BANJALUKA, Razni skupocjeni telefoni kao što je ajfon, ali i druga “čuda tehnike”, poput ajpeda, Epla i ajpoda, već odavno su postali statusni simboli mladih u RS, a nerijetko se osnovci i srednjoškolci “takmiče” ko će da ima bolji mobilni, što postaje i uzrok podjele među djecom.
Iako ne postoje precizni podaci koliko mladih ima mobilni telefon i koje marke, u školama će se danas teško sresti neko dijete kome roditelji nisu priuštili mobilni telefon.
Međutim, prema riječima stručnjaka, sve je veći problem to što pojedini roditelji ispunjavaju svaku želju svojim mališanima pa im kupuju mobilne koji koštaju i jednu i po prosječnu platu u Srpskoj, jer je “što skuplje to bolje” odavno “in” u školi.
Da nije pametno da u školskim klupama djeca imaju mobilne telefone koji koštaju i više od hiljadu maraka, slažu se i pedagozi, koji tvrde da nikakav mobilni telefon nije poželjan u školi, a posebno oni skupi, koji izazivaju velike podjele među učenicima.
– Danas djeca koriste mobilne telefone, kako bi provocirali svoje prijatelje, posebno ako posjeduju neku od tih skupih “igračaka”. Osim toga, i roditelji ponekad zloupotrebljavaju te uređaje, pa ometaju nastavu, jer svaki čas prozivaju svoju djecu da vide gdje su i šta rade – rekla je pedagog Osnovne škole “Ivan Goran Kovačić” Snježana Praštalo-Moćić.
Prema njenim riječima, učenici koji dolaze iz skromnijih porodica, često dolaze u nemilost svojih drugara, zbog kojih čak imaju i komplekse i osjećaju se manje vrijednima, ako nisu obučeni po posljednjoj modi ili nemaju skupe telefone.
– Djeci u nižem uzrastu mnogo je važno koju vrstu patika nose, kakav telefon imaju, te šta su im roditelji po zanimanju. Već u nižim razredima osnovne škole taj statusni simbol se osjeti, što bi svakako trebalo spriječiti, jer posljedice mogu biti velike – istakla je Praštalo-Moćić.
Direktor Osnovne škole “Branko Ćopić” u Prijedoru Sanja Munjiza smatra da su roditelji najveći krivci što svojoj djeci kupuju preskupe telefone.
– Mobilni telefon je potreba, ali nije potrebno da on košta previše. Ali, sve kreće od kuće. Roditelji su ti koji kupuju takve stvari. Jedino što se može uraditi, to je razgovor i savjeti. Ne treba da ispaštaju i da budu zadirkivani đaci koji nemaju skupe stvari – naglasila je Munjiza.
Dijana Marković iz Banjaluke, majka 16-godišnje djevojčice kaže u razredu njene kćerke polovina učenika ima skupocjene telefone.
– Kada dođe iz škole obično me pita: “Mama, ako prođem odličnim, da li mogu da odbijem ajfon, kao i moja drugarica Andrea?”. Smatram da djeci ne trebalo kupovati tako skupe telefone, pa čak ni oni koji to sebi mogu da priušte – kazala je Markovićeva.
Znak prestiža
Sociolog Biljana Milošević rekla je da je u mnogim društvenim sferama, pa tako i u školi, vrijednosna kategorija postala znak prestiža.
– Svuda se vrednuje materijalna dobit, koja generalno izbija u prvi plan. Nije dobro da se taj vid vrijednosti pokazuje u školama, a posebno osnovnim, jer nosi sa sobom niz posljedica među uzrastom koji još nije zreo da samostalno formira svoje mišljenje – istakla je Miloševićeva. Glas Srpske