BEOGRAD, Kinezi su sve prisutniji u srpskoj niskogradnji. Na tendere za Koridor 11 isključivo se prijavljuju Kinezi, koji daju takve ponude o kojima zapadne kompanije mogu samo da sanjaju i koje se ne mogu odbiti. Poslije građevinarstava, Kinezi namjeravaju da ulažu i u srpski agrar.
U narednih 15 godina u infrastruktru Srbije, prema master planu, biće uloženo oko 15 milijardi evra. Samo za održavanje puteva i željeznice biće potrošeno sedam milijardi evra, što Srbiju čini najpoželjnijim mjestom za ulaganje u jugoistočnoj Evropi.
Poslije firmi koje su većinom dolazile iz EU, naročito iz Grčke i Austrije, i koje će završiti Koridor 10, na tenderima za Koridor 11 isključivo se takmiče Kinezi koji sa svojim firmama daju cijene o kojima zapadne kompanije mogu samo da sanjaju.
Kineski kredit za infrastrukturu jugoistočne Evrope nije potrošen. Oko šest milijardi stoji slobodno, a planova zbog krize u okruženju je sve manje.
Od većih kineskih investicija izdvajaju se dvije, brana i fabrika automobila u susjednoj Bugrskoj. Međutim, zbog krize mnoge evropske zemlje odrekle su se ulaganja u puteve, mostove, luke i čekaju da sakupe sredstva iz sopstvenih izvora za njihovu izgradnju.
Kinezi u paketu sa gradnjom nude i kredite uz učešće radne snage iz Srbije od 50 odsto u uslovima u kojima nam za sve nedostaje novac. projekti, mehanizacija. Kineska ponuda uvijek je takva da se ne može odbiti.
“Kineska ponuda za izradnju autoputa od Preljine do Ljiga je pet milona i 800 hiljada po kilometru što je dva miliona manje od bilo kog drugog ponuđača. Po ugovoru autoput do Preljine trebao bi da se završi za 38 mjeseci od Beogarada do Čačka”, kaže Velimir Ilić, ministar građevine i urbanizma Srbije.
Kineski građevinari samo su prethodnica onoga što slijedi, jer sve građevinske kompanije u Kini imaju i svoje ćerke firme koje se bave pratećim djelatnostima.
“Naravno naša kompanija pored toga što je gradila najveći most na svijetu dug 43 kilometra ima svoje bankarske ogranke za investicije i osiguravajuća društva. Berzankske i druge aktivnosti takođe dio su naša kompanije ali sve ide po redu kada se infrastruktura stavi u funkciju”, navode u kompaniji “Sin Sandung Internešnal Šangaj”.
“Kineske firme prve su uvele mogućnost da uz kredit daju i projekte za objekte .Tako su oni gledajući naš master plan već predložili gradnju nekih objekata na obilaznici oko Beograda”, rekao je Miodrag Poledica iz Ministarstva za saobraćaj .
Kako sada stvari stoje i kako je ministarfinansija Srbije Mlađan Dinkić najavio Kinezi treba da grade puteve vrijedne 800 milona evra, Koridor 12, obilaznicu oko Beogarda i centralni autoput kroz Srbiju Pojate – Čačak – Kraljevo. Od uspjeha tih operacija zavisi druga faza kineskog investicionog ciklusa u Srbiji a to je razvoj agarara, kupovina zemlje i proizvodnja hrane.
Naravno Evropska unija nema ništa protiv toga jer Kinezi su ti koji su pokrili račune za velike minuse. RTS