BEOGRAD, Potpredsjednik Vlade Srbije Zorana Mihajlović rekla je da je ponosna na urađeno u 2019. godini u oblasti drumskog, željezničkog, vodenog i avio-saobraćaja, te najavila za iduću godinu nastavak već započetih infrastrukturnih projekata, kao i početak nekih novih ukupne vrijednosti oko 15 milijardi evra.
Mihajlovićeva u intervjuu za Srnu, koja je ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Srbije, istakla je da je Srbija 2019. godinu završila sa izgrađenih 350 kilometara auto-puteva tokom prethodne četiri godine.
Ona je najavila za iduću godinu radove na Fruškogorskom koridoru, uklanjanje svih velikih potonulih brodova u Dunavu kako bi bio plovan kroz Srbiju u svim vremenskim uslovima, te ulaganja u vodeni saobraćaj, a na jesen 2021. od Beograda do Novog Sada putovaće se 200 kilometara na čas, i to za 25 minuta.
Mihajlovićeva kaže da se više od pet milijardi evra ulaže u željeznički saobraćaj, te najavljuje da 2020. godine počinju radovi na dionici pruge između Niša i Dimitrovgrada, da će budućom rekonstruisanom prugom Beograd-Niš, vozovi ići 200 kilometara na čas, a nada se da bi krajem 2020. godine mogli da počnu radovi na takozvanoj barskoj pruzi prema Crnoj Gori.
Ona je najavila i izgradnju tornja na niškom aerodromu vrijednog osam miliona evra, kao i novog tornja na beogradskom aerodromu “Nikola Tesla” nakon 58 godina, vrijednog 17,6 miliona evra, najmodernijeg u ovom dijelu Evrope.
Sumirajući rezultate za 2019. godinu, Mihajlovićeva je rekla da je to bila veoma važna godina za Srbiju, godina infrastrukture, što je rezultat rada prethodnih četiri godine.
Ona je navela da je samo tokom 2019. godine izgrađeno 130 kilometara auto-puteva, te da je ponosna na urađeno i na kapitalne projekte koji su bili važni za Srbiju, prije svega Koridor 10, južni i istočni krak.
Mihajlovićeva je napomenula da se sada auto-putem od Beograda do Čačka putuje za samo 55 minuta, te da je u Srbiji rekonstruisano i oko 1.000 drugih puteva, koji nisu auto-putevi, kao i oko 500 kilometara pruga.
Napominjući da se prethodnih 30 do 40 godina u željeznički saobraćaj nije ulagalo, Mihajlovićeva je rekla da je Srbija prvi put na ovim prostorima počela da gradi brzu prugu Beograd-Budimpešta, te da će za oko tri godine biti potpuno završena pruga do granice sa Mađarskom.
“Osim ako se ne desi neka nemoguća stvar, mogu već sada da kažem da će se u jesen 2021. godine od Beograda do Novog Sada putovati 200 kilometara na čas, i to za 25 minuta”, naglasila je ona.
Kada je riječ o avionskom saobraćaju, Mihajlovićeva je napomenula da Srbija sada ima tri međunarodna aerodroma, koji su na svim listama u svijetu sa međunarodnm oznakom, a to su beogradski, niški i odnedavno kraljevački.
Ona je navela da su sa kraljevačkog aerodroma već počele redovne linije ka Beču, a od marta biće i ka Solunu, dok se pregovara sa “lou-kost” kompanijama i o nekim drugim linijama, a od sljedeće godine taj aerodrom će početi da razvija kargo saobraćaj.
Što se tiče vodenog saobraćaja, Mihajlovićeva je istakla da je Srbija počela da ulaže 260 miliona evra za projekte u vodenom saobraćaju, odnosno rekonstrukciju brodske prevoznice na Đerdapu, kao i projekat uklanjanja svih velikih brodova iz Dunava potonulih u prethodnim ratovima.
“Neverovatno je da se više od 40 godina nismo time bavili. Dunav u tim delovima uopšte nije bio plovan kada su velike suše. Mi ćemo sledeće godine taj projekat završiti i moći ćemo da se pohvalimo da je Dunav potpuno plovan u svim vremenskim uslovima kroz Srbiju”, kaže ona.
Mihajlovićeva je napomenula da su prethodnih nekoliko godina započeti radovi na nekoliko auto-puteva, među kojima na dionici od Čačka do Požege /dio auto-puta “Miloš Veliki”/, koja treba da bude završena do 2021. godine.
Prema njenim riječima, u julu je prilikom posjete turskog predsjednika Redžepa Tajipa Erdogana predsjedniku Srbije Aleksandru Vučiću započeta izgradnja dionice auto-puta Sremska Rača-Kuzmin /dio kružnog auto-puta Beograd-Sarajevo/, a nedavno je potpisan sporazum sa BiH za građevinsku dozvolu za most.
