo da poskupi 2,1 dinar – na 121,50 dinara. Dizel D2 bi poskupio 2,3 dinara i koštao 110,90 dinara, a evrodizel bi poskupio 2,8 dinara – na 123 dinara za litar. Blic