Close Menu
Capital.ba – Informacija je capitalCapital.ba – Informacija je capital
  • POČETNA
  • SVE VIJESTI
  • CAPITAL TEME
    • ANALIZE
    • EKSKLUZIVNO
    • INTERVJU
  • NOVOSTI
  • PRIVREDA
    • ENERGETIKA
    • FINANSIJE
    • TRŽIŠTE KAPITALA
    • TRGOVINA
    • TURIZAM
  • TECH
  • SVIJET
    • ZANIMLJIVOSTI
  • MULTIMEDIJA
    •   Video
    • Foto Galerija
    • Infografika
  • PROMO
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube Viber
Capital.ba – Informacija je capitalCapital.ba – Informacija je capital
Donacije
  • POČETNA
  • SVE VIJESTI
  • CAPITAL TEME
    1. ANALIZE
    2. EKSKLUZIVNO
    3. INTERVJU
    4. Vidi sve

    Hoće li BiH kupovati ruski gas iz treće ruke

    22. Oktobra 2025. — 14:57

    Novi porez u RS: Udar na sivu ekonomiju ili na investitore?

    15. Septembra 2025. — 15:41

    Reciklaža baterija kao biznis budućnosti

    10. Augusta 2025. — 15:00

    Simbioza na djelu: Stanivuković i SNSD poklonili milionski vrijedno gradsko zemljište

    7. Augusta 2024. — 13:00

    Ekskluzivno: Gordan Pavlović kupio Fabriku duvana Banjaluka

    26. Novembra 2025. — 16:54

    Ekskluzivno: Vlada Srpske nudi Serdarovu 242 miliona KM

    22. Augusta 2025. — 16:22

    Ekskluzivno: CAPITAL otkriva imena uhapšenih carinika

    16. Decembra 2024. — 10:47

    Saznajemo: Uskoro optužnica protiv Đoke Ekvatora

    28. Juna 2024. — 13:46

    Kazne za zloupotrebu ličnih podataka u BiH do 40 miliona KM (VIDEO)

    3. Novembra 2025. — 13:29

    Srpska vraća Rufiju 41 milion KM za zemljište na Jahorini

    30. Oktobra 2025. — 18:20

    Tanić za CAPITAL: Na domaćem tržištu više ne možemo kupiti ni cijevi za grijanje

    21. Marta 2025. — 20:10

    Kako je Širbegović od posuđenih 1.500 KM došao do milionskog profita

    14. Marta 2025. — 19:55

    Kuzmić: Odgovorni za loše stanje u „Šumama“ moraju snositi posljedice

    6. Decembra 2025. — 11:16

    Dan D za prelaz Gradiška: Brza cesta ipak se otvara na vrijeme?

    6. Decembra 2025. — 10:27

    Lidl završio megacentar u BiH: Počinje odbrojavanje do otvaranja prodavnica

    6. Decembra 2025. — 10:14

    Gordan Pavlović planira da kupi sva komunalna preduzeća u BiH

    6. Decembra 2025. — 10:00
  • NOVOSTI
  • PRIVREDA
    1. ENERGETIKA
    2. FINANSIJE
    3. TRŽIŠTE KAPITALA
    4. TRGOVINA
    5. TURIZAM
    6. Vidi sve

