BANJALUKA, Ilegalni prevoznici putnika samo su u okvirima međunarodnog transporta prošle godine iz legalne zone izvukli 20 miliona evra, izračunali su u Udruženju autoprevoznika RS.
Momčilo Sladoje, predsjednik Udruženja autoprevoznika RS, kaže da tokom jednog mjeseca nelegalni prevoznici 6.000 puta uđu i izađu iz BiH
“Postoje linije na relaciji Sarajevo – Beograd koje se direktno medijski reklamiraju, a za koje se zna da obavljaju nelegalni prevoz, a povodom toga niko ništa ne preduzima”, rekao je Sladoje.
On kaže da najveći broj neprijavljenih prevozničkih linija vozi prema moru tokom ljetnog perioda, te dodao da postoji veliki broj kritičnih linija za Beograd i Austriju.
On je istakao da inspekcije na ovom planu ne rade svoj posao kako treba, te da uvijek nalaze opravdanje zašto ne mogu u dovoljnoj mjeri vršiti kontrole.
“Ilegalci na graničnom prelazu Karakaj ne mogu proći jer službe na ovom prelazu imaju njihovu listu i ne dozvoljavaju im prolazak, dok se na drugim graničnim prelazima dešava da prevoznike ne provjeravaju i ne pitaju ništa”, kaže Sladoje.
Kada je riječ o “divljem” unutrašnjem prevozu, u RS su najizloženiji pravci Banjaluka – Mrkonjić – Šipovo i Banjaluka – Kneževo, dok ogroman problem predstavlja naglo narasli broj ilegalnih taksi linija na relaciji Bijeljina – Janja.
Prevoz obavljaju taksisti koji rade nezakonito, i to na način da idu nešto prije autobusa i kupe putnike na stajalištima, voze jednu grupu putnika u jednom pravcu, a drugu vraćaju, što ne bi smjeli. Takođe, fizička lica putničkim automobilima prevoze putnike sa određene lokacije i prave dva-tri obrta, potvrđuje se u informaciji Ministarstva saobraćaja i veza RS.
Milorad Stević, sekretar bijeljinskog Udruženja “Preduzetnik”, koje konstantno ukazuje na štete i opasnosti za korisnike ilegalnog prevoza, rekao je da se najveća aktivnost ilegalnog taksiranja u Bijeljini odvija na relaciji Bijeljina – Janja, Janja – Novo naselje i Bijeljina – Suvo polje – Ugljevik.
On je istakao da se posljednjih nekoliko godina broj ilegalnih taksi prevoznika uvećao u tolikoj mjeri da ih je više od 113 legalno registovanih.
“Legalni prevoznici ne mogu da izdrže ovakvu konkurenciju zbog čega se dosta njih odlučuje na to da odjavi djelatnost i pređe u sivu zonu”, kaže Stević.
On je istakao da iako 50 lica u Bijeljini trenutno čeka na izdavanje taksi dozvola, za njih sada nema prostora, jer su im ilegalni taksisti zatvorili mogućnost rada.
Inspektori bijeljinske regije nedavno su potvrdili da je nelegalan prevoz organizovan na svim gradskim linijama, a najizraženiji je na pravcima prema Ugljeviku i Janji. Procjenjuje se da je na ovaj način ugrožen rad svih registrovanih taksista i preduzeća “Semberija transport”, koje obavlja gradski prevoz, a zapošljava više od 100 radnika.
Problem je, kaže Stević, što je djelo nelegalnog prevoza putnika teško dokazivo na sudu, jer putnici odbijaju da svjedoče u procesima.
U Ministarstvu saobraćaja i veza RS kažu da prevoznici bez dozvole za rad usluge obavljaju vozilima s upitnom tehničkom ispravnošću i opremljenošću.
U resornom ministarstvu nelegalan prevoz identifikovali su kao ozbiljan problem, koji narušava i javni prevoz i bezbjednost saobraćaja, zbog čega izradom seta propisa iz ove oblasti stvaraju zakonsku pretpostavku za suzbijanje ove pojave. Time je, navode, prije svega omogućena jasna identifikacija nelegalnog prevoza i propisane sankcije, čime bi se omogućilo inspekcijskim organima da mogu tretirati takva lica i vozila. Zakonom su propisane novčane kazne za nelegalne prevoznike, koje iznose od 1.000 do 5.000 KM, te mjere isključenja i oduzimanja vozila. Nezavisne novine