Close Menu
Capital.ba – Informacija je capitalCapital.ba – Informacija je capital
  • POČETNA
  • SVE VIJESTI
  • CAPITAL TEME
    • ANALIZE
    • EKSKLUZIVNO
    • INTERVJU
  • NOVOSTI
  • PRIVREDA
    • ENERGETIKA
    • FINANSIJE
    • TRŽIŠTE KAPITALA
    • TRGOVINA
    • TURIZAM
  • TECH
  • SVIJET
    • ZANIMLJIVOSTI
  • MULTIMEDIJA
    •   Video
    • Foto Galerija
    • Infografika
  • PROMO
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube Viber
Capital.ba – Informacija je capitalCapital.ba – Informacija je capital
Donacije
  • POČETNA
  • SVE VIJESTI
  • CAPITAL TEME
    1. ANALIZE
    2. EKSKLUZIVNO
    3. INTERVJU
    4. Vidi sve

    Hoće li BiH kupovati ruski gas iz treće ruke

    22. Oktobra 2025. — 14:57

    Novi porez u RS: Udar na sivu ekonomiju ili na investitore?

    15. Septembra 2025. — 15:41

    Reciklaža baterija kao biznis budućnosti

    10. Augusta 2025. — 15:00

    Simbioza na djelu: Stanivuković i SNSD poklonili milionski vrijedno gradsko zemljište

    7. Augusta 2024. — 13:00

    Skandal: Bivši načelnik Dubice prodavao ERS-u ukradenu struju

    11. Decembra 2025. — 11:59

    Ekskluzivno: Gordan Pavlović kupio Fabriku duvana Banjaluka

    26. Novembra 2025. — 16:54

    Ekskluzivno: Vlada Srpske nudi Serdarovu 242 miliona KM

    22. Augusta 2025. — 16:22

    Ekskluzivno: CAPITAL otkriva imena uhapšenih carinika

    16. Decembra 2024. — 10:47

    Kazne za zloupotrebu ličnih podataka u BiH do 40 miliona KM (VIDEO)

    3. Novembra 2025. — 13:29

    Srpska vraća Rufiju 41 milion KM za zemljište na Jahorini

    30. Oktobra 2025. — 18:20

    Tanić za CAPITAL: Na domaćem tržištu više ne možemo kupiti ni cijevi za grijanje

    21. Marta 2025. — 20:10

    Kako je Širbegović od posuđenih 1.500 KM došao do milionskog profita

    14. Marta 2025. — 19:55

    Vlada pomaže OC “Jahorina“ sa još deset miliona maraka

    26. Decembra 2025. — 15:33

    Šef poslanika Ujedinjene Srpske završio isti fakultet kao i Nikolina Šljivić

    26. Decembra 2025. — 15:09

    Zatraženo poskupljenje gradskog prevoza u Banjaluci

    26. Decembra 2025. — 15:03

    „Pošte“ ulažu 17 miliona KM u novi objekat i informacioni sistem

    26. Decembra 2025. — 13:27
  • NOVOSTI
  • PRIVREDA
    1. ENERGETIKA
    2. FINANSIJE
    3. TRŽIŠTE KAPITALA
    4. TRGOVINA
    5. TURIZAM
    6. Vidi sve