    Privatne benzinske stanice biće uključene u snabdijevanje tržišta u Srbiji

    6. Decembra 2025. — 08:02

    Nova odluka OFAC-a: Lukoilu produžena licenca

    5. Decembra 2025. — 09:02

    Bajatović: Stečaj NIS-a loša opcija

    4. Decembra 2025. — 11:47

    Đokić: Izvjesno poskupljenje struje u Srpskoj

    3. Decembra 2025. — 15:57

    Na Banjalučkoj berzi prebijeno više od 200 miliona KM

    4. Decembra 2025. — 09:26

    PURS: Za 11 mjeseci prikupljeno 324 miliona KM više nego prošle godine

    3. Decembra 2025. — 14:36

    Diversifikacija ključni princip za upravljanje rizicima

    3. Decembra 2025. — 13:00

    Akcije “Potkozarja” prodate za 4,2 miliona KM

    3. Decembra 2025. — 12:34

    Akcije “Potkozarja” prodate za 4,2 miliona KM

    3. Decembra 2025. — 12:34

    Na dobošu akcije u 53 preduzeća iz Srpske

    30. Novembra 2025. — 08:02

    Uzrok rebalansa budžeta promjene u prihodima i prioriretima u rashodima

    25. Novembra 2025. — 15:03

    Promet na Banjalučkoj berzi 52.749 KM

    4. Novembra 2025. — 15:32

    Srdić: Građani nasjeli na marketinške trikove trgovaca

    6. Decembra 2025. — 14:31

    Više od trećine uvoza BiH dolazi iz zemalja bivše Jugoslavije

    5. Decembra 2025. — 11:35

    Evropa ubrzano prelazi na mobilna plaćanja

    5. Decembra 2025. — 11:11

    Kupci u FBiH za crni petak potrošili 263 miliona KM

    2. Decembra 2025. — 12:10

    U oktobru broj turista u BiH veći nego u u istom mjesecu lani

    6. Decembra 2025. — 12:25

    Ski sezona na Jahorini počinje danas uz besplatno skijanje

    2. Decembra 2025. — 09:45

    Italija očekuje 14,4 miliona stranih turista tokom zime

    26. Novembra 2025. — 15:00

    Cijene kvadrata u Budvi i do sedam hiljada evra

    13. Novembra 2025. — 09:01

    Privatne benzinske stanice biće uključene u snabdijevanje tržišta u Srbiji

    6. Decembra 2025. — 08:02

    “Gas-Petrol” preuzeo većinski udio u “Potkozarju”

    5. Decembra 2025. — 12:28

    Nova odluka OFAC-a: Lukoilu produžena licenca

    5. Decembra 2025. — 09:02

    Arsenić upozorava: Podrška mljekarima ključna za opstanak

    5. Decembra 2025. — 08:16
  • TECH
  • SVIJET
    1. ZANIMLJIVOSTI
    2. Vidi sve

    Kraj streaming ratova: Netflix preuzima Warner Bros. Discovery i HBO Max

    5. Decembra 2025. — 14:48

    Kako je pijani rakun postao kralj marketinga

    5. Decembra 2025. — 10:19

    Prve mobilne brodske apoteke u Hrvatskoj počele s radom

    4. Decembra 2025. — 13:44

    Novogodišnji honorari muzičkih zvijezda i do 150.000 evra

    30. Novembra 2025. — 15:34

    U slučaju pljenidbe ruske imovine ugrožen i evro

    6. Decembra 2025. — 13:30

    Kraj streaming ratova: Netflix preuzima Warner Bros. Discovery i HBO Max

    5. Decembra 2025. — 14:48

    Evropsko tužilaštvo podiglo optužnice protiv 29 osoba iz Hrvatske

    5. Decembra 2025. — 09:53

    Banke povećavaju kupovinu zlata

    4. Decembra 2025. — 08:17
  • MULTIMEDIJA
    •   Video
    • Foto Galerija
    • Infografika
  • PROMO
Capital.ba – Informacija je capitalCapital.ba – Informacija je capital
  • POČETNA
  • SVE VIJESTI
  • CAPITAL TEME
  • NOVOSTI
  • PRIVREDA
  • ENERGETIKA
  • TURIZAM
  • TRGOVINA
  • TRŽIŠTE KAPITALA
  • TECH
  • ZANIMLJIVOSTI
  • SVIJET
  • FINANSIJE
  •   VIDEO
  • PROMO
Home » Može li Amerika da preživi bez Detroita?

Može li Amerika da preživi bez Detroita?

