BANJALUKA , U malim prodavnicama u Republici Srpskoj pojedine osnovne životne namirnice skuplje su i do 30 odsto nego u supermarketima, pa se većina stanovnika radije odlučuje za velike markete prilikom nabavke prehrambenih proizvoda.
U supermarketima u Banjaluci je, na primjer, za veknu hljeba potrebno izdvojiti marku, dok male prodavnice taj isti hljeb prodaju za 1,20 do 1,30 KM.
Razlika u cijeni pojedinih proizvoda kreće se od 20 feninga do marke, pa tako, recimo, mlijeko u supermarketu košta od 1,30 do 1,50 maraka, dok je u malim prodavnicama skuplje za 0,20 do 0,30 maraka.
Litar ulja u velikim marketima u Banjaluci košta od 2,50 KM, a u malim prodavnicama je skuplji i do 40 feninga. Za kilogram kafe u manjim trgovinama treba izdvojiti i do pola marke više nego u supermarketima.
U Zvorniku je u supermarketima za litar ulja potrebno izdvojiti oko 2,65 maraka, za šećer 1,70 maraka, a za brašno od 0,85 do 1,65 maraka po kilogramu.
U velikim marketima u Zvorniku 100 grama kafe košta 1,35 KM, a litar mlijeka od 1,35 do 1,68 KM.
U malim prodavnicama izbor je manji, ali su cijene dosta veće, pa je za litar ulja potrebno izdvojiti i do tri marke, a za šećer 2,2 marke. Brašno i kafa su skuplji za oko 40 feninga u malim prodavnicama, gdje mlijeko košta od 1,75 do dvije marke.
Stanovnici Zvornika ističu da je malih prodavnica u ovom gradu malo, te da pored hipermarketa uglavnom rade samo one čiji vlasnici imaju i veleprodaju.
Slična situacija je i u ostalim opštinama Srpske, gdje su u većini manjih trgovina osnovne namirnice skuplje i do 30 odsto u odnosu na supermarkete.
Predsjednik Pokreta potrošača RS Dragutin Bošković pojašnjava da su cijene osnovnih namirnica u malim prodavnicama veće zato što one imaju mali promet, a velike troškove.
– U malim prodavnicama uglavnom se kupuju samo osnovne namirnice, a kupci uglavnom odlaze u velike nabavke hrane vikendom u supermarkete – rekao je Bošković “Glasu Srpske”.
Naglasio je da je u supermarketima promet veliki, te da ovi marketi imaju i proizvode koje svakodnevno prodaju na akciji, pa time privlače kupce, dok male prodavnice nemaju proizvode koje prodaju na akcijama.
Dragstori
Dragstori koji rade 24 časa diktiraju veoma visoke cijene namirnica. U Pokretu potrošača RS ističu da su neki proizvodi u dragstorima skuplji i do 50 odsto u odnosu na velike trgovačke centre. Glas Srpske