    Rusi pregovaraju sa mađarskim MOL-om o prodaji NIS-a

    25. Decembra 2025. — 15:29

    Kako bi američki gas stizao u BiH i Banjaluku: Ovo su detalji

    25. Decembra 2025. — 13:39

    OFAK produžio rok NIS-u

    25. Decembra 2025. — 07:41

    RiTE Gacko ide u trodnevni zastoj

    24. Decembra 2025. — 16:00

    Promet na Banjalučkoj berzi 67.000 KM

    26. Decembra 2025. — 14:17

    Potrošačka korpa i dalje veća od polovine prosječne plate

    26. Decembra 2025. — 08:33

    ERS dokapitalizovao RiTE „Ugljevik“ zbog duga prema Slovencima

    24. Decembra 2025. — 12:42

    BiH dobija nove novčanice

    24. Decembra 2025. — 09:56

    Na Banjalučkoj berzi promet veći od miliona maraka

    16. Decembra 2025. — 16:30

    Vlada se na berzi zadužila 66 miliona KM, iduće sedmice planira još 20

    15. Decembra 2025. — 15:16

    Akcije “Potkozarja” prodate za 4,2 miliona KM

    3. Decembra 2025. — 12:34

    Na dobošu akcije u 53 preduzeća iz Srpske

    30. Novembra 2025. — 08:02

    Pojeftinilo gorivo u Republici Srpskoj

    15. Decembra 2025. — 14:23

    Prosječna plata ne pokriva ni pola potrošačke korpe

    15. Decembra 2025. — 12:11

    Hoće li kafa pojeftiniti

    10. Decembra 2025. — 10:05

    Srdić: Građani nasjeli na marketinške trikove trgovaca

    6. Decembra 2025. — 14:31

    Republiku Srpsku tokom deset mjeseci ove godine posjetilo 442.353 turista

    26. Decembra 2025. — 10:33

    Znate li koji je grad najskuplji turistički centar na svijetu

    20. Decembra 2025. — 16:44

    Ryanair širi mrežu u Hrvatskoj, smanjuje letove u regionu

    18. Decembra 2025. — 11:53

    Koliko turističkih vaučera je iskorišteno u Republici Srpskoj, kad nas očekuju novi

    15. Decembra 2025. — 08:58

    Savjet ministara BiH u ponedjeljak o suspenziji carinskih stopa

    26. Decembra 2025. — 11:13

    Rusi pregovaraju sa mađarskim MOL-om o prodaji NIS-a

    25. Decembra 2025. — 15:29

    Kako bi američki gas stizao u BiH i Banjaluku: Ovo su detalji

    25. Decembra 2025. — 13:39

    OFAK produžio rok NIS-u

    25. Decembra 2025. — 07:41
  • TECH
  • SVIJET
    1. ZANIMLJIVOSTI
    2. Vidi sve

    Kina testirala voz brzine 800 km/h

    26. Decembra 2025. — 14:00

    Na hiljade neželjenih božićnih poklona se prodaje na internetu

    26. Decembra 2025. — 12:15

    Singapur i dalje ima najmoćniji pasoš

    24. Decembra 2025. — 10:45

    U Estoniji će robot određivati poreske dugove

    22. Decembra 2025. — 12:40

    Dolar u padu: Očekuje ga najgora godina od 2017.

    26. Decembra 2025. — 09:03

    Dolar u padu: Očekuje ga najgora godina od 2017.

    25. Decembra 2025. — 09:45

    Zašto cijene bakra rastu?

    25. Decembra 2025. — 08:59

    Američka ekonomija porasla najjače u dvije godine

    24. Decembra 2025. — 11:27
  • MULTIMEDIJA
    •   Video
    • Foto Galerija
    • Infografika
  • PROMO
Capital.ba – Informacija je capitalCapital.ba – Informacija je capital
  • POČETNA
  • SVE VIJESTI
  • CAPITAL TEME
  • NOVOSTI
  • PRIVREDA
  • ENERGETIKA
  • TURIZAM
  • TRGOVINA
  • TRŽIŠTE KAPITALA
  • TECH
  • ZANIMLJIVOSTI
  • SVIJET
  • FINANSIJE
  •   VIDEO
  • PROMO
Home » Napredak postoji, ali je spor

Napredak postoji, ali je spor

adminadmin11. Januara 2010. — 07:00Nema komentara8 minuta čitanja

EUSARAJEVO, Jedna od brojnih oblasti u kojoj BiH kaska za ostatkom Evrope je i oblast zaštite prava potrošača.  Naime, kako je navedeno u Izvještaju Evropske komisije o napretku BiH u 2009. godini, BiH ima problem u napretku u standardizaciji, akreditaciji proizvoda, nadgledanju tržišta, procjeni tehničke ispravnosti proizvoda za bh. tržište, što su sve oblasti koje su usko vezane za zaštitu potrošača.
Napredak je u 2009. godini BiH postigla u oblasti ombudsmana za prava potrošača, kao i u programu za 2009. godinu Savjeta ministara koji se tiče zaštite potrošača.

