NJUJORK, Njujorška nedjelja mode zaradi američkoj ekonomiji oko 450 miliona dolara. Modna industrija u Italiji ove godine očekuje promet od oko 60 milijardi evra, što je čini moćnim osloncem posrnule privrede. Modne kuće najviše zarađuju na azijskom kontinentu.
Koliko moda daje privredi? Modni karavan još jednom je prešao put od Njujorka, preko Londona i Milana, do Pariza.
“Moja modna kuća ne osjeća ekonomsku krizu, ali je osjeća moj um. U mislima su mi ljudi koji traže posao. To me čini depresivnim i odmaže mi u stvaranju”, kaže Roberto Kavali, modni kreator.
Modne kuće najviše zarađuju na azijskom kontinentu. One koje su se usredsredile na to tržište imaju mnogo veći rast od onih koje prednost daju Evropi.
“Najjača tržišta su nam Kina, Japan i sve azijske zemlje, kao i Rusija”, kaže Ana Molinari, modna kreatorka kuće “Blumarin”.
Na azijskom tržištu pojavljuju se novi igrači, poput Kazahstana i Azerbejdžana. Kina, naime, polako postaje zasićena i prodaja američkih i evropskih modnih kuća tamo usporava. Usput uzvraća udarac, kineske modne kuće osvajaju evropsko tržište. Za samo četiri dana, jedna od njih postala je treća najprodavanija marka u jednoj od najpopularnijih londonskih robnih kuća.
“Moraju negdje da počnu. Vjerovatno ciljaju na kineske kupce u Londonu, ali i na evropske kupce koji žele nešto drugo”, kaže Izabel Kavil, analitičar tržišta.
Britansko tržište je, kažu poznavaoci, posebno teško osvojiti, jer su tamošnje modne marke veoma jake – procijenjeno je da vrijede oko 1750 milijardi funti.
Modna industrija u Velikoj Britaniji sa oko 800.000 radnika bruto domaćem proizvodu dodaje više od 20 milijardi funti i ekonomisti joj daju status glavnog elementa ostrvske privrede. RTS