Ona je dodala da su započeti i radovi na dionici Ruma-Šabac-Loznica, gdje će dio od Rume do Šapca biti auto-put, a od Šapca do Loznice brza saobraćajnica, kao i da su u decembru počeli radovi na novom auto-putu takozvanog Moravskog koridora.
“Za sve ove projekte koje sam pomenula, sve što se radi, bilo da je železnica, brza pruga, auto-putevi, vodeni putevi, pričamo o vrednosti investicije u oblasti infrastrukture oko 15 milijardi evra”, istakla je Mihajlovićeva.
Prema njenim riječima, od toga se više od pet milijardi evra ulaže u željeznički saobraćaj.
Mihajlovićeva je rekla da 2020. godine počinju radovi na dionici pruge između Niša i Dimitrovgrada, te da se radi na dokumentaciji za rekonstrukciju pruge Beograd-Niš, kojom će vozovi ići 200 kilometara na čas, kao i od Niša ka Preševu 160 kilometara na čas.
“Radimo i dokumentaciju sa ruskim železnicama za nastavak rekonstrukcije pruge ka Crnoj Gori, takozvane barske pruge. Uradili smo deonicu od Resnika do Valjeva, 77 kilometara. Nadamo se da bi negde krajem 2020. godine mogli početi radovi na toj pruzi”, rekla je ona.
Mihajlovićeva je rekla da je plan za 2020. godinu nastavak radova na svim započetim projektima auto-puteva, kao počinjanje novih.
Ona je dodala da očekuje početak radova na trećoj dionici brze pruge Beograd-Budimpešta, dionica od Novog Sada do Subotice, te dodala da je obezbijeđeno finansiranje, kao i da je to finansijski najteža dionica od 923 miliona evra.
“U prvom kvartalu sigurno započinjemo radove na spajanju Valjeva sa auto-putem `Miloš Veliki`, odnosno počeće da se gradi deonica Valjevo-Verak od sto miliona evra jer Valjevo mora imati direktan izlaz na auto-put”, rekla je ona.
Prema njenim riječima, počeće radovi na još jednom velikom koridoru – Fruškogorskom koridoru, gdje će se probijati tunel kroz Frušku goru. Vrijednost tog projekta je oko 600 miliona evra, a razgovara se sa kineskom kompanijom za izgradnju puteva i mostova CRBC.
Mihajlovićeva je rekla da je planirana i izgradnja auto-puta `Vožd Karađorđe` /koji bi spojio centralnu i istočnu Srbiju/, ali da je taj projekat potencijalne vrijednosti oko dvije milijarde evra još na nivou ideje, te da se razmišlja da li će dio te saobraćajnice biti auto-put, a dio brza saobraćajnica.
Ona je rekla da se nada da će biti gotova i dokumentacija za dionicu auto-puta od Požege ka Crnoj Gori /Duga poljana/, te za dionicu od Požege do Kotromana /granica sa BiH, Republika Srpska prema Višegradu/ dužine 63 kilometra, procijenjene investicione vrijednosti od 830 miliona evra.
Što se tiče dijela auto-puta ka Crnoj Gori, sama dokumentacija je vrijedna oko 50 miliona evra i to će biti jedna od najtežih dionica na auto-putu “Miloš Veliki”, a procijenjeno je da će koštati gotovo dvije milijarde evra.
“Pošto je sve vezano za postojeće projekte, pričamo o istom iznosu oko 15 milijardi evra jer smo neke stvari završili, a neki novi projekti su tu”, rekla je Mihajlovićeva.
Mihajlovićeva je najavila da će se nastaviti ulaganja u vodeni saobraćaj, te da će se graditi i nova Luka Beograd, koja će biti u blizini beogradskog Pupinovog mosta, navodeći da je ta luka neophodna prijestonici, ako se želi razvijati kompaktna prednost Srbije, a to je tranzit, jer Srbija treba da bude tranzitna država.
Ona je navela da je vrijednost projekta između 120 i 150 miliona evra, a da se čeka završetak dokumentacije.
Prema njenim riječima, u martu iduće godine treba da počnu radovi na izgradnji Luke Smederevo u gradu strateški značajnom zbog položaja, ali i “Železare”.
Mihajlovićeva je rekla da će biti nastavljena izgradnja tornja na niškom aerodromu vrijednog osam miliona evra, koji će moći da bude zamjenski aerodrom beogradskom aerodromu “Nikola Tesla”, koji bilježi više od šest miliona putnika i koji će, takođe, nakon 58 godina dobiti novi toranj vrijedan 17,6 miliona evra, najmoderniji u ovom dijelu Evrope. Srna