Close Menu
Capital.ba – Informacija je capitalCapital.ba – Informacija je capital
  • POČETNA
  • SVE VIJESTI
  • CAPITAL TEME
    • ANALIZE
    • EKSKLUZIVNO
    • INTERVJU
  • NOVOSTI
  • PRIVREDA
    • ENERGETIKA
    • FINANSIJE
    • TRŽIŠTE KAPITALA
    • TRGOVINA
    • TURIZAM
  • TECH
  • SVIJET
    • ZANIMLJIVOSTI
  • MULTIMEDIJA
    •   Video
    • Foto Galerija
    • Infografika
  • PROMO
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube Viber
Capital.ba – Informacija je capitalCapital.ba – Informacija je capital
Donacije
  • POČETNA
  • SVE VIJESTI
  • CAPITAL TEME
    1. ANALIZE
    2. EKSKLUZIVNO
    3. INTERVJU
    4. Vidi sve

    Simbioza na djelu: Stanivuković i SNSD poklonili milionski vrijedno gradsko zemljište

    7. Augusta 2024. — 13:00

    Ekonomisti: Republici Srpskoj prijeti finansijska katastrofa

    6. Juna 2024. — 14:10

    Za Radukića ministri u Vladi Srpske rade savršeno

    20. Maja 2024. — 13:56

    Srbija ubrzano isisava energente iz BiH

    29. Decembra 2023. — 14:05

    Ekskluzivno: CAPITAL otkriva imena uhapšenih carinika

    16. Decembra 2024. — 10:47

    Saznajemo: Uskoro optužnica protiv Đoke Ekvatora

    28. Juna 2024. — 13:46

    Ekskluzivno: Optuženi u aferi „korona ugovori“ priznaje krivicu

    19. Juna 2024. — 10:43

    Nakon „Alumine“, Pavlović preuzima i „Boksit“

    16. Maja 2024. — 12:15

    Tanić za CAPITAL: Na domaćem tržištu više ne možemo kupiti ni cijevi za grijanje

    21. Marta 2025. — 20:10

    Kako je Širbegović od posuđenih 1.500 KM došao do milionskog profita

    14. Marta 2025. — 19:55

    Smailbegović: Odnos države i poslodavaca zasniva se na poznanstvima

    7. Marta 2025. — 20:00

    Mujanić: BiH ima zaliha domaćeg mesa samo za tri dana

    21. Februara 2025. — 20:05

    Stigla žalba na tender od 35 miliona KM

    18. Jula 2025. — 16:04

    Građani BiH nezainteresovani za obnovljive izvore energije

    18. Jula 2025. — 14:17

    Zamjena rasvjete u Hrvatskoj duplo jeftinija nego u Banjaluci

    18. Jula 2025. — 13:53

    Tender za brzu cestu u BiH pod lupom: Kineska kompanija uložila žalbu

    18. Jula 2025. — 13:23
  • NOVOSTI
  • PRIVREDA
    1. ENERGETIKA
    2. FINANSIJE
    3. TRŽIŠTE KAPITALA
    4. TRGOVINA
    5. TURIZAM
    6. Vidi sve

    Mađarski biznismen se povukao iz projekta SE Trebinje 1 – Posao vrijedan 100 miliona KM preuzela firma bez prihoda i radnika

