BANJALUKA – Na trasi autoputa Banjaluka – Prijedor biće srušeno 237 objekata, od čega je oko 40 odsto stambenih objekata, predviđeno je planom parcelacije za taj autoput koji je sa zakašnjenjem od dvije godine došao na usvajanje u Narodnu skupštinu.
Prijedlog odluke o usvajanju Plana parcelacije za auto-put Banja Luka – Prijedor, po skraćenom postupku, danas je pred poslanicima u Narodnoj skupštini Republike Srpske.
Ministar prostornog uređenja, građevinarstva i ekologije Srebrenka Golić rekla je da su mnogobrojne primjedbe građana, iznesene na projektovanu trasu, prihvaćene.
„Po prvobitnom projektu bilo je predviđeno rušenje 880 objekata, mi smo ukazali na to i tražili da se iznađe drugo rješenje kako bi bilo obuhvaćeno manje objekata. Sadašnjim rješenjem na području grada Prijedora se predviđa rušenje 80 objekata, a na području Banjaluke 157 objekata, od čega 40 odsto predstavljaju stambeni objekti, a 60 odsto pomoćni“, rekla je Golićeva.
Dodala je da su rušenja maksimalno izbjegnuta koliko je dozvoljavao Prostorni plan RS.
„Ne može se mimo tog plana, ne može se prosjecati Kozara i praviti autoput“, rekla je Golićeva.
Istakla je da se u Kozarcu, gdje je bilo naglašeno nezadovoljstvo mještana, ruši 17 objekata, od čega četiri stambena i da nijedan objakat neće biti uklonjen bez nadoknade.
Ona je naglasila da ne treba da se miješaju resorne nadležnosti, ističući da ministarstvo kojim ona rukovodi donosi plana parcelacije i da nije bilo uključeno u sklapanje koncesionog ugovora.
Dušica Lemez iz Instituta za građevinarstvo IG rekla je da je najviše primjedbi na plan parcelacije bilo na planirano rušenje objekata i da je u velikoj mjeri pozitivno odgovoreno na primjedbe.
„Gdje se moglo pomjerena je trasa i izbjegnuto je rušenje. Nađena je nova lokacija za petlju u Omarskoj i trasa u tom dijelu je izmještena i izbjegnuto je rušenje. Petlja Prijedor je dobila novu lokaciju zapadno ka magistralnom putu i otklonjene su primjedbe za rušenje objekata“, rekla je Lemezova.
Dodala je da su svi nekategorisani i drugi putevi koji su poremećeni trasom autoputa izmješteni i da je omogućen prolazak „kroz autoput“ na način da će na teritoriji Banjaluke biti 13 nadvožnjaka, pet podvožnjaka, sedam mostova i sedam vijadukata, a na teritoriji Prijedora 10 nadvožnjaka, dva mosta i jedan vijadukt.
Petlja će biti u Kuljanima, Omarskoj i Prijedoru, a jedno odmorište u Bistrici.
U toku je rasprava o ovom planu parcelacije u Narodnoj skupštini Republike Srpske. Poslanici nemaju ništa protiv gradnje, ali zahtjevaju da se pojasni koliko će autoput koštati i da se objelodane ugovori.
Podsjećamo, CAPITAL je ranije pisao da Plan parcelacije za autoput Banjaluka – Prijedor kasni dvije godine.
Eksproprijacija zemljišta za potrebe izgradnje autoputa treba da košta Budžet RS oko 21,5 miliona evra.
Kada je potpisan ugovor o koncesiji, u decembru 2018. godine, u Vladi su istakli da je rok za otkup zemlje dvije godine. Taj rok istekao je krajem 2020.
Podsjećamo, kineska kompanija „SDHS-CSI BH“, koja je dobila koncesiju za izgradnju autoputa Banjaluka – Prijedor, nije ispoštovala zadane rokove za izradu projekata, a Vlada Republike Srpske nekoliko puta im je dala dodatno vrijeme, sve pravdajući virusom korona.
Za autoput Banjaluka – Prijedor predviđeno je da Republika Srpska 30 godina plaća godišnju naknadu za raspoloživost autoputa u iznosu od 32,5 miliona evra.
Kinezi, s druge strane, treba da plaćaju godišnju naknadu od pet odsto od prihoda ostvarenih obavljanjem koncesione djelatnosti, odnosno od iznosa prikupljene putarine.
Planirano je da autoput Banjaluka – Prijedor bude dug 42 kilometra, a za uloženih 297 miliona evra, Kinezima na kraju Republika Srpska treba da plati 975 miliona evra.
CAPITAL: Svjetlana Šurlan