BANJA LUKA – Špediterska firma „Meridijan“ iz Banjaluke vozačima šlepera uredno naplaćuje po 40 KM za usluge na carinskom terminalu u banjalučkom naselju Lazarevo, iako kamioni uopšte ne ulaze u krug terminala.
Mještani i vlasnici okolnih firmi ogorčeni su na Meridijan, ali i na gradsku vlast, jer im kamioni pretovareni rudom koji se umjesto na terminalu parkiraju na „ničijoj zemlji“ oko terminala prave ozbiljne neprilike.
Jedan od njih je i Milan Petrović koji kaže za CAPITAL da parkirani kamioni sa rudom onemogućavaju pristup njegovoj firmi zbog čega trpi štetu.
On kaže da se nekoliko puta desilo da kamioni koji su trebali da dođu pred njegovu firmu i utovare robu nisu mogli da priđu od parkiranih šlepera sa rudom.
„Ti kamiona valjda treba da budu parkirani na carinskom terminalu, jer uredno plaćaju 40 KM, ali oni uopšte ne uđu na terminal, već se parkiraju u ulici prema Perduvovom groblju ili na „ničijem putu“ kojim se dolazi do moje firme, gdje se često blokira prolaz“, kaže Petrović.
On dodaje da je bio u „Meridijanu“ i ukazivao na problem, ali kaže da u toj firmi nisu pokazali nimalo razumijevanja za probleme koje oni praktično izazivaju.
„Pitao sam nekog šefa u Meridijanu zašto se njima plaća tih 40 KM kada kamioni uopšte ne uđu na terminal i dobio sam odgovor da se terminal mora platiti. Kada sam ga pitao zašto kamione ne puste u krug Meridijana koji je s druge strane nadvožnjaka, on se nasmijao i rekao da neće da im šleperi s rudom prljaju krug preduzeća“, kaže Petrović.
On dodaje da je tražio da se uredi i proširi put kako bi se moglo komotno proći pored parkiranih šlepera s rudom, ali dodaje da je problem što niko nije odgovoran za taj put, pa ispada da se radi o „ničijoj zemlji“.
„Iz gradske uprave tvrde da je to željeznički put i da oni nisu nadležni, dok se u Željeznicama RS brane da nisu riješeni imovinsko-pravni odnosi i da oni ne mogu da ulažu sredstva u uređenje i proširenje. U svemu tome mi ispaštamo i trpimo štetu“, kaže Petrović.
S druge strane, iz Meridijana su nam rekli da šef trenutno nije u firmi i da će mu prenijeti da smo zvali, ali niko se nije javio.
Iz UIO nismo dobili zvanične odgovore na pitanje da li je uobičajena praksa da kamioni sa robom za carinjenje ne ulaze u carinski terminal, a da se „završe“ papiri, ali špediteri nezvanično kažu da to nije neuobičajeno.
„Po zakonu bi kamion sa robom morao da uđe na terminal radi pregleda i carinjenja, ali ako se radi o uobičajenom subjektu i robi, kao što je slučaj sa rudom, vremenom se stvori praksa da ti kamioni radi bržeg protoka ne ulaze u terminal i ne stvaraju gužvu, pošto se radi o uobičajenom carinjenju“, objašnjava naš sagovornik.
On dodaje da u Lazarevu postoji problem sa prostorom, jer carinski terminal nije dovoljno veliki, pa kamioni zakrče okolne puteve, ističući da je rješenje tog problema „na vidiku“.
„Koliko sam upoznat, u toku su pregovori da se carinska ispostava Banjaluka preseli preko puta u novu zgradu Meridijana, gdje bi trebao da bude i carinski terminal. To je mnogo veći i uslovniji prostor i ako se ispostava preseli tamo, prevazići će se i trenutni problemi“, kaže naš sagovornik.
CAPITAL: D. Momić