VAŠINGTON, Dok ekonomisti debatuju kada će se globalna tržišta oporaviti, potrošači kupuju manje količine skupe robe, a predviđa se da će prodaja u sektoru luksuzne robe ove godine pasti za deset odsto.
Nik Debnam, koji se bavi istraživanjima potrošačkih tržišta u Kini, pri računovodstvenoj kompaniji KPMG, kaže da u vrijeme kada nema dovoljno novca, ljudi kupuju manje robe koja nije neophodna, kao što su skupi satovi, cipele i ručne torbice.
“Širom svijeta, u vrijeme recesije, ili teških ekonomskih vremena, ovo je prva stvar koja otpada. Dakle, možda ćete odgoditi kupovinu ili kupiti samo jednu torbicu umjesto dvije, što znači da tržište luksuznom robom mora opasti”, kaže Debnam.
Dok američki ekonomisti predviđaju dalje finansijske šokove, potrošači širom svijeta su smanjili kupovinu luksuznih proizvoda kao što su dijamanti, parfemi i ručno izrađeni proizvodi od kože.
Globalna konsultantska firma “Bain and Company” navodi da se nekad vjerovalo da je tržište luksuznom robom imuno na ekonomska previranja. Ova firma sada, međutim, predviđa smanjenje tržišta luksuznom robom za deset odsto u 2009. u odnosu na 2008. godinu. Ova firma je revidirala svoja ranija predviđanja o padu od sedam odsto objavljena u oktobru prošle godine.
Očekuje se da će se globalno tržište luksuznom robom smanjiti na 198 milijardi dolara u poređenju sa 220 milijardi prošle godine, a najveći pad, od oko 20 odsto, uslijediće u prvoj polovini godine. “Bain and Company” predviđa da bi ova tržišta trebalo da se počnu oporavljati u drugoj polovini godine. Takođe predviđaju pad od 15 odsto u SAD, te po deset odsto u Evropi i Japanu, koji čine više od 80 odsto svjetske prodaje luksuzne robe.
Eksperti navode da sva luksuzna roba neće biti jednako pogođena globalnom krizom. Dok se očekuje pad prodaje luksuzne odjeće, satova, kožnih proizvoda za deset odsto ili više u poređenju s prošlom godinom, prodaja luksuzne kozmetike i parfema trebalo bi da ostane na prošlogodišnjem nivou.