 
“Potrebno je uložiti stalne napore da bi ojačali Kancelariju ombudsmana i potrebno je dalje prilagođavanje legislative u oblasti slobodnog kretanja dobara i njena efektivna primjena u praksi”, navedeno je u izvještaju.
Osim donošenja novih zakona i potrebe za pojačanom borbom protiv korupcije, EU od institucija BiH traži da po uzoru na njih preduzme konkretne korake da bolje informišu svoje građane o njihovim pravima kao potrošačima.

 
Gordana Bulić, predsjednik Udruženja za zaštitu potrošača iz Tuzle, kaže da prava potrošača u BiH praktično ni ne postoje.
Kao primjer navodi uvoznike koji uvoze i robu sumnjivog kvaliteta bez straha da će zbog toga trpjeti bilo kakve posljedice. Naime, kako kaže, zbog nepostojanja ovlaštenog instituta u BiH koji bi se bavio provjerom kvaliteta proizvoda, nema ni načina na koji neko može zakonski utvrditi da li je neki proizvod propisan za prodaju ili ne.

 

I Igor Gavran iz Spoljnotrgovinske komore BiH kaže da su podaci Evropske komisije argumentovani.
“Veliki broj proizvoda na našem tržištu ne ispunjava ni mnogo niže standarde od onih EU, što pored rizika za zdravlje i sigurnost naših građana nanosi i veliku ekonomsku štetu domaćim proizvođačima putem nelojalne konkurencije”, navodi on.

 

Gavran ističe da su problemi i u malim i neadekvatnim kontrolama koje ni brojem ni obimom nisu dovoljne. On ističe da BiH ima dobre i kvalitetne inspekcijske organe i institute, ali da ne postoje propisi i nisu dovoljno opremljeni ljudima niti imaju dovoljno sredstava za rad.

 

Zaštita prava potrošača u EU

 

 
U obrazloženju za razloge Evropske komisije zbog kojih je u pitanju zaštite potrošača u EU posvećena velika pažnja navedena su dva ključna razloga. Kao jedan razlog su navedene dalekosežne posljedice koje bi nedostatak zaštite i manjak informisanosti građana EU o proizvodima koje svaki dan kupuju imao po pitanju njihovih osnovnih ljudskih prava. Drugi razlog je potkrijepljen činjenicom što je unutrašnje tržište EU sa 500 miliona građana i unutrašnja ekonomska aktivnost vrijedna desetine hiljada milijardi evra osnovna ekonomska snaga EU. Zaštita potrošača je neraskidivi dio te oblasti.
Kako bi pružila adekvatnu zaštitu svojim građanima, Evropska komisija je objavila 10 jednostavnih pravila s kojima bi svaki građanin trebalo da bude upoznat.

 

Pravilo 1
Kupujte šta god želite gdje god želite

 

 
Pravi sistem EU omogućava građanima da po vlastitoj želji mogu kupovati po zemljama EU bez plaćanja carina i dodatnih stopa poreza na dodatnu vrijednost, što se odnosi ne samo na kupovinu na licu mjesta nego i na kupovinu putem Interneta. Praktično, pravni sistem građanina jedne zemlje EU ne može ni na koji način spriječiti da uveze kupljenu robu u nekoj drugoj zemlji EU.

 
Pravilo 2
Ako je roba neispravna, pošaljite je nazad

 

Ukoliko proizvod koji ste kupili ne funkcioniše na način na koji ste očekivali, imate pravo da ga vratite bez naknade ili da date nalog prodavaču da ga popravi, takođe bez naknade. Takođe, imate pravo tražiti povrat dijela ili cijelog iznosa novca koji ste platili za proizvod, i to u roku od dvije godine nakon kupovine. U prvih šest mjeseci teret dokazivanja je na prodavaču, a ne na kupcu, što znači da je prodavač dužan dokazati da proizvod odgovara kupoprodajnom ugovoru. To pravilo se čak odnosi i na to da imate pravo vratiti i ispravni proizvod ako on nema karakteristike ili mogućnosti koje ste očekivali da ima.

