NJUJORK, Najvrednija marka na svijetu i dalje je “Koka kola”, ali joj se ove godine velikim skokom približila američka kompanija “Epl” zahvaljujući velikoj popularnosti pametnih telefona i tableta koje proizvodi.
Od evropskih brendova nijedan se nije probio među prvih 10, proizilazi iz godišnjeg istraživanje konsultacione agencije “Interbrend”.
“Koka kola” prvo mjesto na ljestvici drži još od 2000. kada je i počelo sa pravljenjem liste. Trenutno se vrijednost te kompanije procjenjuje na 77,839 milijardi dolara.
Vrijednost “Epla” je u posljednjih godinu dana povećana 129 odsto, najveći rast od svih marki, i iznosi 76,568 milijardi dolara. Prošle godine je “Epl” bio na osmom mjestu.
Prvih osam mjesta zauzimaju firme iz SAD.
Iza “Koka kole” i “Epla” slijede IBM, “Gugl” i “Majkrosoft”, “Dženeral ilektrik” (GE), “Mek Donalds” i “Intel”.
Najbolje pozicionirana neamerička marka je južnokorejski “Samsung” na devetom mjestu, dok je na 10. mjestu “Tojota”.
Od evropskih brendova, na najvišem mjestu je “Mercedes benc”, na 11. poziciji, a iza njega je još jedna marka automobila – BMW.
Među najvrednijim evropskim markama prethodnih godina je bila i “Nokija”, ali je prošle godine pretrpjela oštar pad i ove godine se njena vrijednost smanjila za 16 odsto i našla se na 19. mjestu.
Prvi put se na listi našla i jedna društvena mreža, pošto se na 69. mjesto probio “Fejsbuk”, sa vrijednošću od 5,421 milijardi dolara.
Najbolje pozicionirana nova marka je “Pampers” na 34. mjestu, a nove su na listi takođe i “Prada” i “Master kard”.
Na listi je najviše brendova iz oblasti saobraćaja, ukupno 13, slijede marke iz oblasti finansijskih usluga i robe široke potrošnje.
Pad vrijednosti prošle godine je pretrpjela četvrtina brendova na listi 100 najvrednijih. Najveći udar je pretrpio “Blekberi”, 39 odsto.
Na ljestvici dominiraju marke iz SAD, kojih je ukupno 56.
Iz Evrope je 34 i to iz Njemačke, Francuske, Britanije, Švajcarske, Italije, Holandije, Švedske, Španije i Finske.
Preostala mjesta zauzimaju brendovi iz Japana, Koreje, Kanade i Meksika.
Istraživanje je zasnovano na složenoj metodologiji koju je razvio “Interbrend”. Ta firma koristi formulu koja kombinuje buduću snagu brenda i njegovu ulogu u stvaranju tražnje.
Firme moraju da imaju javno dostupne finansijske podatke, a trećina prihoda mora da potiče iz inostranstva. Tanjug