BANJALUKA, Pod konkurencijskim pritiskom velikih trgovinskih centara i uticajem niske kupovne moći građana, prometi u malim trgovačkim radnjama su sve mršaviji zbog čega ih sve veći broj nestaje.
Prema posljednjim zvaničnim podacima Zavoda za statistiku RS, ovogodišnji junski promet u malim trgovinama je za 11,4 odsto manji u odnosu na isti mjesec prošle godine.
Istovremeno, iz Asocijacije samostalnih trgovina Banjaluka kažu da se radi o nastavku lošeg trenda u cijeloj RS, te da je godišnji promet u samostalnim trgovačkim radnjama pao za čak 18 odsto. Iz ove organizacije navode da je loš trend gašenja radnji lako vidljiv iz činjenice da u Banjaluci trenutno radi oko 450 trgovačkih radnji koje se bave prehranom, dok ih je 2009. godine bilo 1.100.
Bogdan Marjanović, predsjednik ove asocijacije, ističe da kupovna moć građana opada, ljudi bukvalno kupuju najneophodnije osnovne životne namirnice, tako da svakodnevni prometi u malim radnjama rapidno opadaju.
“One prodavnice koje su u većim naseljima i nisu u blizini velikih tržnih centara dobro rade, ali u naseljima koja su rjeđe naseljena jednostavno ne postoje uslovi za njihovu ekonomsku održivost“, kaže on.
Marjanović je rekao da se za opstanak sitnih radnji u većoj mjeri mora zainteresovati i država, jer nastavak trenda njihovog gašenja, s posebnim naglaskom na sela, može veoma loše uticati na populaciju ljudi koja tamo živi.
“Veliki broj trgovačkih radnji, posebno onih u ruralnim mjestima, ozbiljno je ugrožen jer su izdaci za bavljenje ovim poslom veliki, a prometi sve manji. Na primjer, smanjenje cijena industrijske struje i vode, koje su između 40 i 50 odsto veće od njihovog iznosa za domaćinstva, bi bilo značajno olakšanje za naš rad“, naveo je on.
Marjanović je podsjetio da je nakon sprovođenja postupka fiskalizacije u RS nastupila “velika sječa” malih radnji, koju su tada preživjeli samo oni najžilaviji i dodao da je sada očito nastupio novi, drugi krug borbe za opstanak među malim samostalnim trgovcima.
Iz bijeljinskog Udruženja za zaštitu potrošača “Zvono” takođe potvrđuju da je sve očitije da male trgovačke radnje u ruralnim naseljima nestaju.
Marko Maksimović, predsjednik ovog udruženja, nam kaže da se neki stanovnici ruralnih naselja žale da moraju preći i po 30 kilometara kako bi došli do prve trgovine u blizini.
“Potrošači se žale na takve uslove, tako da bi u svakom slučaju trebalo naći način da se olakša rad bar onim radnjama koje su u ovim područjima, jer dosta njih nakon izdataka za fiskalne kase ne može zaraditi pola mjesečne plate”, rekao je on. Maksimović je konstatovao da u ovoj oblasti vlada veoma očita konkurencijska bitka u kojoj “veliki dave male”.
“Male radnje nabavljaju robu iz druge i treće ruke, one ne mogu lako biti konkurentne onima koji su direktni uvoznici robe i čije su cijene samim tim niže“, kaže Maksimović. Nezavisne novine