 

 

Pravilo 3
Visoki standardi sigurnosti

 

Svi proizvodi koje vidite u bilo kojem evropskom supermarketu moraju odgovarati najvišim standardima. To vam garantuju pravni propisi EU koji precizno određuju kakav kvalitet proizvod mora imati da bi se našao na prodajnim stalažama.
Primjera radi, kada se radi o prehrambenim proizvodima, EU propisuje stroge standarde od proizvodnje do dolaska do krajnjeg potrošača. Recimo, propisuju se tačno određene hemikalije, koje farbe se mogu koristiti i kakvo pakovanje mora biti. Generalno, kada se utvrdi da je neki proizvod neispravan ili nesiguran, proizvođač je zakonski obavezan da o tome obavijesti nadležnu službu i da organizuje akciju vraćanja prodatih proizvoda.

 

 

Pravilo 4
Imate pravo na potpunu informaciju šta jedete

 

Stroga evropska pravila propisuju da na ambalaži svakog prehrambenog proizvoda mora biti tačno navedeno od čega se proizvod sastoji. Na etiketi moraju jasno biti navedeni ne samo sastav, nego i zaslađivači, konzervansi i ostali dodati materijali. Čak i najmanje količine nekog sastojka, ako se on nalazi u proizvodu, moraju biti navedene.
Takođe, postoje strogi propisi koji proizvodi mogu imati “bio” oznaku, a ako je na ambalaži naveden neki region, kupac mora biti siguran da taj proizvod potiče iz navedenog regiona. Ako je proizvod genetski modifikovan, taj podatak mora takođe biti na etiketi.

 

 
Pravilo 5
Ugovori moraju biti razumljivi

 

Često potpisujemo ugovore u kojima se nalaze klauzule napisane nepreglednim malim slovima, a koje sadrže važne informacije na koje nismo obraćali pažnju. Pravni sistem EU vas štiti od takve nepoštene prakse. EU pravila zabranjuju da se stavke ugovora prave na način da su potrošačima nerazumljive ili nejasne. Bez obzira na to u kojoj EU zemlji ste ugovor potpisali, vaša prava su uvijek ista.

 

 

Pravilo 6
Šta u slučaju da se kupac naknadno predomisli?

 

Ako, primjera radi, kupite proizvod putem Interneta, imate pravo da u roku od sedam radnih dana narudžbu otkažete bez obaveze da za to navodite razloge. U određenim slučajevima taj rok je čak 14 dana.
Osim toga, ako vam trgovački putnik proda robu vredniju od 60 evra, imate pravo da u roku od sedam radnih dana otkažete kupovinu bez navođenja razloga.
Naravno, zaštićeni ste od prevara, izdavanja većeg računa od dogovorene sume i od sličnih nezakonitih radnji.

 

 

 

Pravilo 7
Kako jednostavno uporediti cijene

 

Vrlo čest oblik prevare koje čine prodavači je da stave istu cijenu na dva pakovanja različite težine. Pravila EU propisuju da se na proizvodu navede cijena po kilogramu, odnosno litru, kako biste lakše mogli uporediti cijene.
I ne samo to. EU nalaže i tačno propisan način na koji banka ili druga finansijska institucija mora informisati potrošače o kreditnoj kartici ili drugom finansijskom proizvodu koji prodaju. Banka je obavezna da vam kaže ne samo iznos rate kredita, nego i tačne mjesečne iznose i promjene u ratama.

 

 
Pravilo 8
Zabranjeno dovođenje kupca u zabunu

 

Neistinito reklamiranje proizvoda ili reklamiranje na način da se kupca dovodi u zabunu je, prema propisima EU, zabranjeno.
Zabranjeno je, na primjer, na vratima radnje napisati “popust 90 odsto” ako ta informacija nije u potpunosti tačna.
Takođe, prilikom prodaje proizvoda putem Interneta prodavač mora strogo voditi računa o tome da kupac dobije sve informacije. Prodavač je dužan dati vam informaciju ko je on, čime se bavi, šta prodaje, koliko proizvod košta i koliko iznose poštanski i ostali troškovi koje ćete platiti.

