BANJALUKA – Njemačkim preduzetnicima tržište BiH mnogo je interesantnije nego tržište susjedne Hrvatske, pa se, i pored brojnih administrativnih prepreka, većina njih odluči da investira baš u nju.
Sven Torsten Pothof, direktor Njemačke spoljnotrgovinske komore za područje BiH i Hrvatske (AHK), kaže kako postoji više razloga zbog čega je to tako.
“U razgovoru koji sam vodio s preduzetnicima postoje velike prednosti na ovom tržištu. Prije svega možemo govoriti o proizvodnim troškovima, koji su znatno manji nego u zemljama Evropske unije. Takođe, ono što želim da naglasim je to da ovdje još postoji određen broj stručne radne snage, a treći aspekt zbog kojeg preduzeća žele da dođu i posluju ovdje su niski troškovi plata”, kazao je Pothof.
To pokazuje i broj njemačkih kompanija kojih je iz godine u godinu sve više, a sada je dostigao cifru od 250.
“Najveći problem su administrativne prepreke koje njemačka preduzeća moraju da pređu kako bi ovdje osnovala poslovnice. Pozitivno je to da su oni zadovoljni svojim poslom ovdje i da postoji tendencija rasta preduzeća koja žele da posluju u BiH”, rekao je Pothof.
Pored toga što imaju svoja predstavništva, njemačka preduzeća u BiH imaju i brojne partnere s kojima već duži niz godina realizuju i višemilionske ugovore.
Dragica Ristić, direktor Privredne komore Republike Srpske, kaže kako posmatrajući izvoz najviše dominira drvna industrija, a zatim dijelovi obuće, što ukazuje na značajnu saradnju kožarsko-obućarske industrije s partnerima iz Njemačke.
“Ogroman potencijal vidimo u saradnji kompanija iz metalskog sektora, kao dobavljača za lance vrijednosti u sektoru industrije. Iz naše perspektive, Njemačka će uvijek biti važan partner od kojeg možemo da naučimo i neko ko može snažno da nas podrži. Moramo podići nivo dodate vrijednosti u proizvodima koje izrađujemo”, kazala je Ristićeva.
Preduzeće PMP “Jelšingrad” iz Gradiške, koje se bavi izradom velikih varenih čeličnih konstrukcija, u svom poslovanju sarađuje i s preduzećima iz ove zemlje.
Branislav Banjac, generalni direktor, kaže kako šansa za bolju poslovnu saradnju leži u kompleksnosti proizvoda i njihovoj proizvodnji.
“Mislim da treba da proizvodimo sve više proizvoda veće tehnološke složenosti, jer se oni inače izrađuju na skupljim tržištima, a ne samo da konkurišemo jeftinom radnom snagom i da plasiramo ono što se proizvodi u zemljama Dalekog istoka”, ocjenjuje Banjac.
On svjedoči kako je tržište Zapadne Evrope veoma zahtjevno, ali i da učešće na njemu donosi brojne benefite. Tako su, kaže, u ovom preduzeću morali da usvoje brojne standarde, zbog kojih su morali prilagoditi kompletnu organizaciju prema složenim zahtjevima koji proizlaze iz tih standarda.
“Mi smo firma koja se bavi proizvodnjom čeličnih konstrukcija, a zavarivanje nam je osnovni proces. S obzirom na tu činjenicu, sertifikovani smo po standardima koji definišu taj proces. Nakon primjene standarda dobili smo nekoliko inženjera zavarivanja, nekoliko tehnologa, kompletnu strukturu kontrole kvaliteta i slično”, zaključio je Banjac.
Povodom bolje poslovne saradnje u Banjaluci je juče održan skup “Perspektive saradnje s njemačkom privredom”, koji je organizovala Privredna komora Republike Srpske u saradnji s Predstavništvom njemačke privrede u BiH, a pod pokroviteljstvom Nove banke.