BANJALUKA, Preduslove za liberalizaciju cijena auto-osiguranja moguće je ostvariti tek za godinu i po dana, ocijenili su stručnjaci Svjetske banke u RS.
Nakon jučerašnje prezentacije projekta liberalizacije tržišta u oblasti auto-odgovornosti, koju su predstavncima osiguravajućih društava iz RS održali stručnjaci Svjetske banke u RS, ocijenjeno je da je u pitanju detaljan postupak koji treba da stvori kvalitetnu cjenovnu konkurenciju, ubrza isplatu šteta i stvori bolju uslugu za sve korisnike osiguranja.
Judžin Gorenko, vođa tima u projektu reforme oblasti osiguranja od auto-odgovornosti za BiH, u ime Svjetske banke objasnio je da sprovođenje projekta ima za cilj da Agenciji za osiguranje RS da alate za djelotvorno regulisanje rada osiguravajućih kuća u novim tržišnim okolnostima, te da osiguravajuća društva obaveže na posjedovanje rezervi kojima mogu da pokriju gubitke.
“Svrha sprovođenja postupka je i ta da cijene osiguranja od auto-odgovornosti adekvatno odražavaju rizik kojeg predstavlja svaki vozač, te da se dovede do toga da osiguravajuća društva brže mogu isplaćivati odštete”, rekao je Gorenko.
On je podsjetio da je liberalizacija tržišta osiguranja jedna od obaveza za priključenje BiH EU, te da se radi o poslu kojeg treba sprovesti detaljno i odgovorno prema građanima i prema osiguravačima.
“Kada tržište auto-osiguranja ne funkcioniše, odštete se ne plaćaju i mnogo duže vremena je potrebno da dobijete svoj novac, u nekim ekstremnim slučajevima se zbog nemogućnosti isplate šteta dešava da osiguravajuća društva bankrotiraju”, kazao je Gorenko.
Božana Šljivar, direktor Agencije za osiguranje RS, istakla je da je jedan od prioriteta pred ulazak u liberalizaciju stvaranje adekvatne i aktuarski zasnovane baze podataka o društvima za osiguranje.
“Ovo znači da se moraju odrediti parametri prema kojima se prate svi štetni događaji iz oblasti auto-osiguranja. Mi smo ovaj posao dobrim dijelom već napravili”, istakla je Šljivareva.
Ona je dodala da se cijene osiguranja moraju određivati na aktuarski zasnovanim principima, za razliku od trenutno važeće tarife, prema kojima se cijene određuju prema cijeni i tehničkim karakteristikama vozila koje se osigurava.
“Iako među posljednjima u Evropi koji ulaze u postupak liberalizacije tržišta osiguranja, cilj nam je da posao obavimo detaljno, tako da se na kraju na tržištu stvore maksimalno uređeni odnosi”, rekla je Šljivareva i dodala da je sasvim realno polazište da se u RS u postupak liberalizacije uđe u roku koji su najavili predstavnici Svjetske banke.
Saša Čudić, direktor “Dunav osiguranja”, je nakon prezentacije rekao kako su RS i BiH odavno suočene s problemima neregularnog funkcionisanja tržišta osiguranja, a da se prezentovani prijedlozi Svjetske banke mogu sprovesti uz sprovođenje važnih preduslova.
“Tržište auto-odgovornosti se neće trajno stabilizovati ukoliko se ne usklade zakonske odredbe i dok se tarife ne urade po aktuarskim standardima. Sve ovo je potrebno uraditi uz maksimalno pokriće kapitala tehničkih rezervi osiguravajućih kuća kako bi osiguravajuća društva bila solventna”, rekao je Čudić. Nezavisne novine