    18. Jula 2025. — 09:30

    EU više novca potrošila na kupovinu ruskog gasa, nego na pomoć Ukrajini

    14. Jula 2025. — 09:00

    “Elektroprivreda BiH” mora da kupi 400.000 tona uglja

    8. Jula 2025. — 10:43

    Cijena sirove nafte oko 67 dolara po barelu nakon odluke OPEK-a

    8. Jula 2025. — 08:59

    NIS podnio novi zahtjev Ministarstvu finansija SAD

    19. Jula 2025. — 16:43

    Amerika usvojila prvi savezni zakon o kriptovalutama

    19. Jula 2025. — 12:14

    Najveće njemačke banke ubrzano zatvaraju poslovnice

    19. Jula 2025. — 09:03

    „Elektroprivreda RS“ se zadužila još 25 miliona KM

    18. Jula 2025. — 13:03

    Promet na berzi veći od 578.000 KM

    14. Jula 2025. — 16:34

    Kreis International postao većinski vlasnik banjalučkog Stočara

    10. Jula 2025. — 13:10

    Ko su najveći telekomunikacioni igrači na Balkanu

    4. Jula 2025. — 08:16

    Banjalučka firma isplaćuje dividendu akcionarima

    3. Jula 2025. — 08:16

    Odloženo povećanje carina EU za Sjedinjene Američke Države

    14. Jula 2025. — 14:01

    Američke carine na brazilsku robu opet poskupljuju kafu

    14. Jula 2025. — 12:40

    BiH na uvoz mlijeka potrošila 267 miliona KM

    11. Jula 2025. — 14:56

    SAD odrezala Srbiji carine od 35 odsto

    8. Jula 2025. — 09:20

    U Republici Srpskoj raste broj prijavljenih objekata za izdavanje smještaja

    19. Jula 2025. — 15:17

    Putnici u SAD moraće da plate novu taksu od 250 dolara

    19. Jula 2025. — 08:01

    Trećina Hrvata ne može priuštiti sedmicu godišnjeg odmora

    18. Jula 2025. — 11:27

    Iznajmljivači u Hrvatskoj počeli spuštati cijene

    17. Jula 2025. — 07:39

    Mađarski biznismen se povukao iz projekta SE Trebinje 1 – Posao vrijedan 100 miliona KM preuzela firma bez prihoda i radnika

    18. Jula 2025. — 09:30

    Stopa rasta BDP-a Srpske 3,1 odsto

    16. Jula 2025. — 10:00

    Tekstilci u pat-poziciji

    16. Jula 2025. — 08:16

    Domaće brašno osvaja inostrana tržišta

    15. Jula 2025. — 07:37
  • TECH
  • SVIJET
    1. ZANIMLJIVOSTI
    2. Vidi sve

    Prikupljao novac i za BiH: TikTok propovjednik pronevjerio 500.000 evra donacija

    19. Jula 2025. — 14:15

    Posao budućnosti traži više od diplome: Najtraženije vještine za 2025. godinu

    19. Jula 2025. — 13:13

    Milka čokolada osvojila nagradu za najveću prevaru potrošača

    15. Jula 2025. — 14:01

    Federer više novca zaradio investiranjem, nego osvajanjem 20 grend slemova

    14. Jula 2025. — 10:46

    Prikupljao novac i za BiH: TikTok propovjednik pronevjerio 500.000 evra donacija

    19. Jula 2025. — 14:15

    Amerika usvojila prvi savezni zakon o kriptovalutama

    19. Jula 2025. — 12:14

    Putnici u SAD moraće da plate novu taksu od 250 dolara

    19. Jula 2025. — 08:01

    Američke kompanije bježe iz Kine

    18. Jula 2025. — 15:38
  • MULTIMEDIJA
    •   Video
    • Foto Galerija
    • Infografika
  • PROMO
Capital.ba – Informacija je capitalCapital.ba – Informacija je capital
  • POČETNA
  • SVE VIJESTI
  • CAPITAL TEME
  • NOVOSTI
  • PRIVREDA
  • ENERGETIKA
  • TURIZAM
  • TRGOVINA
  • TRŽIŠTE KAPITALA
  • TECH
  • ZANIMLJIVOSTI
  • SVIJET
  • FINANSIJE
  •   VIDEO
  • PROMO
Home » Lohman: Teretni saobraćaj u RS mogao bi donositi profit

Lohman: Teretni saobraćaj u RS mogao bi donositi profit

capital.bacapital.ba18. Jula 2012. — 07:05Nema komentara5 minuta čitanja

BANJALUKA, Libor Lohman, izvršni direktor Udruženja evropskih željeznica (CER), rekao je da restrukturiranje “Željeznica RS” treba da ide u smjeru razdvajanja operatera od infrastrukture.