adminadmin13. Decembra 2008. — 08:00Nema komentara4 minute čitanja

NJUJORK,  Krah automobilske industrije, koja je koncentrisana u Detroitu, obogaljio bi čitavu američku ekonomiju, slažu se američki analitičari.  Kolumnista “Biznis vika” Ed Valas ocjenjuje da je rasprava koja se vodi u SAD o pružanju pomoći Detroitu da se izvuče iz škripca zapravo rasprava o budućnosti američke industrije.
 U svjetskoj finansijskoj krizi, velika automobilska “trojka” iz Detroita – “Dženeral motors” (GM), “Ford” i “Krajsler” – našla se u situaciji da nije  u stanju da proda dovoljno vozila da bi opstala do potencijalno svijetlije budućnosti.
 Na osnovu onoga što se može pročitati u štampi, čuti u Kongresu i što govore pojedini američki stručnjaci, odgovor nacije mogao bi se svesti na “Koga je briga?”, navodi Valas, napominjući da Amerikanci i te kako treba da brinu.
 Stavljajući znak jednakosti između pružanja pomoći automobilskoj industriji i pomaganja američkoj ekonomiji, Valas navodi da ima mišljenja da bi za kompanije u Detroitu bilo najbolje da se reorganizuju u federalnim stečajnim sudovima i da jednog dana postanu manje, ali  borbenije, kao što je, na primjer, bio slučaj sa bankrotiranim avio-kompanijama.
 Ogromna je, međutim, razlika između kupovine aviokarte od 300 dolara kod bankrotiralog avio-prevoznika i potpisivanja petogodišnje ili šestogodišnje obveznice o kupovini novog auta za 25.000 dolara, ukazuje Valas, stručnjak za automobilsku industriju i dobitnik visokih priznanja za ekonomsko novinarstvo.
 “Ako bankrotirana kompanija leti tog dana, možete biti prilično sigurni da ćete stići do svoje destinacije. Ali, neizvjesnost oko toga da li će krupan remont biti obezbjeđen za automobile godinama unapred, svakako bi natjerala većinu potencijalnih kupaca da potraže drugog proizvođača za svoje sledeće vozilo”, navodi ovaj kolumnista.
 Detroit je u pravu – ako proizvođači automobila proglase bankrotstvo, vjerovatnoća da se ponovo pojave kao održive kompanije skoro je ravna nuli, dodaje Volas, uz tvrdnju da će njihove prodaje padati brže nego što oni mogu da se reorganizuju.
 Navodeći da “velika trojka” ima mnogo prodavaca i punktove u dijelovima zemlje kojima njeni japanski konkurenti – “Nisan”, “Honda” ili “Tojota” – “ne mogu ni da priđu”, Volas upozorava da bi se, ako bi Detroit nestao, to dramatično odrazilo na američki agroindustrijski kompleks.
 Detroit ima snažno prisustvo širom velikog američkog Srednjeg zapada. U federalnim državama poput Kanzasa prodajna mreža GM-a postoji u najmanje 54 okruga, dok se “Tojotina” može naći u svega osam. Realnost je da će poslije nekoliko setvenih sezona, pod uslovom da su cijene poljoprivrednih kultura na tržištu sirovina razumne, prodaje novih pik-ap kamiona za samo jedan dan donijeti Detroitu više novca nego svi “ševroleti” koji će možda biti proizvedeni, a možda i neće, ukazuje Valas.
 Ocijenivši da bi mediji možda mogli da budu saosećajniji kada je u pitanju kriza u automobilskoj industriji, imajući u vidu koliko poslova u toj delatnosti zavisi od njenog ishoda, Valas navodi da ima godina kada ukupni prihodi medija od reklama automobila mogu da dostignu i 15 milijardi dolara.
 “Ali ne ove godine, i već vidimo da se radna mjesta tope u medijima – od radio stanica, preko televizijskih, do štampanih publikacija – zbog ovog automobilskog sunovrata. Dozvoli li se krah Detroita, nastupiće desetogodišnja suša za pripadnike ‘sedme sile’. Da ne pominjemo uticaj koji bi to imalo na profesionalni sport, koji automobilske kompanije sponzorišu,” opominje američki analitičar.
 Valas zaključuje da bi propast industrije u Detroitu koštala SAD “daleko više nego njeno spašavanje – a kolateralna šteta bila bi daleko teža nego što je iko dosad mogao da zamisli”.
 “Ako smo u poslednjim danima Detroita, platićemo za to u svakom slučaju – bez šanse da nam se vrati novac ili da Amerika povrati ponos”, navodi on.
 Valas naglašava da Detroit nije uzrok problema, već žrtva perioda finansijskih potresa, isto koliko i obični građani.
 “Do ovde nas je dovelo 28 godina novih vladinih pravila koja su išla u pravcu kapitalizma tipa ‘sve može’ – i taj brend ne bi trebalo nikad brkati sa američkim kapitalizmom, u kome zakoni štite kupca i prodavca i čije poslove karakterišu integritet, poštenje i razum,” ističe analitičar.

Preuzimanje dijelova teksta ili teksta u cjelini je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na www.capital.ba
Podijeli: Facebook Twitter LinkedIn WhatsApp Copy Link Email
Prethodni članak“Dženeral motors” pred bankrotom, “Krajsler” čeka red
Sljedeći članak Pristup vebu u EU ima 93 odsto firmi

Povezani članci

NOVOSTI 02 minute čitanja

Ovo su najjeftinija skijališta u Evropi

TRGOVINA 01 minuta čitanja

Srdić: Građani nasjeli na marketinške trikove trgovaca

Ostavi komentar Otkaži

NE PROPUSTITE
Capital teme

Kuzmić: Odgovorni za loše stanje u „Šumama“ moraju snositi posljedice

6. Decembra 2025. — 11:1612 minute čitanja

Svi moraju da preuzmu odgovornost. I mi ćemo kao ministri podnijeti izvještaj premijeru, kaže Kuzmić

Dan D za prelaz Gradiška: Brza cesta ipak se otvara na vrijeme?

6. Decembra 2025. — 10:27

Lidl završio megacentar u BiH: Počinje odbrojavanje do otvaranja prodavnica

6. Decembra 2025. — 10:14

Gordan Pavlović planira da kupi sva komunalna preduzeća u BiH

6. Decembra 2025. — 10:00

Portal CAPITAL.ba je punopravni član Savjeta za štampu i online medije u BiH, Journalism Trust Inicijative i Reporters Shields Network.

Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube Viber
  • Uređivačka politika
  • O nama
  • Impressum
  • Kontakt
  • Marketing
  • Piši za Capital
  • ENERGETIKA RS
  • SLOBODNO
Copyright © 2025 Capital.ba - ISSN 2744-225X. Sva prava rezervisana.
Portal CAPITAL.ba je punopravni član Savjeta za štampu i online medije u BiH.

Unesite iznad pojam sa pretragu i pritisnite Enter za pretragu. Pritisnite Esc ili X da otkažete.