BEOGRAD, Uprkos očekivanjima da će oglašavanje na Internetu preuzeti veći dio tržišta reklama u Srbiji, neka veća promjena u tom sektoru se još nije dogodila, pokazuju podaci. Televizija i dalje caruje na tom tržištu, a jedan od razloga što je proces usporen je i ekonomska kriza.
Biranje formata za reklamiranja dobrim dijelom zavisi od proizvoda, odnosno usluga koje treba promovisati, ali je televizija 2009. imala 59 odsto udjela na tržištu oglašavanja u Srbiji.
Prema podacima agencije AGB Nielsen Media Research, cijelo tržište oglašavanja u Srbiji je prošle godine vrijedilo 161 miliona evra, oko 20 odsto manje nego godinu dana ranije, kad su oglašivači izdvojili 206 miliona evra za razne oblike reklamiranja. Rekordna godina bila je 2008, 31 milion evra veća u odnosu na 2007, kad je srpsko tržište reklamiranja imalo obrt od 175 miliona evra. Taj podatak potvrđuje da je ekonomska kriza u Srbiju stigla sa izvjesnim zakašnjenjem jer je u razvijenim privredama na Zapadu privredni pad počeo sredinom 2007. Pre 10 godina tržište oglašavanja u Srbiji je vrijedilo 30 miliona evra.
Za 2010. godinu preliminarni podaci ukazuju na skroman oporavak na tržištu reklamiranja.
Internet-oglašavanje je zabilježilo izvjestan rast baš u vrijeme kriznog udara, sa 0,97 odsto u 2008. na 1,6 u 2009, a prave žrtve recesije su štampani mediji jer su imali pad sa 25,2 odsto na 22,4 odsto i reklamiranje na bilbordima, ulici, u prevoznim sredstvima, čekaonicama i sličnim mjestima, gdje je pad bio 1,9 odsto.
Predstavnik Nilsena Predrag Lozović objašnjava da je trend TV oglašavanja bio vrlo snažan prošle godine jer je u prosjeku građanin Srbije pratio neki televizijski program 303 minuta dnevno.
“To je bila krizna godina, manje se odlazilo na godišnje odmore, vremenske prilike su bile loše, od novembra je bio primjetan strah od gripa, koji je zadržavao ljude u kućama”, objašanja Lozović.
Profesorka na Ekonomskom fakultetu Galjina Ognjanov takođe smatra da je u Srbiji u ovom trenutku najisplativije oglašavati se na televiziji.
“U Srbiji vlada kolektivistička kultura, televizija je i dalje najdominantniji medij. Osim toga, to je za građane i najjeftiniji medij. Morate se reklamirati na televiziji ako televiziju građani prosječno gledaju više od pet sati dnevno”, kazala je ona.
Direktor McCann Erickson Public Relations Borislav Miljanović potvrđuje da je van sumnje najisplativije oglašavati se na televiziji.
“Televizija je medij dostupan svima. Iako su visoke cijene po sekundama, informaciju o vašem proizvodu dobije mnogo više potencijalnih korisnika nego ako se oglašavate u novinama, gdje je cijena zakupa niža. Kada se sve to izračuna, najviše se isplati oglašavati se na TV”, kazao je Miljanović. Beta