“U strategiji članica EU jasno je definisano da je upravljanje infrastrukturom odgovornost države, odnosno vlade. Mislim da isto to treba primijeniti na drumove, terminale, aerodorome…”, kazao je Lohman.
On ističe da se tek nakon toga može razgovarati i vidjeti da li su “Željeznice RS” profitabilne te da, ukoliko se samo fokusiramo na teretni saobraćaj, sadašnja infrastruktura može biti dovoljna.
Kakvo je trenutno stanje u vezi s pitanjem infrastrukture u “Željeznicama RS” s obzirom na to da se u nju ulaže vrlo malo?
LOHMAN: Imao sam priliku putovati vozom od Doboja do Zagreba. Infrastruktura je oko 50 do 60 odsto modernizovana i to je vidljivo, ali postoje dva problema, prvo zato što je to jednokolosiječna pruga, koja utiče na smanjen kapacitet prevoza. Druga stvar je da imate prilična rastojanja između stanica, a nemate signalizaciju, što opet utiče na ograničenje kapaciteta saobraćaja. Ukoliko se u budućnosti fokusirate samo na teretni saobraćaj, možda je to dovoljno što sada imate i onda je to nešto što može imati profit. Ako se pojavi potreba za brzim vozovima ili kada uđu drugi operateri na tržište RS, a bude se tražio viši stepen putničkih usluga, definitivno će vam u tom slučaju biti problem.
Kakvo je stanje u “Željeznicama RS” u odnosu na željezničke sisteme u EU? Da li “Željeznice RS” uopšte mogu biti profitabilne?
LOHMAN: Neophodno je razdvajanje operatera od infrastrukture. U strategiji članica EU jasno je definisano da je upravljanje infrastrukturom odgovornost države, odnosno vlade. Mislim da isto to treba primjenjivati i na drum, terminal, aerodorom itd. Mislim da bi država trebalo da bude odgovorna za infrastrukturu i same operacije.
Da li to znači da će se u tom smjeru kretati restrukturiranje “Željeznica RS”?
LOHMAN: Da. Ako krenemo sa pretpostavkom da državi pripada infrastruktura i da osnovno finansiranje ide preko države, onda možemo razgovarati i vidjeti da li je željeznica profitabilna. U tom slučaju, ako tako posmatramo stvari, imamo u EU profitabilnih željeznica. Kada posmatrate željeznicu kao jedan zaseban entitet i vidite da stalno morate dotirati sredstva da bi taj entitet preživio, a ne upoređujete ta sredstva sa drumom i investicijama koje se ulažu u drum, naravno da ćete onda vidjeti željeznicu kao crnu rupu.
U slučaju da se krene u restrukturiranje u tom smjeru, kakvi su standardi EU i da li RS ili BiH treba da upravljaju infrastrukturom?
LOHMAN: Što se vas tiče, imate izuzetno komplikovanu situaciju. Osnovno pitanje je ko je vlasnik infrastrukture, da li je to RS ili BiH, jer osnova je da onaj ko je vlasnik ima odgovornost za željeznicu.
“Željeznice RS” imaju veliki višak radnika. Kakav je standard EU u vezi s tim pitanjem? Recimo, koliko zaposlenih u željeznicama EU ide na jedan kilometar pruge?
LOHMAN: Ne postoji jedinstven standard. Ako imate integrisanu kompaniju koja je odgovorna i za infrastrukturu i za operacije, tada morate imati razdvojene račune za putničkih i teretni saobraćaj i onaj infrastrukturalni dio. Ako tako postavljate pitanje, neophodno je definisati koliki je neophodan broj po kilometru za infrastrukturu, koliki za putnički ili teretni saobraćaj. Sve je to u suštini razdvojeno.
Kada je u pitanju RS, mora da postoji neki okviran broj zaposlenih? U posljednje vrijeme spominje se da bi oko 800 ljudi trebalo da dobije otkaz?
LOHMAN: Ne mogu reći da li je to taj broj, niti vam mogu reći da li uopšte imate višak ili manjak ljudi. Tu morate da uđete u sami problem, odnosno da li imate ljude koji vam održavaju prugu ili imate mašine koje to rade. Naravno, ako imate mašine, onda to znači da su vam ljudi na neki način višak. Ako uložite i imate mašineriju, ne trebaju vam ljudi, ali ako ne uložite, treba vam horda ljudi koji će to održavati. Ista situacija je i sa operaterom, ako ulažete u moderne sisteme kontrole i imate jedan kontrloni centar u Doboju, onda, praktično, duž te pruge neće vam trebati niko u stanicama.
Bilo je pokušaja da se napravi konzorcijum željeznica BiH, Srbije, Hrvatske, Slovenije i Crne Gore, odnosno “Kargo 10”. Da li na neki način takav konzorcijum može željeznice iz regiona da izvede iz poslovnog mraka?
LOHMAN: Da. Imaju dva dobra aspekta te inicijative. Prvo, imali bi bolju koordinaciju investiranja u infrastrukturu, jer to je problem koji mi imamo u EU, a to je koordinacija investicija u međugraničnim projektima.
Dokle se stiglo s tim ujedinjavanjem željeznica regiona?
LOHMAN: Samo na papiru. To mora da podrže države i one su te koje moraju da obezbijede novac za to, a tu se sada javlja mogućnost da se iskoriste EU fondovi za investiranje.
Znači, EU je zainteresovana da pomogne u tom smislu?
LOHMAN: EU sve više insistira na toj međudržavnoj saradnji, a čak su formirali i jedan novi instrument, nešto kao fondacija za povezivanje EU. To znači bukvalno povezivanje preko granica i čak postoje naznake da su države voljne da izdvoje značajna sredstva da bi pospješile tu saradnju.
EU pridaje pažnju željeznicama
Udruženje evropskih željeznica (CER) uključiće se aktivnije u rješavanje organizacionih problema u “Željeznicama RS” davanjem stručne pomoći.
Ovo je dogovoreno na sastanku Nedeljka Čubrilovića, ministra saobraćaja i veza RS, i Libora Lohmana, izvršnog direktora CER-a.
Čubrilović je nakon sastanka rekao da EU pridaje posebnu pažnju željezničkom saobraćaju na ovim prostorima, ali da je potrebno naći balans između putničkog i željezničkog saobraćaja kako se ne bi međusobno ugrožavali.
“‘Željeznice RS’ treba da budu dio evropskog željezničkog sistema, jer su poslovi koje obavljaju vezani za sve željeznice u okruženju i željeznice zemalja EU”, kazao je Čubrilović. Nezavisne novine

