Direktor JP „Pošta Srbije“, o poslovanju državnih firmi. Država bi narednih godina trebalo da bude većinski vlasnik u „Pošti“, „Željeznicama“, EPS-u…
BEOGRAD, Za prvih šest mjeseci ove godine poslovni rezultat „Pošte“ je čak 60 odsto veći u odnosu na isti period 2013. godine. Kada govorimo o neto dobiti, ona je lani iznosila 25,1 milion evra, što je 2,3 puta više nego 2012, kada je ostvarena dobit od 10,9 miliona evra.
– Imajući u vidu da su javna preduzeća, pored ostalog, i svojevrsni potencijalni „punioci budžeta“ Srbije, a isto tako i oni koji ga nemilice prazne, veoma je bitno da ona koja su tržišno pozicionirana posluju profitabilno – kaže u razgovoru za „Novosti“ Milan Krkobabić, direktor Javnog preduzeća „Pošta Srbije“.
* Da li je ostvarenje ovolikih prihoda „potpomognuto“ monopolskim položajem „Pošte“, za šta vas mnogi optužuju?
– „Pošta Srbije“ nije monopolista ni po jednom od osam kriterijuma koje je propisalo Ministarstvo finansija i Vlada Srbije. U osnovnoj djelatnosti imamo 48 konkurenata, poput DHL, TNT, „Siti ekspres“ i drugih, dok u informacionim tehnologijama imamo više od hiljadu konkurenata. A u sferi finansijskih usluga oko 30 poslovnih banaka. Kao javni poštanski operator pružamo usluge na čitavoj teritoriji države uključujući i teritoriju Kosova i Metohije gdje posluje 27 pošta u kojima se obavljaju sve poštanske usluge.
Poštanska služba od svog osnivanja do današnjih dana ima posebno važnu i zahtjevnu ulogu, a svoje ciljeve i misiju podredila je državi i građanima. Sa takvim ubjeđenjem poslujemo i danas u savremenim tržišnim uslovima.
* Koliko novca izdvajate za budžet Srbije?
– Zakon o budžetu za 2014. godinu predviđa da su javna preduzeća čiji je osnivač Republika Srbija, dužna da najkasnije do 30. novembra tekuće godine najmanje 50 odsto dobiti, po završnom računu za 2013. godinu, uplate u budžet, prema dinamici koju odredi Vlada. Kao i svake godine do sada, „Pošta Srbije“ će postupiti po nalogu osnivača.
* Očekujete li da će se stanje u državnim preduzećima poboljšati kada se direktori budu birali na konkursu?
– Izbor direktora javnih preduzeća nije puko zadovoljavanje propisanih formalnosti, to je mnogo više od toga. Podrazumijeva ljude koji shvataju misiju preduzeća koja vode, imaju jasnu viziju koja u ishodištu ima precizno definisan poslovni rezultat. Sklon sam da tvrdim da je izbor direktora najvećih javnih preduzeća podjednako važan kao izbor pojedinih ministara. Premijer i Vlada, proklamovali su dosljedno izvođenje odgovornosti i rezultat, i na tome treba da insistiraju.
* Da li to znači da ste protivnik privatizacije državnih preduzeća?
– Ne, ne znači. Samo mora da postoji precizno utvrđen plan koja su nam to preduzeća potrebna i u kom vremenskom periodu. Sama svojinska struktura nije garancija profitabilnosti. Bilo bi uputno da neka od velikih javnih preduzeća ostanu u većinskom državnom vlasništvu.
* Koja su to najvažnija državna preduzeća?
– Logično je da država, bar u periodu od pet do deset narednih godina, zadrži potpuno ili bar većinsko vlasništvo u „Pošti“, „Željeznicama“, EPS-u, „Srbijašumama“, „Srbijavodama“. Za svako pojedinačno državno preduzeće, inače, treba definisati da li je, i u kom periodu, neophodno da dođe do svojinske transformacije.
* Kako bijete bitku sa konkurencijom u oblasti informacionih tehnologija?
