NIKŠIĆ, Početna cijena za prodaju nikšićke Željezare je 30 miliona evra.
Biće to prva ponuda na pilot oglasu koji će u četvrtak da objavi stečajna uprava. Riječ je o testu, odnosno provjeri interesovanja za kupovinu nekadašnjeg giganta, danas svedenog na nivo pogona sa svega 343 radnika.
Opekli su se Nikšićani žestoko u minule tri privatizacije, a ovu četvrtu dočekuju – jedva. Ukoliko ne dođe pouzdan strateški partner, od imena Željezare ostaće samo staro gvožđe. Bankrot nekada uspješne kompanije epilog je svih ranijih propalih privatizacija i to od 2002. godine pa do danas. Sunovrat je počeo sa ruskom kompanijom “Rusmontstalj” koja je bila zakupila fabriku na pet godina, nastavljena sa takođe ruskom firmom “Midlend”, da bi bila dokusurena engleskom “Montenegro spešetil stils”.
Rusi su bježali iz Nikšića, ostavljali ogromne dugove. Posljednji su prije vremena spakovali kofere, da bi se kao spasilac pojavljala nikšićka kompanija “Neksan”.
– Iako je imovina fabrike procijenjena na 28 miliona, za prodaju smo odredili početnu cijenu od 30 miliona evra. Realno ne očekujemo da će Željezara biti prodata odmah, ali sam siguran da hoće brzo – kaže za “Novosti” stečajni upravnik Veselin Perišić. – Razmatraćemo i ponude koje će osim novca imati i druga rješenja, poput investicionog programa. Čak 880 povjerilaca prijavilo je 193 miliona evra potraživanja od Željezare u stečaju, a priznato je oko 130 miliona. U prvom isplatnom roku su radnici koji potražuju 6,2 miliona, u drugom Poreska uprava sa osam miliona, trećem država sa 33 miliona.
U Sindikatu fabrike smatraju da Željezara vrijedi 50 miliona i poručuju da ne treba prihvatiti “siću” od 15 miliona koliko nudi bivši vlasnik, kompanija MNSS.
– Treba nam vlasnik koji će nastaviti proizvodnju, a ne neka ofšor kompanija poput MNSS, koja nas dovodi do prosjačkog štapa – kaže Janko Vučinić, predsjednik sindikata. – Država treba da ih spriječi u tom naumu i protiv njih pokrene tužbu i preispita gdje su iz fabrike nestajali silni milioni.
Zainteresovani
Više stranih investitora zainteresovano je za kupovinu Željezare. Pominju se turski konzorcijum, njemački “Šolc”, kompanije ruskog biznismena Maksima Širokova, ukrajinske, slovačke, indijske…
– Ako se desi da do prodaje Željezare ne dođe, najbolje rješenje je da je kupe radnici i poslovodstvo i da oni preuzmu sudbinu u svoje ruke – smatra Miodrag Davidović, vlasnik kompanije “Neksan” koja od maja organizuje proizvodnju u fabrici. Novosti