BANJALUKA, Vozači iz zemalja okruženja ili strani turisti koji su prinuđeni da u noćnim satima moraju sipati gorivo na nekoj od benzinskih pumpi u našoj zemlji to i dalje ne mogu da učine ukoliko nemaju novac u domaćoj valuti, jer im evre ili druge strane novčanice zaposleni uglavnom neće da primi.
Zbog pojačanih inspekcijskih kontrola zaposleni na pumpama u posljednje vrijeme kategorički odbijaju novčanice u evrima, a stranci u noćnim satima ne mogu da ih zamijene u konvertibilne marke, jer nema otvorenih mjenjačnica i banaka.
Zaposleni na benzinskim pumpama navode da je prisutna i pojava da vozači natoče gorivo i tek onda ponude evre da plate, što stvara problem jer gorivo ne može biti vraćeno natrag.
Iz tog razloga mnogi smatraju da bi trebalo predložiti da zbog specifičnosti posla benzinskim pumpama bude dozvoljeno uzimanje evra.
“Zatekla sam se na jednoj benzinskoj pumpi na zapadnom tranzitu kroz Banjaluku sa gorivom u autu na minimumu. Kada sam tražila da mi natoče goriva za 20 evra, odbili su, jer kažu da inspekcija kažnjava i da to ne smeju da učine. Srećom da je bio jedan od vozača pored mene koji mi je dao 39 KM za 20 evra, pa sam mogla nastaviti put dalje”, ispričala nam je jedna Beograđanka.
Vojin Mitrović, predsjednik Upravnog odbora Udruženja vlasnika benzinskih pumpi RS, rekao je da 99 odsto benzinskih pumpi ne prima evro, ali da postoje i izuzeci kada radnici natoče gorivo ne znajući da kupac nema domaću valutu i onda dolaze u tu spornu poziciju.
“Kada se dođe u situaciju da ljudi nemaju drugi način plaćanja, a gorivo im je već natočeno, mora se prihvatiti evro jer je nemoguće vratiti gorivo. Nije to market gdje možete vratiti proizvod”, rekao je Mitrović.
Prema njegovim riječima, u takvim slučajevima se pravi devizni prekršaj, ali dodaje da je tu nemoguće bilo šta uraditi, jer niko od kupaca unaprijed ne pita može li platiti u evrima.
“Kada bi kupci pitali, od svih radnika pumpi bi dobili informaciju da ne mogu platiti evrima”, rekao je Mitrović i dodao da i kada uzmu evro, radnici pumpi to rješavaju u bankama i pretvaraju u domaću valutu.
Mitrović je istakao da zabrana primanja evra traje već nekoliko godina i istakao da bi bio dobar prijedlog da benzinskim pumpama, zbog specifičnosti posla, bude dozvoljeno primanje evra.
“U tom slučaju bi trebalo definisati i kurs, jer bi mogao biti predmet manipulacija kako bi se pravila neka ekstrazarada”, rekao je on i dodao da bi se na taj način udovoljilo i potrošačima i njima koji prodaju gorivo.
Govoreći o kontrolama, Mitrović je rekao da su one česte i dodao da su nedavno imali kontrolu od strane inspektora.
U Republičkom deviznom inspektoratu RS su kazali da su vršili kontrole pravnih lica koja se bave trgovinom i prometom goriva na veliko i na malo.
Naveli su da su kontrolisali 20 takvih subjekata, među kojima su i oni koji imaju najrašireniju infrastrukturu benzinskih pumpi, te da je kod 18 utvrđen prekršaj, prodavanje goriva na benzinskim pumpama za efektivni strani novac.
U pogledu rješenja ovog problema, u Republičkom deviznom inspektoratu RS su rekli da trgovci u RS imaju mogućnost registracije mjenjačkih poslova i otvaranja mjenjačkih mjesta, poštujući zakonske propise.
Naveli su da građani takođe gorivo na pumpama, ako nemaju domaću valutu, mogu platiti karticama.
“Ako realnost na terenu nadživi neke pravne norme, propise treba mijenjati i prilagođavati ih životnim uslovima, pa tako i u ovoj oblasti”, rekli su u Republičkom deviznom inspektoratu RS.
Kazne do 10.000 KM
Propisane su i kazne za kršenje člana 4 stav 1 Zakona o deviznom poslovanju, u koji spadaju i ovakvi prekršaji za uzimanje stranog novca u platni promet, pa je tako za pravno lice propisana kazna od 5.000 do 20.000 KM. Za odgovorno lice i preduzetnika kazne su od 2.500 do 10.000 KM. Nezavisne novine