BANJALUKA, Privredna preduzeća u RS i BiH, upućena na transport robe rijekom Savom, u najboljem slučaju se tek od 2014. godine mogu nadati adekvatnom uređenju riječnog korita, koji će omogućiti češću plovnost brodova koja bi im značajno smanjila troškove prevoza.
Privrednici godinama apeluju na nadležne institucije da osposobe Savu za nesmetanu plovidbu tokom većeg dijela godine kako bi skupi drumski prevoz robe mogli zamijeniti daleko isplativijim riječnim transportom do Beograda ili dalje Dunavom do rumunske luke Konstanca.
Rafinerija nafte Brod trpi ogromne finansijske gubitke zbog izuzetno ograničene otpreme naftnih derivata Savom, koja se, zbog neuređenog riječnog korita, odvija svega dva do tri mjeseca godišnje.
“Jedan od osnovnih razloga negativnog poslovanja Rafinerije nafte Brod je loša logistika, s obzirom na to da ne postoji pruga niti adekvatna plovnost Savom, zbog čega smo prinuđeni na skupi drumski prevoz naftnih derivata. Taj nedostatak nas onemogućava i u podizanju velikog kapaciteta proizvodnje Rafinerije, pogotovo što ni most u Brodu nije predviđen za transport naftnih derivata”, ističe Rade Vidaković, načelnik Odjeljenja za marketing “Nestro grupacije”, čiji je član i brodska Rafinerija.
Podsjećajući da Rafinerija nafte u predstojećem periodu planira podizanje godišnje proizvodnje na tri do četiri miliona tona, od čega bi dva miliona bilo namijenjeno izvozu, Vidaković ukazuje da je takav količinski plasman nemoguće realizovati bez potpuno slobodnog riječnog transporta.
Značajni troškovi prevoza samim tim, kako ukazuje, utiču na poskupljenje proizvodnje naftnih derivata u Brodu, što im smanjuje konkurentnost na inostranim tržištima.
Veća plovnost Save ne samo da bi pogurala proizvodna preduzeća, već i uveliko podigla radni kapacitet riječnih luka u Šamcu i Brčkom, te uposlila željeznice RS i FBiH.
U Ministarstvu komunikacija i prometa BiH kažu da je projekat uređenja korita Save s ciljem podizanja plovnosti u višu kategoriju tek u početnoj fazi, gdje su obavljeni prvi razgovori s predstavnicima Svjetske banke, koja je izrazila spremnost za kreditnu podršku.
Potvrdili su to i u Ministarstvu saobraćaja i veza RS navodeći da je Hrvatska na sebe preuzela projekat uređenje riječnog korita na dionici od Siska do Račanovaca, gdje bi RS dala lokacijske uslove i građevinsku dozvolu za uređenje naše strane rijeke.
“BiH je zadužena za projekat uređenje korita Save od Brčkog do Beograda i osposobljavanje luke Brčko. Projekat tek treba započeti kako bi se moglo pristupiti uređenju plovnog puta”, kazala je Vesna Vožni, pomoćnik ministra saobraćaja i veza RS, dodajući da se završetak projekta očekuje u toku iduće godine.
Ona kaže da će taj projekat biti tema i sastanka Ministarstva komunikacija i prometa BiH i više resornih entitetskih ministarstava zakazanog za idući mjesec, na kojem se treba utvrditi procedura za eventualno kreditno zaduženje za uređenje korita Save.
U Vladi Brčko distrikta izjavili su nedavno da su ispunili gotovo sve zadatke, a da RS i FBiH do januara treba da kompletiraju dokumentaciju za Svjetsku banku. Kako su istakli, dokumentacija treba da u maju bude predstavljena Odboru direktora Svjetske banke kada bi se donijela odluka o dodjeli kredita od 30 miliona dolara, čijim dijelom bi se revitalizovala i Luka Brčko.
Nakon rehabilitacije plovnog pravca na Savi, dionica od Brčkog do Beograda moći će prihvatati plovila od 300 tona, a dalje od Brčkog do Siska plovila kapaciteta oko 250 tona. Nezavisne novine