 

Preuzimanje dijelova teksta ili teksta u cjelini je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na www.capital.ba
intervju libor lohman top vazno zeljeznice rs
Podijeli: Facebook Twitter LinkedIn WhatsApp Copy Link Email
Prethodni članakRadnici u Srpskoj dobiju sudski spor, ali ne i pare
Sljedeći članak Novac iz Sinergije izvukli za gradnju zgrada

Povezani članci

Capital teme 08 minuta čitanja

Nikšić: HE „Buk Bijela“ i Aerodrom Trebinje blokirani zbog prijetnji secesijom 

Ostavi komentar Otkaži

NE PROPUSTITE
Capital teme

Stigla žalba na tender od 35 miliona KM

18. Jula 2025. — 16:0432 minute čitanja

Radi se o žalbi na tehničku dokumentaciju, tvrdi naš izvor

Građani BiH nezainteresovani za obnovljive izvore energije

18. Jula 2025. — 14:17

Zamjena rasvjete u Hrvatskoj duplo jeftinija nego u Banjaluci

18. Jula 2025. — 13:53

Tender za brzu cestu u BiH pod lupom: Kineska kompanija uložila žalbu

18. Jula 2025. — 13:23

Portal CAPITAL.ba je punopravni član Savjeta za štampu i online medije u BiH, Journalism Trust Inicijative i Reporters Shields Network.

Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube Viber
  • Uređivačka politika
  • O nama
  • Impressum
  • Kontakt
  • Marketing
  • Piši za Capital
  • ENERGETIKA RS
  • SLOBODNO
Copyright © 2025 Capital.ba - ISSN 2744-225X. Sva prava rezervisana.
Portal CAPITAL.ba je punopravni član Savjeta za štampu i online medije u BiH.

Unesite iznad pojam sa pretragu i pritisnite Enter za pretragu. Pritisnite Esc ili X da otkažete.

Obavijesti