BANJALUKA, Upravni odbor Uprave za indirektno oporezivanje (UIO) BiH imenovao je radnu grupu koja će u narednom periodu izvršiti analizu dosadašnje primjene Zakona o akcizama BiH u svim segmentima, potvrdili su u UIO BiH.
Biće analiziran i segment koji se odnosi na lož-ulje, pa će u skladu s utvrđenim stanjem biti pripremljene izmjene i dopune ovog zakona.
Naime, povod za izmjene i dopune dijela Zakona o akcizama BiH, mogao bi biti u činjenici da se lož-ulje u BiH često zloupotrebljava i ne koristi za osnovnu namjenu, već kao pogonsko gorivo u motornim vozilima.
To potvrđuju i statistički podaci o potrošnji ovog energenta, namijenjenog samo za potrebe stanovništva i privrede, za loženje u pećima, a koja je čak deset puta veća od stvarnih potreba BiH.
Pored toga, i analiza UIO BiH ukazuje na zloupotrebe, što ilustruju podacima da je u BiH posljednjih godina došlo do trenda rasta broja registrovanih vozila, a pada prometa motornih goriva, dok sa druge strane dolazi do stalnog rasta potrošnje lož-ulja. Tako građani na benzinskim pumpama kupuju lož-ulje koje sipaju u kanistere, a potom ga presipaju u vozila i tako dolaze do jeftinijeg pogonskog goriva.
Da bi spriječili prodaju lož-ulja umjesto euro dizela u Srbiji su krajem prošlog mjeseca uveli akcize na lož-ulje čime će njegova cijena biti gotovo izjednačena cijeni euro dizela. Takve akcize postoje i kod nas, ali su niže u odnosu na benzinska goriva, a uz to je lož-ulje uz petrolej oslobođeno naknada za putarine, što mu omogućava da bude jeftiniji.
U UIO BiH su kazali da je u kontrolama koje su do sada sprovedene na terenu utvrđen velik broj zloupotreba prilikom korištenja lož-ulja.
“Utvrđeno je da se ono koristi za pogon vozila i građevinskih mašina, a da se fiktivno razduživalo na pojedina fizička i pravna lica, za šta su izdati prekršajni nalozi”, rekli su u UIO BiH i dodali da kontrole još traju, te da je promet i uvoz lož-ulja smanjen čim je pokrenuta akcija kontrole. Da postoje zloupotrebe kod prometa lož-ulja, u UIO BiH kažu da dokazuju i informacije sa terena, ali i one dobijene elektronskom poštom o slučajevima točenja lož-ulja u autobuse i putničke automobile na pumpama.
Podaci UIO BiH pokazuju da je u prošloj godini uvezeno 39.696 kilograma lož-ulja, vrijednosti 55 miliona KM, dok je domaća proizvodnja iznosila 117.594 litra lož-ulja. Oni su istakli da je Zakon o akcizama BiH predvidio mogućnost povrata plaćene akcize na lož-ulje u određenim slučajevima.
“U toku 2010. godine izvršen je povrat akcize na lož-ulje u iznosu od 1.551.797 KM, a u toku prošle godine u iznosu od 2.736.624 KM, što je za 76 odsto više nego 2010. godine, što je takođe bio razlog za pokretanje kontrola”, rekli su u UIO BiH.
Dušanka Makivić, portparol Inspektorata RS, rekla je da postoje indicije da fizička lica na benzinskim pumpama ne sipaju lož-ulje direktno u rezervoare, nego u kanistere, iz kojih ga naknadno presipaju u motorna vozila. Navela je da u postojećim propisima postoje određene nedorečenosti, pa bi ovu oblast trebalo regulisati i bolje definisati prekršaje.
U Ministarstvu trgovine i turizma RS rekli su da je zakonskim rješenjima propisano da se promet na malo ulja za loženje ne može vršiti utakanjem u rezervoare motornih vozila i radnih mašina.
U BiH pada promet motornih goriva, a raste potrošnja lož-ulja
Rade Vidaković, načelnik odjeljenja za marketing i reklamu “Optima grupe”, rekao je da statistika pokazuje da je potrošnja lož-ulja u BiH deset puta veća od stvarnih potreba.
“Imamo zadnji primjer uvođenja dodatne akcize na lož-ulje u Srbiji. U tom trenutku su na zalihama u Srbiji bile ogromne količine lož-ulja i to je ono čega se mi bojimo”, kazao je Vidaković, objašnjavajući da je vrlo vjerovatno da se te količine “preliju” u BiH.
On je kazao da očekuju od države da brani svoje tržište, te da kao sve države u okruženju mora da vodi računa o domaćoj proizvodnji.
Trenutne akcize po litru energenta
Energent akciza putarina autoputevi
Dizel gorivo 0,30 15 10
Motorni benzin bezolovni 0,30 10 15
Motorni benzin 40 10 15
Petrolej i lož-ulje 0,30 / /
* cijene u KM
Prihodi od dažbina na gorivo u 2011. godini:
Akciza 429 miliona KM
Putarina za
održavanje puteva 175 miliona KM
Putarina za
autoputeve 117 miliona KM
Nezavisne novine