 

 

 

Pravilo 9
Zaštita tokom odmora

 

Zahvaljujući pravnom sistemu EU, ne može vam se desiti da naručite turistički aranžman na osnovu jedne informacije, a budete dovedeni na mjesto ili u hotel koji ne odgovara navedenim kriterijumima. Čak i u slučaju finansijskih problema turističke agencije, prodavač usluge dužan je da vam namiri odštetu. Na odštetu imate pravo u svakom trenutku ako se pokaže da katalog na osnovu kojeg ste naručili putovanje ne odgovara stvarnom stanju. Ako agencija poveća cijenu ili bez vašeg pristanka promijeni destinaciju, imate pravo poništiti ugovor uz punu kompenzaciju. Ako na aerodromu ustanovite da ne možete letjeti jer je vazduhoplovna kompanija ili turistička agencija prebukirala let, imate pravo na punu odštetu.
Evropska unija vas štiti i od nepoštenog iznajmljivanja apartmana. U EU vam je vlasnik ili iznajmljivač dužan pokazati verifikovanu brošuru, i to na vašem maternjem jeziku ili jeziku koji razumijete. “Vrijeme razmišljanja” je 10 dana, u kojem roku imate pravo otkazati ugovor bez potrebe da navodite razloge. Evropsko zakonodavstvo ne štiti samo ljude, već i vaše kućne ljubimce. Pod uslovom da za vašu životinju pribavite specijalnu propusnicu, imate je pravo svuda voditi sa sobom.

 

 
Pravila 10
Reklamacija preko granica

 

Uvođenje evra, jačanje unutrašnjeg tržišta i jedinstena regulativa povećali su prodaju putem Interneta, što je povećalo potrošačima mogućnost izbora boljeg, jeftinijeg i povoljnijeg proizvoda.
Kako bi poboljšala prava potrošača koji kupuju u različitim EU zemljama, EU radi na uvezivanju mreže potrošačkih centrala, koje možete u svakom trenutku posavjetovati u vezi s bilo kojim problemom preko granice. Nezavisne novine

vazno
Podijeli: Facebook Twitter LinkedIn WhatsApp Copy Link Email
Prethodni članakCijena prodaje stan
Sljedeći članak Nafta teče i bez sporazuma

Povezani članci

NOVOSTI 11 minuta čitanja

Direktor “Željeznica” podnio ostavku

Capital teme 12 minute čitanja

Vlada pomaže OC “Jahorina“ sa još deset miliona maraka

Ostavi komentar Otkaži

NE PROPUSTITE
Capital teme

Vlada pomaže OC “Jahorina“ sa još deset miliona maraka

26. Decembra 2025. — 15:3312 minute čitanja

Vlada Republike Srpske je u oktobru ove godine donijela odluku da plati sve kredite OC „Jahorina“ kod komercijalnih banaka

Šef poslanika Ujedinjene Srpske završio isti fakultet kao i Nikolina Šljivić

26. Decembra 2025. — 15:09

Zatraženo poskupljenje gradskog prevoza u Banjaluci

26. Decembra 2025. — 15:03

„Pošte“ ulažu 17 miliona KM u novi objekat i informacioni sistem

26. Decembra 2025. — 13:27

Portal CAPITAL.ba je punopravni član Savjeta za štampu i online medije u BiH, Journalism Trust Inicijative i Reporters Shields Network.

Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube Viber
  • Uređivačka politika
  • O nama
  • Impressum
  • Kontakt
  • Marketing
  • Piši za Capital
  • ENERGETIKA RS
  • SLOBODNO
Copyright © 2025 Capital.ba - ISSN 2744-225X. Sva prava rezervisana.
Portal CAPITAL.ba je punopravni član Savjeta za štampu i online medije u BiH.

Unesite iznad pojam sa pretragu i pritisnite Enter za pretragu. Pritisnite Esc ili X da otkažete.