MOSKVA, Sve veći broj stanovnika Moskve, zagušene automobilima, vidi biciklizam kao rješenje.
Bez biciklističkih staza na ulicama, a sa mnogo nasilnih vozača, biciklisti se u Moskvi drže trotoara gdje ih čekaju sukobi s pješacima i iznenadno otvaranje vrata automobila koji se u tom gradu parkiraju – na trotoaru.
Saobraćajne gužve su obilježje Moskve gdje je uobičajeno da se u vrijeme špica tri sata putuje od centra grada do predgrađa. Računa se da vozači zaustavljeni u saobraćaju provedu u prosjeku po 15 sati nedjeljno.
U revolucionarnom koraku Moskve da prihvati bicikl i time smanji gužvu, gradska vlada je odlučila da u naredne četiri godine da više od 600 miliona rubalja (20 miliona dolara) za izgradnju biciklističkih staza i za postavljanje “češljeva” za parkiranje bicikala.
Prije samo pet godina u Moskvi su bicikle vozili samo djeca ili ekscentrični starci, a sada nije neobično na dva točka vidjeti ni bankara u odjelu.
U Moskvi, gradu sa 12 miliona stanovnika, postoji samo jedna biciklistička staza, a biciklista nema na kolovozu jer tamo nisu dobrodošli iako saobraćajni propisi to dopuštaju.
Uz manevrisanje među pješacima po trotoaru, oštri i visoki ivičnjaci su i dalje noćna mora biciklista, mada je grad posljednjih nekoliko godina počeo da pravi rampe na uglovima ulica. Ali, mnogi trotoari se i dalje odjednom završavaju stepeništem.
Parkinga za bicikle u Moskvi nema, nema ga ni Kremlj.
Kada je uticajna novinarka Maša Gešen u septembru došla na sastanak sa predsjednikom Vladimirom Putinom, njegovo osoblje joj je reklo da unutar Kremlja ne može nigdje da ostavi svoj bicikl, tako da je morala da ga veže lancem na obližnjoj autobuskoj stanici.
Grozničavo želeći da najzad smanje saobraćajnu gužvu, gradske vlasti Moskve se nadaju biciklu kao djelu rješenja. Moskovljani imaju oko tri miliona bicikala, ali ih malo ko koristiti kao prevozno sredstvo, kaže jedan nedavni izvještaj.
U naredne četiri godine, grad planira da izgradi 72 biciklističke staze, a broj “češljeva” poveća na 17.000.
Grad očekuje da će biciklističke staze pomoći da se prosječna brzina vožnje kroz grad poveća na 15,5 kilometara na sat i da će udio onih koji biciklima idu na posao, porasti sa sadašnjih 0,01 odsto na 1,2 odsto do kraja iduće godine. U gradu od 12 miliona ljudi, to znači 144.000 biciklista.
Iako podržava plan gradske uprave, Vladimir Kumov, osnivač Udruženja “Let's bike it!” koje se zalaže za dva točka u Moskvi, skeptičan je uglavnom zato što će mnoge od staza biti izgrađene u parkovima, te se tako biciklizam uglavnom promoviše kao rekreacija, a ne kao svakodnevni način prevoza.
Prodaja bicikala porasla je u gotovo svim evropskim velikim gradovima. Kriza je očigledno uticala da se bicikli vrate na ulice. U italiji, na primjer, prodato je više bicikala nego automobila i to prvi put u posljednih nekoliko decenija. Beta