– Veoma stručni ljudi u sferi IT, nažalost ne baš najbolje plaćeni, ali bez sumnje, opredjeljeni poštari, dobre, ja bih rekao prije svega originalne ideje, i spremnost da se realizuju, naš su osnovni potencijal u više nego surovoj tržišnoj utakmici sa konkurencijom koja nije za potcjenjivanje, poput SBB, „Oriona“ i drugih. Postojeće proizvode u ovoj oblasti nudimo na novi način, istovremeno uvodeći nove usluge i nove proizvode. Ovo je, ipak, Srbija i ovo je naš domaći teren, a tu je i naša riješenost da uskoro otvorimo Razvojni centar Pošte Srbije.
* Da li državna preduzeća koriste „Poštine“ usluge interneta?
– Ustanove, a i javna preduzeća gdje država ima vlasništvo, ne može se reći da baš jurišaju da budu korisnici našeg „neta“. I cijena i kvalitet su na našoj strani. Zašto, to je pitanje za njih. Budžet Srbije je za toliko uskraćen.
* Koliko je zaposlenih u „Pošti“ i kolika je prosječna plata?
– Imamo 15.060 zaposlenih, a prosječna plata u kompaniji je oko 45.000 dinara. Ne postoji koncept smanjenja broja zaposlenih, ja se rukovodim time da „nema viška zaposlenih, nego manjka posla“. Zato osvajamo nova tržišta i usluge. Pošta Srbije je postala lider u ovom dijelu Evrope po ostvarenim rezultatima i danas smo jedini u cjelosti državni sistem koji je profitabilan, koji raste i razvija se. Vodimo društveno odgovornu politiku i prema zaposlenima i prema okruženju. Da zaključim, poštanske odrednice u 21. vijeku su profitabilnost, rast i razvoj, kao i društvena odgovornost.
Najveća investicija
* Kada će novoizgrađeni poštansko-logistički centar u Zemunu početi da radi?
– „Pošta“ je završila i stavila u funkciju najveći do sada objekat koji je proglašen i projektom od državne važnosti, na koji se čekalo punih 40 godina. Početkom avgusta ove godine dobili smo upotrebnu dozvolu za objekat GPC U Zemunu koji je useljen u najkraćem mogućem roku i funkcioniše na najbolji način u interesu korisnika. Pošta je u ovu investiciju, vrijednu 46 miliona evra, uložila sopstvena sredstva bez kreditnog zaduživanja. Riječ je o regionalnim poštansko-logističkim centrima Beograd, Novi Sad i Niš, gdje se na skoro 40.000 kvadatnih metara, pod nadzorom stručnjaka „Tošiba korporacije“, odvija rad na najsavremenijim mašinama za automatsku preradu pošiljaka kakve ne postoje nigdje u Evropi.
Transfer novca
* Kolika je provizija za transfer novca u inostranstvo, u novoj usluzi koju je „Pošta“ uvela?
– Riječ je o međunarodnoj poštanskoj uputnici za Bjelorusiju, Rusiju, Francusku i Ukrajinu. Ova uputnica omogućava široko dostupan, siguran, efikasan i kvalitetan način transfera novca, i to po znatno povoljnijim uslovima nego što nudi naša konkurencija. Primjera radi, za uplate do 16.000 dinara utvrđena je poštarina od 640 dinara, a za iznose veće od 16.000 dinara naplaćivaće se četiri posto od uplatnog iznosa. Očekujemo da ova usluga vrlo brzo zaživi i donese odlične rezultate.
Ni banka, ni Telekom
– Nismo ni banka, ni „Telekom“. Naravno, te firme je iznedrila „Pošta Srbije“, ali one nisu „Pošta“. Kad se građani žale na telefon, adresa više nije „Pošta“. Poštanska štedionica je banka kao i sve ostale, naravno da se još kiti nazivom poštanska jer mi jesmo vlasnici, veliki, ali ne većinski – ističe Krkobabić.
Bolja od banaka
– „Pošta Srbije“ je ostvarila četiri puta više transakcija nego sve poslovne banke zajedno. Kroz „Poštu Srbije“ prođe 20 miliona korisnika mjesečno, zato što pošta postoji i tamo odakle su drugi već odavno otišli za profitom – ističe Krkobabić. Novosti