– Cementara Kakanj: Trpimo određenu štetu
– Udruženje prevoznika tvrdi da put preko Gacka nije za teretni saobraćaj
SARAJEVO – U Luci Ploče gomila se roba firmi iz Bosne i Hercegovine. Prema nekim procjenama oko 400.000 tona roba čeka na utovar, a privrednici se plaše da bi usljed krize izazvane prekidom željezničkog saobraćaja moglo doći do manjka teretnih vozila.
Iz udruženja prevoznika, umiruju privrednike i kažu da kamiona ima, ali da jedan od alternativnih drumskih pravaca, onaj preko Gacka i Tjentišta, ne ispunjava uslove za odvijanje teretnog saobraćaja.
Iz Cementare Kakanj za CAPITAL kažu da tek sagledavaju posljedice obrušavanja pruge, ali i magistralnog puta Jablanica-Konjic.
Dio uglja potrebnog za proizvodnju cementa dovoze iz Luke Ploče željezničkim putem, a s druge strane svakodnevno šalju nekoliko stotina tona cementa kupcima u Hercegovini, na jugu Hrvatske i u Crnu Goru.
„Ukoliko ovakva situacija potraje i prevoz ostalih roba se prebaci na drumski promet, moglo bi doći do pomanjkanja teretnih vozila, zatim do znatno većeg broja vozila u drumskom prometu, što dovodi do gužvi, povećanih troškova i nepravovremene logistike, moguće i do otkazivanja saradnje u slučaju kašnjenja isporuka“, kaže u izjavi za CAPITAL direktor Cementare Kakanj (Heidelberg Materials Cement BiH) Branimir Muidža.
Zbog svega procjenjuju da bi šteta koju sada trpe mogla biti znatnija. Nadaju se da će se što hitnije sanirati cesta Mostar – Jablanica.
Prema podacima BIHAMK-a, u prošloj godini u Bosni i Hercegovini je registrovano više od 100.000 teretnih vozila. Nešto više od 55.000 u Federaciji Bosne i Hercegovine, nešto manje od 42.000 u Republici Srpskoj i 3.580 u Brćko Distriktu.
Šta će se dogoditi kada na Tjentištu padne snijeg?
Iz Udruženja međunarodnih drumskih prevoznika tereta kažu da će biti dovoljno kamiona za prevoz robe, iako će cijene biti nešto veće. Drugi problem bi mogao nastati ukoliko padne snijeg prije potpune uspostave drumskog saobraćaja na relaciji „Mostar-Jablanica“.
„Ova država raspolaže većim brojem kamiona nego što privreda iziskuje. Tako da je ovaj mikro problem koji se desio zbog vremenskih nepogoda premošten. Prevoz se odvija obilaznim putem što na Kupres ili preko Gacka. To iziskuje malo veću cijenu transporta i više vremena, ali da je izvršen veći pritisak na kompletan transportni saobraćaj nije“, kazao je Jovan Cvijić iz Udruženja prevoznika.
Cvijić dodaje da se unutrašnji transport u BiH i onako se vozi po jako niskim cijenama jer ima previše kamiona i previše firmi, ali da će ukoliko se uskoro ne uspostavi saobraćaj na putu Mostar – Jablanica, problem predstavljati alternativni pravci, od kojih je onaj preko Gacka i onako neuslovan. Upozorava, da bi situacija mogla biti gora ukoliko padne snijeg.
„Mi se nismo mogli pohvaliti ni postojećim putem Sarajevo-Mostar. On u globalu nije bio loš, ali to ne znači da je dobar. Kada je riječ o obilaznim putevima, put preko Tomislavgrada i Kupresa je malo bolji, ali dalji, a preko Gacka i Tjentišta je neuslovno za teretni saobraćaj. Da mi živimo u nekoj normalnoj državi taj put bi bio odavno zatvoren za saobraćaj preko 12 tona jer taj on ne ispunjava osnovne uslove za odvijanje teretnog saobraćaja“, rekao sagovornik CAPITAL-a.
Podsjećamo, zbog poplava i odrona koje su pogodile prošle sedmice pogodile BiH došlo je do oštećenja pruge i pružnih postrojenja na dionici Ostrožac-Grabovica kod Jablanice u dužini od 17 kilometara, usljed čega je obustavljen kompletan putnički i teretni promet na pruzi Sarajevo-Ploče.
Elementarne nepogode stvorile su problem i na magistralnom putu, na dijelu Jablanica – Mostar. Prema izvještaju BIHAMK-a na magistralnom putu M17, saobračaj za sve katergorije se odvija od 19h do 7h ujutro, dok je tokom dana u potpunosti zatvoren.
CAPITAL: Aleksandra Tolj Ružić