PODGORICA, Crnogorski nacionalni avioprevoznik Montenegro Airlines (MA) je godinama u ozbiljnim problemima i da bi se spasao, neophodan je niz mjera države kao vlasnika, ali i same kompanije na unutrašnjem restrukturiranju, počev od smanjenja broja zaposlenih i racionalizacije poslovanja, opšta je ocjena Programa restrukturiranja te kompanije kojeg je Vlada Crne Gore nedavno usvojila.
U Programu, do kojeg su došle “Vijesti”, navodi se da je „na bazi sprovedene vremenske i prostorne analize“ zaključeno da se MA nalazi u ozbiljnim finansijskim poteškoćama koje su rezultat djelovanja raznih unutrašnjih i spoljnih faktora. MA je u 2010. godini poslovao sa šest miliona evra gubitka, dok je procjena da je u 2011. taj minus smanjen na oko pet miliona, zahvaljujući, prije svega smanjenju zarada za 20 odsto.
Nemogućnost obezbjeđivanja izvora finansiranja, bilo kroz povećanje sopstvenih ili pozajmljenih izvora, ugrožava rast i razvoj kompanije.
“Faktori internog karaktera su loš finansijski položaj kompanije, ugrožena tekuća likvidnost, visoko učešće pozajmljenih izvora u finansijskoj strukturi, visoki fiksni i varijabilni troškovi poslovanja, nedovoljna iskorišćenost kapaciteta na značajnom broju linija, nemogućnost generisanja pozitivnog neto novčanog toka iz redovne poslovne aktivnosti”, navodi se u Programu kojeg su sačinili eksperti podgoričkog Ekonomskog fakulteta Univerziteta Crne Gore.
Spoljni faktori koji utiču na loše poslovne rezultate MA, prema tom nalazu, su pad nivoa aktivnosti zbog globalne finansijske krize, nedostupnost kreditiranja pod povoljnim uslovima, pogoršanje kreditnog rejtinga Crne Gore i slično.
“Nemogućnost obezbjeđivanja izvora finansiranja, bilo kroz povećanje sopstvenih ili pozajmljenih izvora, ugrožava rast i razvoj kompanije, ali dovodi u pitanje i njen opstanak”, kaže se u Programu i dodaje da je kompanija primorana da koristi skupe kredite i tako značajno uvećava rashode finansiranja i ugrožava rentabilnost poslovanja.
Upozoreno je da je i nelikvidnost jedna od najvećih problema kompanije, te da je vrijednost poslovne aktive precijenjena, posebno u domenu avio-flote (zbog zastarjelih aviona tipa foker). Vijesti