BEOGRAD, Sajtovi koji se bave onlajn prodajom, edukacijom, pretraživači – veoma su uspješan biznis razvijen na internetu. Prednost onlajn biznisa u odnosu na klasični jeste to što ne zahtjeva poslovni prostor, pa samim tim, bar u početku, nisu potrebna ni velika ulaganja. A zarada? Podaci internetskog aukcijskog sajta I-bej pokazuju da je broj milionera koji su to postali korišćenjem tog sajta porastao 10 puta od početka recesije.
Izvjesni Voren Blejds je, tako, na I-beju pokrenuo prodajni sajt “Onlajn for bejbi“ i ubrzo postigao sjajan uspjeh, ušavši u top 10 britanskih kompanija na tom sajtu. Prosječna cijena proizvoda za bebe koje prodaje iznosi 50 funti.
Zaboravnost – sindrom užurbanog života
– Dobra ideja je srž svega. Veb-sajt se može pokrenuti i s kompjutera iz garaže. Ipak, da bi onlajn biznis bio isplativ, potrebno je da prođe vrijeme, da vas vidi mnogo ljudi. Do trenutka kada postavite veb-sajt i internet zajednici ponudite svoju ideju, ne bi trebalo da utrošite više od 30 odsto energije, jer tek tada počinje borba za svakog posjetioca. Jedan od ključnih segmenata za uspjeh je da na Guglovoj pretrazi budete što bliže vrhu – kaže Igor Radinović, direktor internet prodaje sajta Nonstopshop.rs.
Krstarica.com, prvi pretraživač u srbiji, uspela je da se izbori da već 11 godina bude srpski najposećeniji sajt, sudeći prema podacima na Guglu. Nastao je, kaže Ivan Petrović, direktor tog sajta, iz entuzijazma, a svom osnivaču omogućila je da od njenog uspjeha može da živi.
– Za pokretanje sajta danas potrebno je više umjeća nego sredstava. Opstaju oni koji znaju, umiju i osećaju šta je puls onih koji posjećuju neki sajt – navodi Petrović.
Ivan Minić, osnivač internet zajednice Burek.com, takođe napominje da je za uspjeh potrebno razviti ideju, da je startno ulaganje malo, a vrijeme potrebno da se počne nekoliko sati ili nekoliko dana.
– Postoji fama o tome kako je baš internet mjesto da se lako i, prije svega, brzo stvori veliki novac. Projekat koji počinjete vrlo vjerovatno će nekoliko godina biti nešto što radite poslje posla i obaveza. Vremenom, to će moći da zamjeni vaš posao, a onda će vam možda i omogućiti da zaposlite nekog, ali počinje se zaista iz sobe, s planom – poručuje Minić.
Tomislav Ćetković, šef obrazovnih sajtova Infostud.com, navodi da je internet biznis prije svega biznis pa tek onda internet, pa je prije pravljenja samog sajta poželjno znati od kojih to sadržaja ili usluga buduća firma može živjeti.
– Za dobar sajt neophodno je da jasno precizirate ciljne grupe jer tek dobro definisana ciljna grupa i samim tim velika posjeta privlače oglašivače – ocjenjuje Ćetković.
On napominje da je vrijeme kad su se sajtovi mogli voditi kao “one man show” prošlo, te je neophodno, pored dobre ideje i dobrog sajta, imati definisane vizije razvoja, marketinga, PR-a.
– Vrlo je važno da se vlasnici sajtova koncentrišu na to kako se od sadržaja može zaraditi. Potencijal e-tržišta je velik, a samo je manji dio trenutno iskorišćen – poručuje Ćetković. S-media