BANJALUKA, Oko 70 odsto javnih nabavki u BiH se vrši netransparentno, odnosno bez objavljivanja javnog poziva za dostavljanje ponuda, a razlog je samo jedan da bi stotine miliona KM završile u privatnim džepovima, rečeno je danas na javnoj raspravi o Nacrtu Zakona o javnim nabavkama BiH koji predlaže Agencije za javne nabavke i Nacrtu zakona koji je u pripremilo Udruženje građana „Tender“.
Predsjednik Upravnog odbora UG „Tender“ Rajko Kecman raspravu na Ekonomskom fakultetu u Banjaluci je otvorio koruptivnom slikom stanja u javnim nabavkama, predočivši poražavajuće podatke o korupciji u ovom sektoru zbog koje se godišnje u privatne džepove slije više od 800 miliona maraka!
Osnovna namjera ove rasprave je da se delegatima u Parlamentarnoj skupštini BiH obezbjedi šira, jasnija i stručnija osnova za donošenje dugoočekivanog konkretnog i efikasnog antikoruptivnog zakona, kojim bi se obezbjedilo domaćinsko trošenje javnih sredstava u nabavkama roba, usluga i radova u svakom ugovorenom organu.
Međutim, izostala je podrška najvažnije institucije – Agencije za javne nabavke BiH, čiji se predstavnici nisu ni odazvali današnjem skupu.
„Aktuelni Zakon o javnim nabavkama ima 57 članova i u osmogodišnjoj primjeni nisu vršene bitnije izmjene i dopune, izuzev podizanja novčanih cenzusa. Svi građani, a pogotovo najodgovorniji subjekti u državi treba da znaju da 70 odsto sredstava od oko četiri milijarde koliko se procjenjuje ukupna godišnja potrošnja u svim javnim nabavkama, nije faktički pod kontrolom. Nažalost, zbog nezakonitog postupanja Komisije za žalbe, kao drugostepenog kontrolnog organa nijedan od ponuđača, iako ima blizu 5.000 rješenje dobijenih u svoju korist, nije obeštećen, što je jedinstven slučaj u svijetu kada je u pitanju pravna zaštita ponuđača“, upozorava Kecman. Zbog neobjavljivanja javnih nabavki u Nacrtu novog zakona se predlaže da svaka ponuda veća od 3.000 KM mora biti javno oglašena.
Na ukupnu neodgovornost i anarhičnost u javnim nabavkama najpresudnije je, smatra Kecman, uticalo neprimjereno i nezakonito postupanje ključnih institucija, što je dovelo do ponuđači i pojedinci u ugovornim organima postanu korumpirani. Novim zakonom trebala bi se znatno povećati odgovornost Agencije za javne nabavke BiH i pravosudnih organa u procesu javnih nabavki, jer je nedopustivo, smatraju u „Tenderu“ da za pljačku naroda u BiH već godinama niko ne odgovara.
Zadržavanje mogućnosti da, iz aktuelnog zakona, Kancelarija za žalbe i dalje može podnijeti prijavu kod nadležnog suda za prekršaje je kontraproduktivno i neprimjereno sa aspekta uspješne i efikasne borbe protiv korupcije u javnim nabavkama.
„Sama činjenica da je za šest godina Kancelarija za žalbe podnijela samo jednu prekršajnu prijavu jasno govori o besmislenosti davanja te mogućnosti ovom tijelu, kao i spoznaja o presporom radu prekršajnih sudova i neefikasnom sprovođenju postupaka u ovom značajnom segmentu“, ističe Kecman.
UG „Tender“ u svom predloženom Nacrtu Zakona o javnim nabavkama od 136 članova, izvršio je suštinske izmjene i dopune u 58 članova Nacrta Agencije i dodatno ugradio 23 nova člana.
Direktive Evropske unije koje je ugradila Agencija i njen Odbor, „Tender“ je gotovo u cjelini prihvatio u svom Nacrtu, ugrađujući i rješenja iz Direktiva EU kojima se usklađuju postupci nabavki za određene ugovore o nabavkama roba, usluga i radova u oblasti odbrane i bezbjednosti, ali i stavove iz Direktiva koje se odnose na podjelu predmetnih nabavki na LOT-ove sa namjerom da se u vrijeme izražene ekonomske krize na ovaj način potpomognu mala i srednja preduzeća.
Antikorupcijska mreža BiH „Account“ i UG „Tender“ organizovali su niz predavanja i javnih rasprava o aktuelnom stanju korupcije u javnim nabavkama BiH, a predstavnici „Tendera“ danas su uputili primjedbu na rad Agencije, jer se njeni predstavnici ni danas nisu odazvali pozivu da zajednički rasprave o važnim pitanjima Nacrta ovog zakona.
J. Despotović